Kopš 1. februāra krīžu un konsultāciju
centrā “Skalbes” bezmaksas diennakts atbalsta tālrunis 67 222
922 darbojas ar papildu jaudu. Lai nodrošinātu plašāku
operatīvo psiholoģisko atbalstu Latvijas iedzīvotājiem, centram ar Veselības ministrijas atbalstu piesaistīti īpaši
apmācīti krīzes konsultanti, kuri zvanus pieņem visu
diennakti. Tāpat nepieciešamības gadījumā iedzīvotājiem ir
iespēja pieteikties bezmaksas attālinātām psihologa
konsultācijām.
“Ieilgusī pandēmija, kas plosās visā Eiropā, rada spriedzi,
trauksmi, dusmas, bēdas, nomāktību un atstāj nopietnas sekas uz
cilvēka veselību. Iedrošinu visus, nokļūstot psihoemocionālās
grūtībās, meklēt atbalstu. Saņemot profesionālu palīdzību,
šādu krīzi var pārvarēt ātrāk un veiksmīgāk. Es personīgi
vēršos arī pie vīriešiem, kuri šādu palīdzības lūgšanu
mēdz jaukt ar vājumu – meklēt izeju no situācijas ir drosme un
reizēm pietiek ar vienu sarunu, lai ieraudzītu ceļa sākumu savas
krīzes risināšanai,” uzsver veselības ministrs Daniels Pavļuts.
Zvanot uz atbalsta tālruni 67222922 jebkurā diennakts laikā,
ikviens iedzīvotājs, kam nepieciešams psiholoģisks atbalsts, var
saņemt anonīmu pirmo psiholoģisko palīdzību. Konsultācijas
nodrošina īpaši apmācīti speciālisti ar pieredzi konsultēšanā
krīzes situācijās. Sarunas gaitā konsultants zvanītājam sniedz
pirmo psiholoģisko palīdzību, tostarp saistībā ar
apgrūtinājumiem ikdienas sadzīvē, kas radušies ārkārtas
situācijas rezultātā.
Pēc zvanītāja vēlēšanās nepieciešamības gadījumā
konsultants var ierosināt vērsties pie citām institūcijām, tajā
skaitā sociālā dienesta, bāriņtiesas, policijas, krīžu
centriem, atbilstošas palīdzības saņemšanai. Tāpat konsultants,
uzklausot katra zvanītāja individuālo situāciju, var ieteikt
saņemt bezmaksas attālinātas psihologa konsultācijas plašāka
atbalsta saņemšanai un Covid-19 izraisītās krīzes psiholoģisko
seku mazināšanai.
Bezmaksas attālinātās psihologa konsultācijas notiek pēc
iepriekšēja pieraksta, izmantojot kādu no tiešsaistes platformām,
tostarp “Zoom”, “MS Teams” un “Skype”. Pieraksts tiek organizēts pēc
saņemtās informācijas no krīzes tālruņa konsultantiem, kuri pēc
nepieciešamības novirza zvanītāju saņemt papildus psihologa
pakalpojumu. Iedzīvotājs, kas veicis zvanu uz atbalsta tālruni un
pēc sarunas ar tālruņa konsultantu norunājis attālināto
psihologa konsultāciju, saņem atgādinājuma īsziņu par norunāto
attālināto psihologa konsultāciju 48 un 24 stundas iepriekš.
“Bailes, raizes un stress ir normāla
reakcija mirkļos, kad saskaramies ar nenoteiktību vai nezināmo.
Arī Covid-19 ir radījis būtiskas izmaiņas mūsu ikdienas dzīvē
– fiziska kontakta trūkums ar citiem ģimenes locekļiem,
draugiem, kolēģiem, darba zaudējums vai, tieši pretēji, papildu
slodze var radīt trauksmi, apjukumu un ilgstošu nomāktību. Daļai
sabiedrības ir izdevies pielāgoties situācijai un atrast veselīgus
veidus, kā pārdzīvot pašreizējos apstākļus, taču daudziem tas
ir izaicinājums un grūts pārbaudījums ik dienas. Tādēļ ir
svarīgi, ka krīzes situācijas gadījumā ikvienam iedzīvotājam
ir iespēja vērsties pēc palīdzības”, psiholoģiskā atbalsta
programmas nozīmīgumu uzsver krīžu un konsultāciju centra
“Skalbes” direktore, psiholoģe Zane Avotiņa.