Pirmdiena, 22. decembris
Saulvedis, Saule
weather-icon
+0° C, vējš 2.38 m/s, Z vēja virziens

Būsim motivēti, stipri un sagatavoti!

Sports palīdz cīnīties grūtībās, treniņi mobilizē dzīves nestandarta situācijās, un vērtīgi ir brīži, kad pašā notiek cīņa starp apziņu, ka būs grūti, bet es vienalga darīšu. Tā ir sporta skolotājas Irēnas Aizpures pārliecība un motivācija neatslābt šobrīd, kad mācīšanās arī sporta stundās notiek attālinātā režīmā.
“Sports māca apziņu, ka es to darīšu, jo gribu būt stiprs un cīnīties ar savu raksturu un vājībām,” ir pārliecināta Gulbenes novada valsts ģimnāzijas un novada bērnu un jaunatnes sporta skolas pasniedzēja.

Izkustas arī pieaugušie
Šobrīd rit jau piektā nedēļa, kad Latvijā visas mācības skolās notiek attālināti. Daudzās ģimenēs mācību procesā nu līdzās bērniem vairāk ir viņu vecāki, kas, I.Aizpures skatījumā, kļuvuši nu par skolotāju palīgiem.
“Jā, mammītēm ir jāpārslēdzas, jākļūst par ārštata skolotāju mājās, kurš seko līdzi tam, kā bērns paveic uzdoto. Daudzas mammas nu ir iepazinušās ar šo amatu, kas ir skolotāja palīgs, iejūtoties viņa lomā, motivējot, paskaidrojot nepieciešamo,” stāsta skolotāja.
Bērniem, pildot savus sporta uzdevumus, izdodas arī ieinteresēt savus vecākus. “Šajās nedēļas vēroju, ka pieaugušie arī labprāt grib izkustēties vairāk nekā līdz šim, viņi papildus sevi mobilizē un saplāno dienu, lai varētu izkustēties. Šī jaunā situācija zināmā mērā ir pašdisciplinējusi cilvēkus, un viņi vairāk sapratuši, cik ļoti vajadzīgas kustības. Man bērnu mammas regulāri sūta videoierakstus, kā vingro kopā ar savu 3. vai pat 6.klases skolēnu. Mammas atzīst, ka tas ir jaukākais šajā laikā, ka var kopā ar bērnu tik dažādi darboties. Man, to redzot, veidojas ļoti pozitīvs noskaņojums,” stāsta I.Aizpure.

Pāreja uz jauno režīmu notika ātri
Irēnas un viņas kolēģu pārorientēšanās no klātienes sporta nodarbību vadīšanas uz attālināto režīmu notikusi viegli un bez lielām problēmām. “Uzreiz katrs skolotājs pārbaudīja savas digitālās un tehnoloģiju prasmes, paeksperimentēja caur draugiem vai ģimenes lokā. Skolās tika apzvanīti sporta skolotāji, cik no viņiem ir gatavi šai situācijai, un visi apliecināja, ka ir gatavi. Mums nevienam nebija šaubu, ka lielāko klašu bērni visu uzreiz sapratīs, neliels uztraukums bija tieši par mazākajiem bērniem. Sapratām, ka viņiem būs jāiemācās vairākas jaunas lietas, piemēram, kā aktivizēt kādas aplikācijas,” atceras I.Aizpure.
Sadarbība starp sporta skolotājiem un skolēniem notiek gan telefoniski, gan “WhatsApp” un citās saziņas platformās. 
“Es jau bērniem saku, ka nu ir desmitiem iespēju sevi izpaust. Bērns var lēkāt ar lecamauklu, braukt ar riteni, staigāt, skriet vai ātri soļot. Viņš var vingrot svaigā gaisā, var dejot, ieslēdzot kādas interneta saites. Sportot ārā var vienkārši vai arī, piemēram, staigāšanu apvienot ar orientēšanos, meklējot kādus konkrētus objektus vai lietas. Vingrot var pie kokiem vai lietus laikā – mājās. Vajag vienkārši sevi piespiest izdomāt,” secina skolotāja.

Sportu izdzīvo dažādi
E-klase ir viens no kanāliem, kur tiek nosūtīta informācija, kas jāveic sporta stundā. “Kad ir slikti laikapstākļi, mēs sūtām vingrošanas “linkus” internetā, kas jāatver, un tos var izpildīt mājas apstākļos pie gultas vai uz grīdas. Dodu vairākus variantus praktiskām nodarbībām. Pirmais – kad iet ārā un staigā, otrais – konkrētu laiku skrien (ir jābūt sirds ritmam un fiziskai slodzei), trešais variants ir, piemēram, minūti soļo un minūti skrien, to atkārtojot vairākas reizes. Bērns pats izvēlas, ko grib pildīt. Mobilajās ierīcēs var ielādēt soļu skaitīšanas aplikāciju,” stāsta I.Aizpure.
Bērns piefiksē rezultātu veiktajai distancei un nosūta skolotājai. Citi bērni regulāri iesūta video, kā trenējas. “Tad ir teorijas uzdevumi. Ir jāzina, kāds ir dienas režīms, kā saplānot savu laiku, kādai ir jābūt mācību videi, cik laika jāpavada svaigā gaisā. Bērniem jāzina, ka ir labi jāizguļas, jo arī tagad, kad nav jābūt skolā, tomēr nevar līdz vieniem naktī skatīties televizoru. Teorijas jautājumi mēdz būt arī par sporta vēsturi,” saka skolotāja.
Burtiski jādzīvo telefonā
“Sporta skolā esmu vieglatlētikas trenere. Man ir četras treniņgrupas (1.-9.klase). Katrā no šīm grupām ir “WhatsApp” grupu sarakstes ar bērniem un vecākiem. Uzdevumi tiek iedoti nedēļai. Izstrādāju, piemēram, treniņplānu 2.-3.klašu vecuma grupai, bērni pēc tam man atraksta, kad viss ir izpildīts. Ja ir lietains, bērni iemācījušies novērtēt situāciju un nogaidīt. Viņi izvērtē, kad var iet ārā, un tad vai nu individuāli, vai kopā ar vecākiem dodas uz parku, stadionu, pagalmu vai sporta centra stadionu, vai 2.vidusskolas stadionu un tur pilda  uzdevumus,” stāsta skolotāja.
Lielāko klašu sporta skolas audzēkņi ar viņu sazinās katru dienu, rakstot savu plānu un vietu, kur sportos. Skolotāja jau apzinājusi vietas un apstākļus, kādos bērni trenējas. “Viņi regulāri raksta, kur iet. Un es rakstu katram, kas ir jādara. Saziņa ar sporta skolas audzēkņiem notiek nepārtraukti, skolotājam jādzīvo telefonā un viss ir jāpiefiksē, lai neko neaizmirstu.”

Ieguvums mācībām septembrī
“Protams, ir arī pāris pasīvi bērni, un man nākas ticēt, ka viņi visu izpilda, ko man atraksta. Saku, ka tas ir viņu pašu interesēs izprast šo situāciju, kurā visi esam. Tomēr galvenokārt visi bērni ir orientēti uz kustēšanos un sportošanu – gan tie, kas iet parastajā skolā, gan sporta skolā. Pat pirmklasniekos attīstās ieradums darboties patstāvīgi. Ar nākamo mācību gadu mums būs jaunais izglītības standarts, kurā ir ļoti daudz nepieciešamo prasmju, kas tagadējā situācijā jau nostiprinās,” norāda skolotāja.


Sporta skolas audzēkņi trenējas attālinātā režīmā
Daļa no Gulbenes novada bērnu un jaunatnes sporta skolas treneriem izmanto iespēju komunicēt attālināti ar saviem audzēkņiem, sniedzot konsultācijas un individuālās treniņprogrammas. Iespēja attālinātā veidā, izmantojot dažādus mobilos rīkus, atbalstīt audzēkņus ir gan individuālo, gan komandu sporta veidu treneriem. Protams, ir cerība, ka sezona drīz atsāksies, un būs vasara. Šobrīd audzēkņiem tiek nodrošināti individuālie plāni, un komunikācijā ar saviem treneriem viņi cenšas tos īstenot. Treneri dod treniņuzdevumus, un jaunieši darbojas. Zinu, ka arī atsevišķi sporta spēļu treneri piedāvā saviem jauniešiem padomus, kā veikt konkrētus uzdevumus. Ņemot vērā pēdējā laika valdības uzstādījumus, mēs kā sporta skola esam nedaudz sliktākā pozīcijā, salīdzinot ar mākslas un mūzikas skolām.
Visgrūtāk sniegt konsultācijas attālināti ir sporta spēļu programmās, jo tehnikas un taktikas sadarbības ir ļoti sarežģītas. Individuālie sporta veidi tomēr vairāk pieļauj šo individuālo iespēju trenēties. Novēlu nezaudēt ikvienam to, kas kārtīgam sportistam piemīt – apņemšanos un drosmi! Visi sliktie mirkļi reiz beidzas.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.