Gada nogale Gulbenes rajonā pagājusi bez ceļu satiksmes negadījumiem. Policijā tādi nav reģistrēti. Bijuši gadījumi, kad slikto ceļa apstākļu dēļ automašīnas noslīdējušas no brauktuves.
Gada nogale Gulbenes rajonā pagājusi bez ceļu satiksmes negadījumiem. Policijā tādi nav reģistrēti. Bijuši gadījumi, kad slikto ceļa apstākļu dēļ automašīnas noslīdējušas no brauktuves.
“Ceļu uzturētāji laikam gaida, kad sniegs un ledus pats no sevis nokusīs no autoceļiem, piemēram, 1.janvārī Rankas pusē ceļi bija kritiskā stāvoklī – absolūts ledus. Tie nebija ceļi ne kaisīti, ne rievoti, lai veicinātu autoriepu saķeri ar ceļa virsmu. Manuprāt, tā ir nolaidība. Tāpēc apsveru iespēju ceļu policijai kopā ar pašvaldību pārstāvjiem pārbaudīt autoceļus un rakstīt administratīvo pārkāpumu protokolus par gadījumiem, kad ceļu stāvoklis ir neapmierinošs,” saka Gulbenes ceļu policijas priekšnieks Kārlis Kārkliņš.
Viņš uzsver, ka sevišķi slikti tiek uzturēti lauku ceļi. “Ja būs iesniegumi no iedzīvotājiem, ka ceļi ir nedroši, ka braukšanas apstākļi ir kritiski un apgrūtināti sliktā ceļu stāvokļa dēļ jau trešo dienu, ka iedzīvotāji ir spiesti dzīvot kā Sūnu ciemā, gaidot Laimes lāci, tad dosimies fiksēt situāciju un rakstīsim administratīvos protokolus. Par ceļu apsaimniekotāja sodīšanu lems katras konkrētās pašvaldības administratīvā komisija,” saka K.Kārkliņš.
Viņš brīdina, ka 2.janvārī ceļa apstākļi Gulbenes rajonā ir pasliktinājušies. Vistrakākais ir laiks, kad pēc atkušņa un piesalšanas uzsnieg sniegs. Sevišķi lauku ceļos. Autovadītājs neredz, ka zem sniega apakšā ir kails ledus. Turklāt, līdzko būs atkusnis, tā piebrauktais sniegs arī pārvērtīsies ledū. Brauktuve kļūst tāda, ka uz tās nevari nostāvēt.
“Situāciju uz ceļiem es vērtēju kā neapmierinošu. Šobrīd mūsu pagasta autobuss kursē, ņemot vērā vadītāja meistarību. Labi, ka ir skolēnu brīvdienas un pa slidenajām brauktuvēm nav jāved bērni. Diemžēl ceļu uzturētāju aktivitāte ir pārāk maza. Pagājušajā gadā pagasta padome organizēja cenu aptauju, kuram uzņēmumam atvēlēt ceļu uzturēšanu pagastā. Aptaujā uzvarēja valsts akciju sabiedrības “Vidzemes ceļi” filiāle Gulbenes 26. ceļu pārvalde. Diemžēl viņi visbiežāk aizbildinājās, ka nepietiek laika, lai visu iespētu, tāpēc, ja pagastā nebūtu sava cilvēka, kas ar tehniku tīra ceļus, mēs neko nevarētu iesākt. Arī šinīs dienās, braucot pa rajona ceļiem, nekur nemanīju strādājam ceļu kaisīšanas tehniku,” neapmierinātību pauž Tirzas pagasta padomes priekšsēdētājs Māris Raģelis. Viņš nav pārliecināts, ka arī visa ceļu uzturēšanas tehnika ir pilnīgā kārtībā.
Tirzas pagasta pašvaldības vadītājs Māris Raģelis ir pārliecinājies, ja ar smilts un sāls maisījumu ir nokaisīta brauktuves centrālā daļa, tad, tikai nedaudz pagriežot transportlīdzekli sānis, tas tiek ierauts risē un ir grūti vadāms.
Lai gan 26. ceļu pārvaldes priekšnieks Kārlis Baumanis skaidro grafiku, kādā jānokaisa augstākās, pirmās un otrās kategorijas brauktuves, cik stundas jānogaida pēc sniega krišanas, tomēr situācija, ko svētku dienās vajadzēja piedzīvot SIA “Gulbenes autobuss” šoferiem, liecina par kaut ko citu. 31.decembrī Rankā slidenās brauktuves dēļ satiksmes autobuss ieslīdēja kokā. Līdzīga situācija 1.janvārī atkārtojās uz Lejasciema vecā ceļa pie Jānūžiem. Labi, ka pasažieri šoreiz tika cauri ar pārbīli. SIA “Gulbenes autobuss” direktors Juris Lapsa stāsta, ka autobusi nav stipri cietuši un vainas uzņēmums novērsīs ar saviem spēkiem.
“Diemžēl mazie ceļi daudzkārt ziemā ir ļoti slideni un neizbraucami, tāpēc esmu devis iespēju autobusu vadītājiem izvēlēties – turpināt braucienu pa slidenu ceļu vai griezties atpakaļ, jo viņi ir atbildīgi par tiem cilvēkiem, kas atrodas transportlīdzeklī. Autovadītājus cenšamies brīdināt par bīstamiem braukšanas apstākļiem, kā arī sazināmies ar ceļu uzturētājiem par brauktuvju drošību. Saprotam, ka nevar vēlēties tādus braukšanas apstākļus, kādi ir vasarā, bet jau daudzus gadus sastopamies ar šo problēmu, runājam par to, bet nekas nemainās,” uzskata J.Lapsa.
Latvijas Autoceļu direkcijas Vidzemes reģiona Gulbenes rajona nodaļas priekšnieka vietas izpildītājs Jānis Mendjo ir pārliecināts, ka braukšanas apstākļi 2.janvāra rītā esot bijuši apmierinoši, arī pa svētkiem visi grants seguma ceļi esot kaisīti un rievoti.
“Viss notiek atbilstoši ceļu uzturēšanas prasībām un darba plānam. Nav iemesla satraukumam, bet pret to, ka snieg sniegs, neko iesākt nevaram,” saka J.Mendjo.
K.Baumanis, pārlapojot ceļu uzturēšanas žurnālu, skaidro, ka sniegs sācis pamatīgāk snigt tikai 1.janvāra vakarā, bet pirmie ceļu tīrītāji darbu esot sākuši pusnaktī.
“Galvenos ceļus nokaisījām naktī, bet C klasei atbilstošās brauktuves sākām tīrīt 2.janvāra rīta pusē, kad beidza snigt. Šīs kategorijas ceļi mums jānotīra un jānokaisa 18 stundu laikā pēc nokrišņu beigšanās. Nav iemesla dramatizēt un iedomāties, ka, tiklīdz parādīsies sniegs, tūlīt jau kaisīsim brauktuves,” uzskata K.Baumanis.
Desmit reizes neesot vajadzības vienu un to pašu brauktuvi kaisīt. Arī tad, ja autobuss braucis pa maršrutu ātrāk nekā sniega tīrītājs, tā neesot nekāda traģēdija, tikai normāla situācija ziemā.
K.Baumanis nenoliedz, ka Rankā situācija esot bijusi diezgan sarežģīta. Konkrētais ceļa posms, kur autobuss ieslīdējis kokā, esot kaisīts divas reizes, brauktuve bijusi ārkārtīgi apledojusi un kaisīšana nedevusi vajadzīgo rezultātu.
Pēc K.Baumaņa teiktā situāciju sliktāku esot padarījusi saule, tāpēc viņš devis norādi minēto brauktuvi norievot. Pārvaldes priekšnieks ir izbrīnīts, kāpēc autobusam vajadzējis ieslīdēt kokā, ja citi autovadītāji slideno posmu sekmīgi pievārējuši.
SIA “Gulbenes autobuss” šoferis ar 39 gadu darba stāžu Jānis Otvars bija tas, kas ar savu autobusu ieslīdēja kokā.
“Nesaprotu, kāpēc ceļus kaisa vakarā, ja tie ir slideni jau agri no rīta, kāpēc greideris rievas ledū dzen vakarā, nevis no rīta? Kāpēc mūs māna, sakot, ka nepietiek līdzekļu brauktuvju kaisīšanai un tīrīšanai? Ja brauktuve būtu nokaisīta laikus, divi transportlīdzekļi varētu izmainīties un autobuss neieslīdētu kokā. Salīdzinājumā ar pirmajiem darba gadiem tagad ceļinieku attieksme pret ceļu uzturēšanu ir vairāk nekā nevērīga,” saka J.Otvars.
Bet K.Baumanis sola, ka gads un ziema vēl tikai sākas, tāpēc pietikšot gan ceļu kaisāmā materiāla, gan līdzekļu tā papildu iegādei un ceļu uzturēšanas tehnikas remontam.
Vai sabiedriskā un citu transporta līdzekļu vadītāji tam tic? Vai sniegs un sals atkal nebūs dabas stihija ceļu uzturētājiem, to rādīs laiks.