Sestdiena, 27. decembris
Elmārs, Inita, Helmārs
weather-icon
+3° C, vējš 1.79 m/s, R-DR vēja virziens

Cīņa ar taksometru skaitītājiem vēl nav beigusies

Latvijas taksisti 2017. gada beigās saņēma ne visai iepriecinošu ziņu – līdzšinējie skaitītāji jāmaina uz jauniem – īpaši verificētiem un dārgiem. Daudzi nozarē strādājošie uzskata, ka tas ir veids, kā piespiest mazos taksometru uzņēmumus pie sienas un atbrīvot ceļu lielajiem uzņēmumiem. Kas tieši mainās un kāpēc taksisti ir pret jaunajiem skaitītājiem?

Prasa milzīgus ieguldījumus
Valdība jau daudzu gadu garumā cenšas apkarot negodprātīgos taksometru vadītājus un uzņēmumus, kas nelegāli pārvadā pasažierus un nemaksā nodokļus. Ar jaunajiem skaitītājiem valdība cer panākt, ka pārvadātāji sāks maksāt likumā noteiktos nodokļus, jo veidosies precīza uzskaite. “Latvijas Avīze” 2016. gada septembrī izpētīja, ka Latvijā ir aptuveni 2800–3000 taksometru. No tiem tikai aptuveni 20% maksā nodokļus, un viena taksometra vadītāja vidējā alga mēnesī ir vidēji 66 eiro. Savukārt, skatoties Valsts ieņēmumu dienesta (VID) iesniegtajās atskaitēs, viens vadītājs mēnesī brauc vidēji tikai 28 stundas. Skaidrs, ka šādi rādītāji mudina domāt par negodīgu nodokļu nomaksu. Tomēr tā vietā, lai mudinātu maksāt nemaksātājus, valdība savā veidā soda visus nozarē strādājošos, izdomājot jaunus normatīvus. Jau pērn 13. septembrī parādījās informācija, ka VID datubāzē reģistrēts jauns taksometru skaitītājs “Microtax-06”. Toreiz valdība lēma, ka šis sertificētais skaitītāju modelis visiem Latvijas taksometru uzņēmumiem būs kā obligāts uzlabojums, lai varētu turpināt strādāt. Kā vēlāk izrādījās, “Microtax-06” oficiāli var uzstādīt tikai viens uzņēmums Latvijā – SIA “Optumplus”, un gribot negribot vadītāji ir spiesti vērsties tieši pie šā uzņēmuma. Kā noskaidroja laikraksts, šāda skaitītāja maiņa un uzstādīšana vienai automašīnai pie konkrētās kompānijas izmaksā 700 eiro. Jaunie normatīvie akti nosaka: ja uzņēmuma lietošanā ir līdz 100 skaitītājiem, tie jānomaina mēneša laikā; ja līdz 300, tad trīs mēnešu laikā. Pēc VID rīcībā esošās informācijas, Latvijā reģistrēti aptuveni 2300 taksometru skaitītāji no pieciem dažādiem zīmoliem. Viena ceturtdaļa no tiem ir minētie “Microtax-06” skaitītāji.Oktobrī vairākas taksometru kompānijas piedalījās piketā pie VID ēkas, lai iestātos pret skaitītāju maiņu, konkrēta uzņēmuma lobēšanu un burtiski naudas izspiešanu. Valdība un VID skaidroja, ka, izstrādājot izmaiņas normatīvajā regulējumā, VID nav varējis paredzēt, ka tikai viens skaitītāju modelis tiks iesniegts atbilstības pārbaudes veikšanai un ka tikai viens uzņēmums atbildīs uzstādīšanas prasībām.

Gulbenes novadā – divas licencces
Gulbenes novadā izsniegtas divas licences pasažieru komercpārvadājumiem – SIA “KarLux” un individuālajam komersantam “Halksmen”.
SIA “KarLux” valdes loceklis Ģirts Kokars skaidro, ka tagad pārvadājumu veikšanai tiek nodrošināta cita darbības forma – “transfer taxi”. Tas nozīmē, ka pārvadājumi tiek veikti tikai pēc izsaukuma, bet automašīnu nevar apturēt pa ceļam vai tajā iekāpt kādā noteiktā vietā, kā tas ir ierasts taksometriem. “Taksometrs brauc ar skaitītāju un var uzņemt pasažierus uz ceļa, ja tie balso. Tiem ir priekšrocības, piemēram, atļauts braukt pa autobusu joslām. Savukārt “transfer taxi” tas nav atļauts. Tie brauc tikai pēc iepriekšējas vienošanās, kas notiek pa telefonu vai e-pastā. Par pakalpojumu tiek izrakstīta kvīts,” skaidro Ģ.Kokars. Tiesa, 2016.gadā “KarLux” bija taksometrs ar skaitītāju, bet ar laiku tika secināts, ka tik mazā pilsētā kā Gulbene tas nav izdevīgi. Pāreju veicināja tas, ka tika palielināta maksa par licenci, arī citi maksājumi ir lieli – apdrošināšana, skaitītāja verifikācija.
Individuālā komersanta “Halksmen” pārstāvis Igors Petrovs informē, ka nākamajā nedēļā tiks mainīts skaitītājs taksometram. Viņš atzīst, ka tas ir jādara, jo nav citu iespēju. “Tas ir dārgi – 800 eiro, bet ko darīsi – ja vajag, tad vajag,” secina I.Petrovs. . 

Šoferi bez pārkāpumiem
Skaitītāju maiņa nav vienīgā problēma, kas šajā gadā gaida taksometrus. 1. martā stāsies spēkā grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas ietekmēs līdzšinējo taksometru vadītāju izvēli. Noteikumu projekts paredz, ka pārvadājumus varēs veikt tikai tie vadītāji, kuri ir reģistrēti Taksometru vadītāju reģistrā un spēs izpildīt vēl vairākus papildu nosacījumus. Piemēram, personai jābūt derīgai B kategorijas vadītāja apliecībai ar stāžu vismaz trīs gadi. Citu valstu pilsoņiem un nepilsoņiem valsts valodas zināšanām jābūt ne zemāk kā B līmeņa 1. pakāpē, tādā veidā nodrošinot, ka klienti pakalpojumu saņems valsts valodā. Lai vadītu taksometru, vadītāja reģistrēto pārkāpumu uzskaites punktu skaitam jābūt mazāk par astoņiem punktiem un pēdējo divu gadu laikā nedrīkst būt reģistrēti pārkāpumi ceļu satiksmē, kas izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus, kā arī jānomaksā visi sodi par pārkāpumiem ceļu satiksmē. Neizpildot kādu no šiem noteikumiem, taksists tiks izslēgts no reģistra un pārvadājumus vairs nevarēs veikt.

Uzziņai

CSDD reģistrētie vieglie taksometri Latvijā:
◆ 2013. gadā – 2705
◆ 2014. gadā – 2888
◆ 2015. gadā – 2902

Austrijas firmas “HALE Electronic” ražotais taksometru skaitītājs “Microtax-06” tiek izmantots vairāk nekā 40 pasaules valstīs.
Tas ir piemērots gan individuāliem lietotājiem, gan taksometru kompānijām; to ir iespēja saslēgt kopā ar citām ierīcēm, kas nodrošina gan skaidras, gan bezskaidras naudas norēķinu veidus.
“Microtax-06” Latvijā tiek lietots kopš 2008. gada.


Viss sākas ar zirga pajūgu
Par taksometra pirmsākumiem var uzskatīt zirga vilktus ratus, kas pārvadāja pasažierus Parīzē un Londonā jau 17. gadsimtā. Pirmais zināmais zirgu pajūgs tika nolīgts darbam Londonā jau 1605. gadā, bet tikai pēc aptuveni 30 gadiem valdība legalizēja šo nodarbi un atļāva oficiāli pārvadāt iedzīvotājus ar zirgu ratiem, pretī saņemot samaksu.
Vēlāk, ap 1834. gadu, parādījās tā saucamie kabīnes rati, kad ar zirgiem vilka maza izmēra kabīnes, kas līdzīgas karietēm. Tās bija daudz vieglākas un ērtāk vadāmas, tāpēc ātri vien aizstāja klasiskos zirgu pajūgus. 19. gadsimta beigās tos sāka lietot arī Amerikas Savienotajās Valstīs, visvairāk Ņujorkā.
1897. gadā Londonā parādījās pirmais ar dzinēju darbināmais taksometrs, kas mainīja visu līdz šim zināmo par pārvietošanos. Vēlāk tika izgudrots arī skaitītājs, lai kontrolētu nobraukto attālumu un cenu. Savukārt tikai 1940. gadā taksometru pakalpojumiem pievienojās radio saziņa, kas ļāva klientiem sazināties ar pakalpojumu sniedzēju vadības telpu un pasūtīt taksometru nepieciešamajā vietā. Mūsdienās lielākoties par taksometriem izmanto sedanus vai minivenus, sastopami arī limuzīni. Īpašā taksometra pazīme ir uz dzeltena vai balta taisnstūra formas izvietoti melni kvadrāti dambretes dēļa rakstā, kas piestiprināta pie automobiļa jumta.

Bezpilota taksometrs Singapūrā
Singapūrā pasažieru pārvadājumus 2016. gada septembrī sācis pasaulē pirmais taksometrs ar autonomo vadību. Tiesa, pie mašīnas stūres joprojām sēž cilvēks, kurš kontrolē un uzrauga elektronikas darbu.
Singapūrā tiek izmantoti pārveidoti elektromobiļi “Renault Zoe” un “Mitsubishi i-MiEV”, ko klients izsauc, izmantojot viedtālruņa aplikāciju. Pagaidām pie taksometra stūres vēl sēž cilvēks, kurš kontrolē elektronikas darbu, bet brauciens ar “nuTonomy” elektromobili, kas šobrīd pieejams tikai biznesa rajonā “One-North”, ir bez maksas.
Tehnoloģijas autori uzskata, ka bezpilota taksometru ieviešanai ir milzīgs potenciāls – aprēķini rāda, ka Singapūrā automobiļu skaitu varētu samazināt no 900 tūkstošiem līdz 300 tūkstoš vienībām, kas ļautu ievērojami atslogot ceļu tīklu un nākotnē būvēt tos mazākus, samazināt stāvlaukumu platību utt.

Dubaijā taksometri lido
Apvienoto Arābu Emirātu pilsēta Dubaija ir viena no vadošajām pilsētām pasaulē daudzējādā ziņā. Tagad tā piedāvā arī nebijušu pakalpojumu – lidojumu ar dronu taksometru.
Drona taksometrs jeb bezpilota lidaparāts “The Ehang 184” veidots tā, lai varētu pārvadāt vienu personu ar mazu bagāžu, kam kopējais svars ir līdz 100 kilogramiem. No centrālā torņa kontrolētā vadībā lidaparāts spēj uzturēties gaisā 30 minūtes un sasniegt 100 kilometru stundā lielu ātrumu.
Lai izvairītos no kaitinošajiem un garlaicīgajiem sauszemes sastrēgumiem, Dubaijas iedzīvotāji un viesi tagad var izmantot iespēju pārlidot no vietas A uz vietu B. Kā mierinājums tiem, kuri uztraucas par drošību, ir fakts, ka lidojošajā taksometrā ir iestrādāta funkcija, kas bojājuma vai tehniskas kļūmes gadījumā liks tam nekavējoties piezemēties.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.