Otrdiena, 16. decembris
Alvīne
weather-icon
+4° C, vējš 0.89 m/s, R vēja virziens

Eiropas Parlaments prasa tīrākus auto uz ES ceļiem līdz 2030. gadam

Līdz
2030. gadam jaunu automobiļu CO2 izmeši jāsamazina par 40%,
vienlaikus veicinot elektrisko un zemu emisiju auto nonākšanu
tirgū, uzskata Eiropas Parlamenta deputāti.

Trešdien
atbalstītā likumprojektā EP deputāti aicina ES jauno vieglo
automobiļu autoparkam noteikt 40% izmešu samazinājuma mērķi,
bet jau līdz 2025. gadam panākt 20% samazinājumu. Eiropas Komisija
bija ierosinājusi izmešu apjomu līdz 2030. gadam samazināt par
30%, kā atskaites punktu nosakot 2021. gadu. Līdzīgi mērķi
noteikti arī mikroautobusiem.

Ražotāji,
kuru auto vidējais CO2 izmešu rādītājs pārsniegs noteiktos
mērķus, maksās sodanaudu ES budžetā. Šie līdzekļi tiks
izmantoti, lai apmācītu darbiniekus, kurus skārušas pārmaiņas
autobūves nozarē.

Autoražotājiem
arī būs jāpalielina zemu (mazāk nekā 50g CO2 uz kilometru) vai
bezemisiju vieglo automašīnu un mikroautobusu tirgus daļa līdz
35% 2030. gadā un 20% jau 2025. gadā.

Izmešu
mērījumi reālos apstākļos līdz 2023. gadam

Eiropas
Parlaments aicina Eiropas Komisiju divu gadu laikā nākt klajā ar
priekšlikumiem CO2 izmešu mērījumiem reālos braukšanas
apstākļos. Tie jāsāk veikt 2023. gadā.

Dekarbonizācijas
sociālā ietekme

EP
deputāti atzīst, ka sociāli pieņemamai un taisnīgai pārejai uz
bezizmešu mobilitāti nepieciešamas izmaiņas autobūves nozares
pievienotās vērtības ķēdē, un iespējamas arī negatīvas
sociālās sekas. Tāpēc ES būtu jāveicina prasmju attīstība un
darbinieku pārkvalifikācija nozares ietvaros. Deputāti arī aicina
atbalstīt Eiropas akumulatoru ražošanas nozari.

Precīzākas
ziņas par izmešiem

Līdz
2019. gada beigām Eiropas Komisijai jānāk klajā ar likumdošanas
priekšlikumiem, kas ļautu patērētajiem saņemt precīzu un
salīdzināmu informāciju par degvielas patēriņu, CO2 un citu
izmešu apjomu.

No
2025. gada autoražotājiem būs jāsniedz ziņas par tirgū laistu
jaunu auto paredzamo CO2 izmešu apjomu visa to dzīves cikla laikā.

Citāti

EP
ziņotāja Miriam
Dalli
(S&D, Malta) sacīja: “Panākt
Eiropas Parlamenta atbalstu 40% CO2 izmešu samazinājumam nebija
viegls uzdevums, un es lepojos ar sasniegto rezultātu. Tikpat
svarīgs ir arī 20% mērķis, kas jāsasniedz līdz 2025. gadam. Šis
likumprojekta mērķis ir vērienīgāks nekā tikai kaitīgo izmešu
samazinājums – tas stimulē ražotājus, veicina investīcijas
infrastruktūrā un piedāvā taisnīgu pāreju nozares
darbiniekiem.”

Nākamie
soļi

Ziņojums
tika pieņemts ar 389 balsīm pret 239, 41 deputātam atturoties. ES
ministri par savu nostāju vienosies 9. oktobrī. Paredzams, ka
sarunas ar deputātiem par likumprojekta galīgo redakciju sāksies
10. oktobrī.

Pamatinformācija

Transporta
nozare ir vienīgā nozīmīgā ES ekonomikas joma, kurā
siltumnīcefektu izraisošo gāzu izmešu apjoms pieaug, teikts
likumprojektā. Lai sasniegtu COP21 klimata nolīguma mērķus, ir
jāpaātrina transporta nozares dekarbonizācija.

Autobūves
nozare visā pasaulē piedzīvo straujas izmaiņas, jo īpaši
elektrificētu spēka pārvadu jomā. Ja Eiropas autoražotāji
novēloti iesaistīsies izmaiņu veikšanā, tie riskē zaudēt
pasaules līderu lomu, norāda deputāti.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.