Viens no galvenajiem apkārtējās vides pasliktināšanās iemesliem pasaulē ir neilgtspējīgs resursu patēriņš. Mēs visi esam patērētāji, tātad arī katrs no mums ietekmē apkārtējo vidi. Ja jau ietekmējam, tātad varam arī uzlabot!
Viens no galvenajiem apkārtējās vides pasliktināšanās iemesliem pasaulē ir neilgtspējīgs resursu patēriņš. Mēs visi esam patērētāji, tātad arī katrs no mums ietekmē apkārtējo vidi. Ja jau ietekmējam, tātad varam arī uzlabot!
Tomēr, pārāk iedziļinoties problēmā un apjaušot tās mērogu (piemēram, ozona caurums), cilvēkam rodas sajūta – es taču tur neko nevaru mainīt! Un ja nu tomēr varu?
Lieliska iespēja kaut ko darīt lietas labā ir – ekokomanda. Kas tas īsti ir?
Mērķis – videi draudzīgi paradumi
Ekokomanda ir domubiedru grupa (10 līdz 15 bērni un vadītājs), kas koncentrējas tieši rīcībai, nevis pārdomām par problēmu. Ekokomandas mērķis ir mainīt katra dalībnieka ikdienas paradumus, padarot tos videi draudzīgākus. Bērni kopējās ekokomandu sanāksmēs gūst zināšanas par dabas resursu taupīšanu un pielieto tās mājās, iesaistot šajā procesā ģimenes locekļus. Jāsāk ar pavisam vienkāršām lietām – izslēgt gaismu, izejot no telpas, noslaukot no spuldzītēm putekļus, sekojot ūdens patēriņam vannas istabā, pērkot produktus, kas ir draudzīgi videi un rada pēc iespējas mazāk atkritumu. Izklausās vienkārši, vai ne? Un ja vēl to visu var darīt komandā, dalīties rezultātos (cik litrus ūdens es šonedēļ ietaupīju!), sajust, ka līdzās ir domubiedri?
No 2001.gada The Regional Environmental center (REC) for Central and Eastern Europe pārstāvniecība Latvijā ir sadarbības partneris Global Action Plan, Nīderlandes Karalistes ārlietu ministrijas MATRA programmas un Royal Haskoning projektam “Skolas ilgtspējīgai attīstībai Baltijas valstīs”, kura mērķis ir integrēt ekokomandu programmu Latvijas skolu mācību programmās un ārpusklases aktivitātēs. Deviņas skolas Latvijā 2002./2003. mācību gadā piedalījās ekokomandu pilotprojektā (informācija par šo projektu atrodama internetā: http://www.parks.lv/home/reclatvija/matra.html).
Apmāca ekokomandu vadītājus
Šogad ar Latvijas Vides fonda atbalstu REC uzsāka darbu pie projekta “Ekokomandas ideja – ilgtspējīgas attīstības popularizēšanas iespēja skolā un ģimenē”. Tā mērķis – popularizēt šo vienkāršo un efektīgo metodi, apmācīt ekokomandu vadītājus, sniegt tiem atbalstu un koordinēt ekokomandu izveidošanu un darbību.
Projektā jūlijā notika trīs plānotie ekokomandu vadītāja apmācību semināri – Tukuma rajona Kandavā, Limbažu rajona Svētciemā un Preiļu rajona Zolvā. To mērķis – iepazīstināt vides izglītības aktīvistus ar ekokomandas ideju, sniegt teorētiskas un praktiskas zināšanas ekokomandas izveidošanai un vadīšanai.
Organizē papildsemināru
Vasaras semināros apmācītie ekokomandu vadītāji mācību gada sākumā nodibinājuši 48 ekokomandas dažādos Latvijas rajonos, un interese par šo metodi tikai palielinās. Ar Gulbenes 2. vidusskolas skolotājas Ditas Grigores iniciatīvu un skolas vadības atbalstu 22. un 23.oktobrī notika papildseminārs Gulbenē, tajā piedalījās 24 dalībnieki no Gulbenes, Valkas, Balvu, Daugavpils un Rīgas rajonā.
Seminārā informēja par projekta priekšnoteikumiem, mērķiem, uzdevumiem, darbības laiku un sasniegumiem. Semināru vadīja starptautiski sertificētas apmācību vadītājas – Džūkstes vidusskolas direktore Dace Pole, Matkules pamatskolas skolotāja Elita Lavrinoviča.
Sākumā vadītājas sarīkoja iepazīšanās diskusiju un noskaidroja, kādi ir dalībnieku mērķi. Dalībnieku mērķus varētu sagrupēt piecās tēmās:
* uzzināt, kas ir ekokomanda, kā tā darbojas;
* apgūt jaunas idejas un metodes, paplašināt zināšanas;
* satikt domubiedrus, “zaļi domājošus” kolēģus, atpūsties;
* uzsākt praktisku darbību vides izglītošanas jomā;
* mainīt attieksmi – sevī un citos, attīstīt cilvēkos prasmi domāt un rīkoties videi draudzīgi.
Tālāk dalībnieki noskaidroja, kas, viņuprāt, negatīvi ietekmē apkārtējo vidi – gan lokāli, gan globāli. Gala formulējumā dalībnieki nonāca pie šādiem cēloņiem: pārapdzīvotība, patērētāju sabiedrības attīstīšanās, rūpniecības attīstība, naudas vara un tā tālāk.
Kāda tad būtu tā pasaule, kādā vēlamies dzīvot? Katram jāuzzīmē sava “zaļās pasaules” vīzija…
Apspriež darba metodes
Kad noskaidrotas divas svarīgas lietas – kādā pasaulē vēlamies dzīvot un kas to traucē darīt -, seko nākamais jautājums – ko lietas labā var darīt? Semināra tēma – “Ekokomanda kā ilgtspējīgas attīstības iespēja skolā un ģimenē”. Svarīgi izprast galveno ekokomandas ideju – sākt katram pašam ar sevi, ar savu ikdienu, pārvērst “zaļu” rīcību ikdienišķos ieradumos. Skolotāja (ekokomandas vadītāja) galvenais uzdevums ir nodibināt ekokomandu un saliedēt tās dalībniekus, tālāk bērniem jādarbojas diezgan patstāvīgi, skolotājam paliekot konsultanta lomā.
Tāpēc liela uzmanība seminārā veltīta ekokomandu darba metodēm – komandas veidošanas paņēmieniem, tēmām: vadītāja nozīme; vides izglītības programma, daudzveidīgo spēju teorija; septiņi domāšanas veidi; ekokomandas vadītāja nozīme un vadīšanas pamatprincipi; ekokomandu labās prakses piemēri Baltijas valstīs; skolēnu nozīme ekokomandā; ekokomandas atbalstītāji un partneri.
Prezentēja REC izdotās grāmatas – “Rokasgrāmata ekokomandas vadītājam” un “Skolēnu darba burtnīca”, semināra vadītājas iepazīstināja ar to saturu, izmantošanas iespējām. Katrs semināra dalībnieks saņēma vienu “Rokasgrāmatu ekokomandas vadītājam” un vairākas “Skolēnu darba burtnīcas”.
Dalībnieki semināru kopumā vērtēja labi, uzsverot gūto pozitīvo enerģiju, labo gaisotni, profesionālās vadītājas, organizāciju un galvenais – ekokomandas vadības metodes apgūšanu.
Lūgs atbalstīt aktivitātes
Ekokomandu dibināt solās gandrīz visi. Tie, kas dažādu apstākļu dēļ to nevarēs izdarīt, atzīst, ka daudzas metodes no apgūtajām izmantos vides pulciņos vai mācību procesā. Novembrī daudzi skolotāji lūgs skolas vadības atbalstu un daudzi bērni aiznesīs uz mājām skolotāja vēstuli ar lūgumu atbalstīt mazā skolēna aktivitātes ekokomandā.
Palīdzēsim un atbalstīsim savu “zaļo skolotāju” un arī “zaļo skolēnu”, ļausim bērnam kontrolēt elektrības patēriņu un ietaupītos santīmus varbūt iekļausim kabatas naudā, līdzēsim aprēķināt patērētā ūdens daudzumu, ieklausīsimies viņa padomos par to, kādu veļas pulveri vai tīrītāju jāpērk!
Semināra noslēgumā sertifikātu par apgūtajām tēmām ieguva 24 dalībnieki, starp tiem 12 gulbenieši:
* Gulbenes vidusskola – Anita Vāvere, Dina Tiltiņa;
* Gulbenes izglītības pārvalde – Rasma Vanaga;
* Gulbenes 2. vidusskola – Dita Grigore, Indra Timofejeva, Jānis Krūmiņš;
* Lizuma vidusskola – Inese Dambe;
* Litenes vidusskola – Irīna Grahoļska;
* Galgauskas pamatskola – Evita Iļjučonoka;
* Lejasciema vidusskola – Anna Petroviča;
* Rēveļu pamatskola – Sandra Pērkone;
* Stradu pamatskola – Astrīda Vagule.
Semināra rīkotāji pateicas Gulbenes 2.vidusskolai par darba telpām un SIA “Flora Magnolija” par garšīgo ēdināšanu.
Projekta gaitai un ekokomandu aktivitātēm turpmāk sekojiet REC mājaslapā (http://www.parks.lv/home/RECLatvija) sadaļā – vides izglītība.