Šajā mācību gadā astoņās Gulbenes rajona skolās 1. līdz 4. klašu izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanā izmanto atzīmju jeb ballu sistēmu. Jau nākamajā mācību gadā šāda sistēma būs jāpieņem visām skolām.
Šajā mācību gadā astoņās Gulbenes rajona skolās 1. līdz 4. klašu izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanā izmanto atzīmju jeb ballu sistēmu. Jau nākamajā mācību gadā šāda sistēma būs jāpieņem visām skolām.
“Arī šogad 1. klases audzēkņus vērtēja aprakstoši visos mācību priekšmetos. Gulbīša, Lizuma un Gulbenes vidusskolā, Daukstes, Rēveļu, Stāķu, Stāmerienas un Tirzas pamatskolā jau šajā mācību gadā 2. un 3. klasē vērtē aprakstoši visos mācību priekšmetos, izņemot latviešu valodu un matemātiku, kur vērtē 10 ballu skalā. 4. klasē 10 ballu skalā vērtē arī dabaszinības,” informē Gulbenes Bērzu pamatskolas skolotāja un sākumskolas metodiskās apvienības vadītāja Palmīra Gailīte.
Sākumskolu skolotāji, kas, konsultējoties ar skolas vadību, jau šogad sākumskolā uzsāk ballu vērtējumu, atzīst, ka vecākiem bijis neskaidrs vērtējums – “jā”, “nē” un “daļēji apgūts”, un viņi pieprasījuši, lai bērnus vērtētu 10 ballu sistēmā, lai būtu vieglāk sekot un izprast bērnu sasniegto. Skolotājas atzina, ka bērniem pašiem labāk patīkot balles, tas esot stimuls un motivācija, kāpēc censties. “Iespējams, ka viens otrs centīsies iegūt tikai labāko vērtējumu, tomēr arī zināšanas palielināsies. Tas iet roku rokā,” saka Stāķu pamatskolas sākumskolas skolotāja Sarmīte Stupāne. Lizuma vidusskolas sākumskolas skolotāja Inga Sebre piebilst, ka “tik mazi bērni vēl nesaredz tālo mērķi, ka viņiem jāmācās zināšanu dēļ. Viņi saredz tuvāko mērķi – atzīmi.” Jau 1.septembrī vecākiem skolotāji izskaidroja vērtēšanas sistēmu, turklāt skolotājas atzīst, ka arī tad, kad skolā bija tikai aprakstošais vērtējums, bija dubultā grāmatvedība – savos piezīmju blokos pedagogi lika balles.
P.Gailīte gan ir pilnībā pret 2. klašu audzēkņu vērtēšanu ballu sistēmā. “Šie bērni vēl ir mazi. Viņi būtu jāmotivē mācīties, nevis pelnīt balles,” saka P.Gailīte.
Gulbenes rajona Izglītības pārvaldes vadītāja Liāna Jansone atzīst, ka pāreja uz ballu sistēmu sākumskolā būs papildu darbs pedagogiem, jo vērtējumiem jāizstrādā kritēriji. “Vecāki protestēja pret liecībā redzēto ierakstu “vēl jāmācās”. Tas apliecināja, ka viela nav apgūta tādā līmenī, lai to brīvi lietotu jebkurā situācijā. Ja ir ielikts vērtējums un, ja vecāki zina tās skaidrojumu, tad ir vieglāk izsekot, cik pietrūkst līdz pilnībai – 10 ballēm. Turklāt metodiskajai apvienībai jāstrādā pie tā, lai, piemēram, balle “seši” visās skolās atbilstu vienādiem zināšanu kritērijiem,” saka L.Jansone.
Viņa norāda, ka arī Izglītības un zinātnes ministrijā dalās domas, vai visām skolām sākumklasēs nākamgad būtu obligāti jāpieņem vērtēšana ballēs. “Bezatzīmju vērtēšanu ieviesa tādēļ, lai nenonāvētu bērnā vēlmi mācīties. Bezatzīmju vērtējums ir elastīgāks, bet pieaugušajiem vieglāk uztverama ir skaitļu valoda,” saka L.Jansone.