Gandrīz puse iedzīvotāju, šķērsojot ielu, mēdz izmantot mobilo telefonu. Savukārt autobraucēju vidū runāšana, esot kustībā, ir tikai piektdaļā (22%) gadījumu, liecina “Gjensidige Latvija” veiktā aptauja.
Vīrieši runā vairāk
Lai arī tautā runā, ka sievietes ir runīgākas, izrādās, ka biežāk mobilo tālruni pie auto stūres lieto vīrieši un personas vecumā no 35 līdz 49 gadiem. Tas ļauj secināt, ka mobilo telefonu lietošanai, vadot auto, ir tieša saistība ar pārliecību par savām autovadīšanas prasmēm un stāžu.
Ņemot vērā, ka auto vadīšana nozīmē aktīvu dalību satiksmē, tad blakusdarbības, kas neattiecas uz automašīnas vadību, šajā procesā nopietni apdraud citus satiksmes dalībniekus. Dati uzrāda, ka katrs trešais respondents, kurš autovadīšanas laikā izmanto mobilo telefonu, visbiežāk nemaina savus telefona lietošanas ieradumus, atrodoties pie stūres.
Sērfo internetā
Vairāk nekā puse autovadītāju, kuri lieto mobilo tālruni automašīnā, to izmanto, lai sērfotu internetā un pārbaudītu e-pastu. Visbiežāk sērfošana internetā ir novērojama sastrēgumu laikā, jo kustība ir lēna, bet pavadītais laiks ceļā – ievērojami ilgāks nekā mierīgas satiksmes plūsmā.
“Maldīgs ir uzskats, ka sastrēgumi nav bīstami un to laikā var pievērsties citām darbībām. Tieši mobilo telefonu lietošana sastrēgumu laikā ir regulārs iemesls, kādēļ ir notikusi automašīnu sadursme, un vainīgais lielākoties būs tas vadītājs, kurš nav spējis pietiekami ātri reaģēt, jo ir pievērsies mobilā telefona ekrānam,” saka “Gjensidige Latvija” Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Dāvids Lēvalds.
Ir arī pozitīvas tendences – vairums (79%) aptaujāto, vadot auto, mēdz izmantot brīvroku režīmu, lai runātu pa telefonu. Tas samazina negadījuma risku, tomēr pilnībā to nelikvidē.
D. Lēvalds uzsver: lai pilnībā izvairītos no riska, labāk būtu uzticēt telefonu līdzbraucējam vai arī uz brīdi apstāties, lai atbildētu uz būtisko zvanu.