Piektdiena, 26. decembris
Dainuvīte, Gija, Megija
weather-icon
+3° C, vējš 0.45 m/s, Z-ZR vēja virziens

Man, lūdzu, biļetīti!

Šobrīd aptuveni 5 % no kopumā 1060 reģionālo autobusu maršrutu Autotransporta direkcija ir konstatējusi regulārus biļešu tirdzniecības pārkāpumus vai saņēmusi pasažieru sūdzības. Par laimi, Gulbenes novadā šādu maršrutu šobrīd nav, turklāt SIA “Gulbenes autobuss” ir nosaukts atbildīgāko pārvadātāju TOP 10. Kampaņā “Neapzodz sevi – paņem biļeti!” iedzīvotāji ir aicināti ņemt biļeti sabiedriskajā transportā, jo tas ir veids, kā parādīt, ka reiss ir vajadzīgs. Pasažierim, kuram nav biļetes vai tā ir neatbilstoša, draud līdz 20 eiro liels naudas sods vai izsēdināšana no autobusa. Par pārkāpumiem pasažieri var sazināties ar kontrolieriem visu diennakti, sūtot īsziņu vai zvanot pa tālruni 27776621 un norādot autobusa maršrutu, brauciena dienu un laiku, kā arī pieturvietu, kurā pasažieris tika uzņemts autobusā.

Kristiāns Godiņš, Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs 

Mums ir tiešām daudz godprātīgu autobusu vadītāju, kuri ir savas nozares profesionāļi, par kuriem esam saņēmuši labus vārdus no pasažieriem un kuriem pateicīgi par darbu esam arī mēs. Tāpat ir virkne pārvadātāju uzņēmumu, ar kuriem ir izveidojusies veiksmīga sadarbība un kuriem pārkāpumu nav vai tie ir reti. Tomēr diemžēl kontrolieri virknē maršrutu aizvien turpina fiksēt pārkāpumus – gan pērn, gan arī šogad tie konstatēti apmēram 16-17 % gadījumu. Tāpat par šo tēmu saņemam sūdzības no pasažieriem. Esam novērojuši, ka biļešu tirdzniecības pārkāpumi lielākoties tiek veikti vienos un tajos pašos maršrutos, un lielākā daļa no tiem ir tādi, kur autobusi dienas laikā kursē ļoti bieži. Esam pastiprinājuši kontroles apjomu, tomēr mūsu rīcībā esošā informācija liecina, ka daļa šoferu apmainās ar informāciju par kontroles atrašanās vietu saziņas lietotnē “WhatsApp”, kur ir izveidota grupa autobusu vadītājiem, pārkāpumus konstatēt kļūst grūtāk. Tieši šādu autobusa vadītāju dēļ mēs esam spiesti vērsties pie pasažieriem, aicinot pievērst uzmanību šai problēmai un ziņot par to mums.

Aigars Kaparšmits, SIA “Gulbenes autobuss” valdes loceklis

Mūsu novadā nav neviena maršruta, kuru varētu slēgt tāpēc, ka regulāri netiek izsniegtas biļetes. Principā pašreiz pārkāpumi nav konstatēti ne no Autotransporta direkcijas, ne no mūsu puses. Bet par apzinīgumu gan grūti spriest. Neviens man nav oficiāli sūdzējies. Ir autoostā dispečeriem kaut kas teikts, bet mani interesē konkrēts maršruts, konkrēts cilvēks, ja tāds ir. Es uzskatu, ka kampaņa ir laba. Tiešām varbūt arī šoferus tas vairāk disciplinēs, bet īpašus pārkāpumus mēs neesam konstatējuši. Es šoferus esmu brīdinājis. Ja konstatē pārkāpumu, mēs jau uzreiz pie maka ķeramies – viņš pazaudē prēmiju. Var parēķināt, vai saņemt piecdesmit centus vai zaudēt daudz vairāk. Kāpēc tā dara? Nesodāmība droši vien, domā, ka nenoķers. Domāju, ka ļoti daudz arī pasažieri ir vainīgi. Es no pieredzes varu teikt, ka pasažieri uzskata: vai, šoferītim taču maza alga – un biļeti neņem. Ja biļeti pieprasa, tad domāju, ka 99,9 % šoferu biļeti iedos. Neies riskēt nedot biļeti, ja cilvēks pieprasa, jo zina, ka informēs vadību un tad jau var būt visādas sekas. Protams, mēs varam izkontrolēt tikai vienu autobusu, jo sakari ir ļoti labi. Mums nav štatu kontrolei, bet kādu reizi mēnesī noteikti kontrolējam. Biļetes pārbauda arī kontroles dienests, jo Autotransporta direkcija ir noslēgusi līgumu ar speciālu firmu. Sevišķi bieži Staru autobuss tiek kontrolēts, jo man protokolus sūta, bet pārkāpumu nav.

Sarmīte Balode, kalneniete, kas bieži brauc ar sabiedrisko transportu

Es ļoti bieži braucu ar sabiedrisko transportu, un vienmēr šoferi dod biļetes. Arī mūsu mazajos vietējos autobusos biļetes dod. Neesmu ievērojusi, ka kādam nedotu biļeti. Bez biļetes aizbraukt gandrīz nav iespējams. Kontrole uz Rīgu ir bieži, varētu teikt, ka gandrīz katru reizi. Un ir arī vietējos autobusos. Neesmu pēdējā laikā redzējusi, ka atrastu kādu bez biļetes. Varbūt agrāk kaut kad bija citādāk, bet tagad, ka kāds nedotu biļeti, nu nav tā. Agrāk tiku redzējusi, ka kāds neņēma savu biļeti, bet tagad gan vairs tā nav gadījies. Ja man nedotu biļeti, tad es ietu un sēdētu. Bet man nekad nav prasīts, vai man vajag biļeti. Piemēram, Rīgā gan tramvajā ļoti daudzi, īpaši skolēni, nereģistrē talonus. Iznāk, ka viņi nav braukuši. Autobusā šoferim garām tikt bez biļetes nav iespējams. Piemēram, dažreiz no Gulbenes uz Kalnienu pieci cilvēki sēž autobusā, bet citreiz mazajā autobusiņā kājās stāv, tāpēc pēc biļetēm arī īsti nevar spriest par braucēju daudzumu. 

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.