Gulbenes rajona Lejasciema vidusskolā šī ir tradicionālā mūzikas nedēļa. Šogad tā ir īpaša – aprit desmit gadi, kopš vidusskolā izveidots mūzikas novirziens.
Gulbenes rajona Lejasciema vidusskolā šī ir tradicionālā mūzikas nedēļa. Šogad tā ir īpaša – aprit desmit gadi, kopš vidusskolā izveidots mūzikas novirziens. Katru dienu skolā ir paredzēts kāds muzikāls pasākums.
“Latvijā ir 16 skolas, kurās pastāv mūzikas novirziens – padziļināta mūzikas apmācība, kurā bērns apgūst mūzikas instrumenta spēli un ir vairāk mūzikas stundu. Nodarbību mērķis nav sagatavot profesionālus izpildītājus, bet ieinteresēt bērnus mūzikā, kā arī sagatavot pašdarbniekus,” stāsta Lejasciema vidusskolas skolotāja Ineta Maltavniece, kas ir arī skolas metodiskās komisijas vadītāja.
Mūzikas nedēļa sākās pirmdien ar skolotājas Ritas Vēverbrantes vadītā 4. līdz 6.klašu ansambļa piecu gadu pastāvēšanas jubileju. Minētais kolektīvs visvairāk piedalījies dažādos koncertos, skatēs un konkursos. Otrdien 1.līdz 4.klases audzēkņi tika aicināti uz latviešu rotaļu pēcpusdienu, ko vadīja skolotāja Antra Zelča, kas paralēli strādā arī Lejasciema bērnudārzā.
Trešdien koncertēja jaunie instrumentālisti, kas mūzikas instrumenta spēli apgūst gan Gulbenes mūzikas skolā, gan vidusskolā. Ar šiem audzēkņiem strādā pedagogs Juris Ivanovs. Uz koncertu bija aicināti bērnu vecāki un draugi.
“Šis ir tradicionāls koncerts, jo bērni vēlas uzstāties, lai parādītu, ko ir apguvuši. Mēs cenšamies viņiem sagādāt nelielas balvas, lai vēl vairāk stimulētu instrumenta spēli, kas audzēkņiem šķiet visgrūtākais,” stāsta I.Maltavniece. Savukārt ceturtdien Lejasciema vidusskolā koncertēs Smiltenes ģimnāzijas koris “Lido”. Lielais jubilejas nedēļas noslēguma koncerts būs piektdien, kur uzstāsies visi skolas mākslinieciskās pašdarbības kolektīvi un labākie individuālie izpildītāji.
Profesionāls ieteikums
I.Maltavniece stāsta, ka pirmajā klasē mūzikas nodarbības ir visiem bērniem atbilstoši noteiktajai programmai, bet pēc tās beigšanas notiek visu audzēkņu noklausīšanās. Pēc tās pedagogi runā ar vecākiem un rekomendē, kuriem bērniem vēlams mācīties mūzikas novirziena klasē. Vērtē muzikālo dzirdi, ritma izjūtu un vēlmi mācīties mūziku. “Bērniem tā ir papildu slodze, tāpēc vispirms runājam ar vecākiem. Priecājamies, ka viņi labprāt atbalsta mūsu ieteikumu. Tas ir izdevīgi gan bērniem, gan viņiem, jo ne katram iespējams mērot ceļu uz mūzikas skolu Gulbenē. Tas mudināja pirms desmit gadiem izveidot skolā mūzikas novirziena klasi,” saka I.Maltavniece. Lai bērnus strikti nesadalītu muzikālajās un nemuzikālajās klasēs, papildu mūzikas nodarbībās mācās bērni no paralēlklasēm.
Dziedāt var katrs
Pedagoģes pārliecinājušās, ka dziedātprasmi var apgūt katrs bērns, tikai tam vajadzīgs neatlaidīgs darbs.
“Prakse liecina, ka arī no tiem bērniem, kas it kā nav apveltīti ar muzikalitāti, vismaz viens darba rezultātā uzplaukst,” priecājas I.Maltavniece. Vienu stundu nedēļā bērni apgūst instrumenta spēli. Tās ir klavieres, akordeons un pūšamie instrumenti. Pedagoģes uzskata, ka Lejasciema vidusskolā mācās muzikāli bērni, bet skola viņiem rada iespēju šo muzikalitāti attīstīt. I.Maltavniece nenoliedz, ka bijuši gadījumi, kad nav iztikts bez asarām, bez pierunāšanas, pārrunām un pat lūgšanas. Ar varu mācīties mūziku nevienu nespiež, tomēr ir žēl, ja bērnam ir talants, to neattīstīt. Bērnu un pedagogu darbu apliecinošs faktors ir veiksmīgie starti dažādas valsts un novada skatēs, kā arī festivālos. Pierādījums tam ir bijusī iespēja 4. līdz 6.klašu ansamblim dziedāt Rīgā “Ave sol” koncertzālē.
Izvēlas pārdomāti
Skolotājas ir gandarītas, ka, bērniem mācoties vecākajās klasēs, repertuāra apguve problēmas nesagādā, jo viņi prot lasīt nošu rakstu.
“Diemžēl repertuāra izvēle nav īpaši liela, tāpēc konkrētajam kolektīvam daļu dziesmu aranžējam un pielāgojam pašas. Bērniem patīk dažādība, tāpēc dziedam ne tikai klasisko mūziku, bet arī dažādus popurijus un mūsdienīgas dziesmas. Praktiski katriem svētkiem veidojam attiecīgu repertuāru. Notis vācam gan no dažādiem semināriem, gan kolēģiem citās skolās, gan draugiem un paziņām. Cilvēki gaida melodiskas dziesmas, kas spēj piesaistīt un rada noskaņojumu. Sarežģītas melodijas ne vienmēr visiem patīk,” stāsta I.Maltavniece. Viņa pārliecinājusies, ka bērniem patīk ne tikai ātrās, ritmiskās, bet arī liriskās dziesmas.
“Piedāvāju 4.klases bērnu izvēlei vairākas dziesmas, bet koncertā viņi izvēlējās dziedāt “Alises ielu”. Izrādās, ka viņiem patīk arī skumjās emocijas,” saka pedagoģe.
Ir arī problēmas
Lai gan Lejasciema pagasta padome atbalsta skolas aktivitātes, neliedz autobusu izbraukumiem, apmaksā pulciņu nodarbības un citādi, tomēr finansiālās problēmas pastāv. Domājot par turpmākajiem pieciem gadiem, I.Maltavniece saka: “Vēlos, lai valstī beidzot sakārtotu finansu sistēmu, jo tā mūs var “iegāzt”. Mēs nelolojam lielus sapņus, zinot, ka ar finansējumu viss nav kārtībā. Satrauc nemitīgā domu apmaiņa par to, vai ir vajadzīgas skolas ar tādu specializāciju, kāda ir mūsējā, vai tām ir vajadzīgs papildu finansējums.”
Fakti
Lejasciema vidusskolā bērniem padziļināti apgūt mūziku palīdz pieci pedagogi – Ineta Maltavniece, Rita Vēverbrante, Antra Zelča, Anita Keiša un Juris Ivanovs.
Aktīvi darbojas trīs kori un seši vokālie ansambļi.
Šogad būs jau trešais mūzikas novirziena klases izlaidums.