Kopš 1.jūlija Latvijā ir jāmaksā autoceļu lietošanas nodeva jeb eirovinjete kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3,5 tonnām un kuri paredzēti vai tiek izmantoti kravu autopārvadājumiem. Šī nodeva būs jāmaksā arī ārvalstu autopārvadātājiem.
Pagājušajā nedēļā uzņēmēji, bloķējot satiksmi Rīgas centrā, pauda protestu par to, ka Latvijā atšķirībā no kaimiņvalstīm ir ieviesti divi maksājumi – par ceļiem un vēl degvielas akcīze. Kā noskaidroja “Dzirkstele”, Gulbenes novada pārstāvji šādi savu neapmierinātību pauduši netika, tomēr viens no lielākajiem kravu pārvadātājiem – SIA „Pavilana” valdes loceklis Vitālijs Petunovs – bija tur un piedalījās domu apmaiņā ar kolēģiem.
Sarunā ar “Dzirksteli” V.Petunovs Latvijā ieviesto ceļu nodevu nekritizē, bet izprot tās nepieciešamību. Viņš saka: “Kur mēs dzīvojam? Eiropā, kur par visu ir jāmaksā! Vai tad pie mums viss par velti var būt? Nav ko brīnīties! Protams, ka tas bija tikai laika jautājums. Mēs to gaidījām un zinājām, ka tas notiks. Braukt pa maksas ceļu – tas ir normāli, ar to ir jārēķinās. Brauksim ar domu, ka ceļiem Latvijā ir jākļūst labākiem.”
V.Petunovs domā, ka ceļu nodevas ieviešana Latvijā nesagraus kravu pārvadājumu biznesu. Taču uzņēmējs atzīst, ka jaunā nodeva ieviesta kravu pārvadātājiem grūtā laikā, kad ir samazinājušies darbības apjomi. Tas nozīmē, ka nebūs viegli atrast iekšējās rezerves, lai samaksātu ceļu nodevu arī par braukšanu Latvijā. Taču V.Petunovs par to laikus esot domājis un ar šo situāciju rēķinājies.
Uz vadības atbalstu Latvijas uzņēmējiem cer otrs novada lielākais kravu pārvadātājs – SIA „Jana-S” valdes priekšsēdētājs Viktors Surovs. “Dzirkstelei” viņš saka: “Situācija ir saprotama. Neviens nav pret. Bet kā uzņēmumam tiks kompensēti šie ieguldījumi, ja ceļu nodevā gadā jāsamaksā 50 000 eiro? Par to ir jārunā! Taču kopumā jaunā ceļu nodeva jāvērtē atzinīgi, jo samazināsies rindas uz Latvijas austrumu robežas.”
SIA „Grantiņi-1” valdes priekšsēdētājs Aldis Stūriška “Dzirkstelei” stāsta, ka viņa uzņēmumam kravu pārvadājumi ir tikai viens no uzņēmējdarbības veidiem. Valdības ieviestā ceļu nodeva, rēķinot no 1.jūlija, A.Stūriškas uzņēmumam papildus prasīšot
15 000 eiro ieguldījumu līdz gada beigām, bet, ja maksātu pa mēnešiem vai gadiem, būtu vēl dārgāk. Tas neesot maz nozarē, kura jau līdz šim ir pastāvējusi tuvu pašizmaksai. “Kārtējā nodeva, kas kārtējo robu budžetā tas taisa! Nav patīkami. Ir nekorekti apcirpt tos, kas strādā un reāli pelna,” uzskata A.Stūriška.
SIA „M.T.Z.Serviss” valdes loceklis Vasilijs Zagoruiko, kura pārstāvētais uzņēmums tikai nedaudz nodarbojas ar kravu pārvadājumiem vienlaikus ar traktoru tirdzniecību, “Dzirkstelei” saka, ka nav ticības valdības solījumam ceļu nodevu izmantot Latvijas autoceļu sakārtošanai. “Mēs taču jau maksājam degvielas akcīzi, kura ir jāizmanto tikai ceļu sakārtošanai, bet kādi ir Latvijas autoceļi?! Sliktākie visā Baltijā!” saka V.Zagoruiko.
Vitālijs Petunovs saka – smagāka situācija Latvijas kravu pārvadājumiem austrumu virzienā būšot tad, ja arī Krievijā, kā solīts, ar 1.novembri kravas transportam, kas smagāks par 12 tonnām, ieviesīs ceļa nodevu par katru nobraukto kilometru 3,5 rubļu apmērā (braucot pa federālajiem ceļiem). “Ja jāved krava uz Sibīriju 3000 vai 4000 kilometru attālumā, izdevumi ievērojami palielināsies,” atzīst V.Petunovs. Tādā gadījumā Latvijas uzņēmējus izkonkurēšot poļi, kā arī lietuvieši, jo Lietuvai ar Krieviju ir savstarpēja vienošanās – kravu pārvadātāji no Krievijas var braukt pa Lietuvas ceļiem, par to nemaksājot, un tāpat arī Lietuvas uzņēmumu pārstāvji Krievijā. V.Petunovs cer, ka arī Latvijas valdība būs elastīga un vienosies ar kaimiņiem austrumos. Arī Viktoram Surovam tas liekas svarīgi, jo viņa pārstāvētais uzņēmums galvenokārt nodarbojas ar starptautiskajiem kravu pārvadājumiem Latvijas austrumu robežas virzienā.
Vasilijs Zagoruiko saka skaidri un gaiši: “Ceļu nodevas ieviešana Latvijā grauj pārvadājumu biznesu un spiež atgriezties pie aplokšņu algām. Uzņēmēji ir iedzīti stūrī. Nodarboties ar kravu pārvadājumiem Latvijā, godīgi maksājot nodokļus, ir kļuvis nerentabli. Pārvadājumi Krievijas teritorijā kaut cik tiek kompensēti ar to, ka tur degviela ir divreiz lētāka. Taču, ja arī Krievijā ieviesīs ceļu nodevu, būs pavisam grūti. Mēs nespēsim konkurēt ar Rietumeiropas uzņēmējiem.”