Otrdiena, 16. decembris
Johanna, Hanna, Jana
weather-icon
+5° C, vējš 1.79 m/s, R-DR vēja virziens

Noteikumus vēlas apgūt kā mācību priekšmetu

Sākumskolas skolēnu lielākā daļa vēlas, lai ceļu satiksmes noteikumus varētu apgūt kā atsevišķu mācību priekšmetu, jo apgūstot tos audzināšanas stundās vai integrēti citos mācību priekšmetos, tas nav izdarāms pietiekami kvalitatīvi.

Sākumskolas skolēnu lielākā daļa vēlas, lai ceļu satiksmes noteikumus varētu apgūt kā atsevišķu mācību priekšmetu, jo apgūstot tos audzināšanas stundās vai integrēti citos mācību priekšmetos, tas nav izdarāms pietiekami kvalitatīvi.
Šādi CSDD (Ceļu satiksmes drošības direkcija) speciālisti secinājuši, janvārī Latvijas skolās veicot sākumskolas skolēnu aptauju, kur bērniem bija jāatbild uz septiņiem jautājumiem. Gulbenes rajonā aptaujā piedalījās vairāk nekā desmit skolas. Aktīvākā no tām bija Bērzu pamatskola, kas atbildes bija noformējusi arī vizuāli. Kopumā ir saņemtas 2306 anketas.
“Ceļu satiksme ir bīstama, ja skolēns haotiski tver visu informāciju, nezina, neizprot, tāpēc pieaugušajiem ir jāzina bērna vērtējums par procesiem, kas norisinās ap viņu. To noskaidrot palīdzēja skolās organizētā aptauja,” stāsta Ceļu satiksmes drošības direkcijas reģionālā sabiedrisko attiecību koordinatore Ilze Nogobode.
Aptaujas rezultāti liecina, ka bērni uz ielas rīkojas ar pārliecību, ka ceļu satiksmes noteikumi ir jāievēro un rīcība jāpakļauj likumam, bet vecāki un skola ir pamatizziņas avoti, kā arī paraugs bērna uzvedībai uz ielas un attieksmei pret ceļu satiksmi.
“1653 bērni atzīst, ka informāciju par ceļu satiksmes noteikumiem gūst skolā, bet 1529 – mājās no vecākiem. 546 par tiem uzzina laikrakstos, bet 134 – no draugiem,” informē I.Nogobode. 1771 skolēns pārliecināts, ka vienmēr ievēro satiksmes noteikumus, bet 66 par tiem vispār nedomā.
Biežāk minētie iemesli, kāpēc netiek ievēroti ceļu satiksmes noteikumi ir steiga, atrašanās kopā ar pieaugušo, kā arī tas, ka neviens neredz. 89 bērni atzīst, ka uzskata sevi par varoni, tāpēc riskē, bet 67 bilst, ka noteikumus nezin. Lai gan 1187 skolēni raksta, ka uz ielas pārkāpumus nepieļauj, 545 tos veic apzināti, bet 615 – neapzināti. Lielākā daļa bērnu par paraugu uzskata vecākus un skolotājus. 1819 skolēni skaidro, ka par ceļu satiksmes noteikumiem klasē runā reizi mēnesī, bet 466 uzskata, ka par tiem nerunā vispār.
I.Nogobode, analizējot aptaujas rezultātus, secina, ka skolēnu noslogojums, pedagogu nesagatavotība un mācību materiālu trūkums ir iemesls tam, ka par satiksmes noteikumiem runā maz.
“Parasti satiksmes drošībai skolās galvenokārt atvēl audzināšanas stundas, vai par to nedaudz runā citās mācību stundās, bet ar to nepietiek, lai bērns gan kā gājējs, gan kā velosipēda vadītājs uz ceļa prastu pieņemt pareizus lēmumus, jo tad viņam jārīkojas pašam,” saka I.Nogobode.
Pedagogi uzsver, ka ir nepieciešami mūsdienīgi mācību līdzekļi – videofilmas, izdales materiāli, mācību grāmatas, darba burtnīcas un metodiskie materiāli, bet īpaši – kvalificētu speciālistu palīdzība kā skolotājiem, tā skolēniem.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.