“Kāpēc obligāti visiem jāpāriet uz sadzīves atkritumu izvešanu konteineros, bet nevar turpināt izvešanu atkritumu maisos, kā tas bija līdz šim?” raksta daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji no Miera ielas Gulbenē.
“Ar šāda veida pārmaiņu ieviešanu tiek diskriminētas atsevišķas iedzīvotāju grupas (vecie vientuļie cilvēki, invalīdi), kuri atkritumus saražo ļoti maz. Izvedot atkritumus konteineros, šie mazaizsargātie iedzīvotāji faktiski ir spiesti maksāt vairāk. Kas ir aprēķinājis atkritumu ražošanas ātrumu, ja tik strikti spēj noteikt sadzīves atkritumu izvešanas obligāto biežumu – no lielajām Gulbenes daudzdzīvokļu mājām reizi nedēļā, no mazākām mājām (kur parasti ir krāsns apkure un gandrīz visu sadedzina, bet piemājas dārzā viss tiek kompostēts) reizi mēnesī? Pareizāk būtu atjaunot iespēju nodot atkritumus arī maisos. Tomēr, ja tas nav iespējams un ja obligāti atkritumi ir vācami konteineros, tad tie būtu jāizved pēc iedzīvotāju pieprasījuma – kad konteiners pilns. Likt iedzīvotajiem maksāt par nepilniem vai pat tukšiem sadzīves atkritumu konteineriem, mūsuprāt, ir noziedzīga rīcība.”
SIA “Pilsētvides serviss” sabiedrisko attiecību speciāliste Olga Ribkina informē:
– “SIA “Pilsētvides serviss” Malienas reģiona vadītāja Kristīne Andrejeva uzsver, ka apsaimniekotājs šajā gadījumā ir tikai pakalpojuma sniedzējs, kas darbojas saskaņā ar pašvaldības izstrādātajiem saistošajiem noteikumiem, kuros ir precīzi noteiktas pakalpojuma sniegšanas prasības, apjoms, biežums un cena. Iepriekšējā līguma darbības posmā “Pilsētvides serviss” novada iedzīvotājiem piedāvāja atkritumu izvešanu specializētajos, trafaretajos maisos ar ietilpību 120 litri, kurus bija iespējams iegādāties klientu apkalpošanas centrā.
Piedāvāt maisus kā alternatīvu konteineriem bija iepirkuma prasība no pašvaldības puses, kuras mērķis bija izmantot maisus tikai izņēmuma gadījumos, piemēram, papildu atkritumu apjoma izvešanai, atkritumu savākšanai vasarnīcās un citās retās uzturēšanās mītnēs, grūti iebraucamās teritorijās un citos specifiskos gadījumos. Tā kā atkritumu apsaimniekošanas saistošie noteikumi paredz, ka ir obligāti jābūt noslēgtam līgumam par atkritumu apsaimniekošanu, liela daļa noslēgto līgumu par maisu izmantošanu bija veids, kā nokārtot saistības pret pašvaldību. Gulbenes novadā no 2014.gada līdz šā gada 31.augustam bija noslēgti aptuveni 700 līgumi par trafareto maisu lietošanu. No tiem aktīvo klientu, kas tos patiešām izmantoja, bija samērā maz – aptuveni 35 procenti. Līgumu skaita palielināšanās par maisu izmantošanu bija sevišķi vērojama tad, kad pašvaldības policija ar brīdinājumiem vērsās pie iedzīvotājiem par atkritumu apsaimniekošanas līgumu neesamību. Turklāt trafareto maisu sistēmā nebija konsekvences, tas ir, tie iedzīvotāji, kuri iepirka maisus tikai līguma dēļ, ko var atrādīt policijai, faktiski tos nelietoja vai lietoja ļoti reti, nododot atkritumus reizi vairākos gados. Tas nozīmē, ka ikdienā radušies atkritumi tika izmesti kaimiņu konteineros vai atstāti nelegālajās izgāztuvēs.
“Mēs neuzskatām, ka trafareto maisu sistēmas atcelšana ir diskriminējoša pret atsevišķām iedzīvotāju grupām, jo šobrīd piedāvājam analoga tilpuma konteinerus (120 l), kuri salīdzinājumā ar atkritumu uzglabāšanu maisos ir ērtāki un vieglāk pārvietojami, turklāt tādējādi tiek ievērotas higiēnas normas atkritumu uzglabāšanai. Atšķirībā no konteineriem, kas ir droši un izturīgi, liela daļa trafareto maisu to izmantošanas procesā bija pārplēsti vides faktoru, putnu un dzīvnieku iedarbības, kā arī neatbilstošās lietošanas dēļ, un arī paši par sevi veidoja atkritumus, būdami izmētāti tiem neatbilstošajās vietās,” skaidro K.Andrejeva.
Kas attiecas uz atkritumu izvešanas biežumu, tad to nosaka Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas noteikumi Gulbenes novadā Nr. 19 no 23.09.2010., kuros teikts, ka jāparedz regulāra atkritumu izvešana, ņemot vērā īpašumā radīto atkritumu daudzumu, bet ne retāk kā: Gulbenes novada pilsētas un ciemu administratīvajā teritorijā – 1 reizi mēnesī; pārējā novada administratīvajā teritorijā – 1 reizi trijos mēnešos. Kā atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu sniedzējs “Pilsētvides serviss” vadās pēc līguma nosacījumiem, kuros ir atrunāts izvešanas biežums, ne retāks kā minēts saistošajos noteikumos.
Līdz 31.augustam spēkā esošā kārtība – atkritumu izvešana pēc pieprasījuma nav sevi attaisnojusi vairāku gadu laikā, jo izvešanas pieteikumi visbiežāk tika saņemti novēloti, neregulāri un radīja zināmus šķēršļus savlaicīgai un kvalitatīvai pakalpojuma nodrošināšanai. “Pilsētvides serviss” ir gatavs nākt iedzīvotājiem pretī un piedāvā iespēju savlaicīgi, vismaz vienu darbadienu iepriekš, atteikt atkritumu izvešanas reizi pēc grafika, ja tā nav nepieciešama. Savlaicīgās izvešanas reizes atteikšanas gadījumā maksa par pakalpojumu netiks piestādīta.
Taču iedzīvotājiem ir jāatceras, ka ilgas sadzīves atkritumu uzglabāšanas gadījumā tie sāk sadalīties, to pūšanas procesā izdalās kaitīgas gāzes un izplatās nepatīkama smaka. Turklāt atkritumu dedzināšana, pie kā pieskaitāma dedzināšana ugunskurā vai krāsnī, ir videi un cilvēku veselībai bīstams process, kas mūsu valstī aizliegts saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likumu! Piemēram, sadedzinot plastmasas iepakojumu, izdalās dioksīns, kas negatīvi ietekmē cilvēka hormonālo sistēmu, kā arī izdalās indīgi dūmi, kas ar lietu nonāk arī augsnē un uz augiem, pēc tam – ūdenī.
Lai turpmāk izvairītos no pārpratumiem un veicinātu kvalitatīvu atkritumu apsaimniekošanu novada teritorijā, “Pilsētvides serviss” aicina Gulbenes iedzīvotājus kārtīgi iepazīties ar saistošajiem noteikumiem un līguma prasībām, kā arī atcerēties ne tikai par savām klientu tiesībām, bet arī par atkritumu radītāju pienākumiem.
Par atkritumu maisiem un izvešanu
11:11
08.10.2019
39