Kāpēc vairākās apdzīvotajās vietās Latvijā pasts strādā tikai dažas stundas dienā un nedēļā?
Atbild VAS “Latvijas Pasts” Ārējo komunikāciju vadības daļas vadītāja Gundega Vārpa:
– “Latvijas Pasts” pilnībā nodrošina pasta pakalpojumu pieejamību visā valsts teritorijā un ir vienīgais uzņēmums, kura darbinieki katru darbdienu sniedz pakalpojumus arī vistālākajās valsts vietās. Jautājums konkrētajā gadījumā ir nevis par pakalpojumu saturu, bet formu – vai tas notiek tradicionālas pasta nodaļas modelī, kuru tīkls Latvijā veidots laikā, kad aktuāli bija pavisam citi komunikācijas līdzekļi, kas noteikti neatbilst patērētāju mūsdienu paradumiem, vai elastīgā formātā, kas pasta pakalpojumu sniegšanu ļauj pielāgot reālajam pieprasījumam konkrētā teritorijā. Taču visā valstī un katrā atsevišķā teritorijā pasta pakalpojumi tiek nodrošināti katru darbdienu. Vietās, kur zemā pieprasījuma dēļ pilna spektra pasta nodaļu darbība ir nerentabla, “Latvijas Pasts” maina pasta nodaļas darbības modeli, pielāgojot iedzīvotāju reālajām vajadzībām un tādējādi gan nodrošinot pasta pakalpojumu sniegšanu, gan novēršot zaudējumus valsts uzņēmumam. Visu pasta nodaļu darbības izvērtējums notiek ilgākā laika periodā, lai izprastu, vai zemais pieprasījums nav izskaidrojams ar kādiem pagaidu iemesliem, taču faktiski visos gadījumos analīze liecina, ka reģionos tas saistīts ar zemu apdzīvotības blīvumu un pasta pakalpojumu izmantošanas kritumu, kas saistīts ar demogrāfiskajiem aspektiem un iedzīvotāju paradumu maiņu, zinātniski tehnisko progresu, digitalizāciju.
Jebkuram reģionu iedzīvotājam jau patlaban ir plašas iespējas saņemt nepieciešamos pasta pakalpojumus arī pie pastnieka tieši savā dzīvesvietā. Pastnieks klienta dzīvesvietā nodrošina pastkaršu un vēstuļu nosūtīšanu, pastmarku un aplokšņu iegādi, sūtījumu piegādes pieteikšanu mājās, preses izdevumu abonēšanu, naudas pārvedumu un pensijas saņemšanu, komunālo un citu rēķinu apmaksu, iemaksas “Pasta norēķinu sistēmas” kontā u.c.
Tādējādi pasta pakalpojumu sniegšana tiek nodrošināta arī ārpus pasta pakalpojumu sniegšanas vietu noteiktā darbalaika, un faktiski, ņemot vērā arvien sarūkošo iedzīvotāju skaitu ārpus pilsētām, var pieņemt, ka tieši šāds pakalpojumu sniegšanas modelis – pēc pieprasījuma – varētu izrādīties visatbilstošākais, racionālākais un piemērotākais reģionu iedzīvotājiem: pastnieks pie klienta ierodas gan tad, kad jāpiegādā sūtījums, gan arī tad, kad jāsniedz cita veida pakalpojums, piemēram, jāpaņem sūtījums.