Gulbenes rajona Izglītības pārvaldes priekšsēdētāja Liāna Jansone uzskata, ka sākumskolās bērnus var vērtēt tikai bez atzīmes, liecībās ierakstot aprakstu par mācību gaitu, sasniegumiem un grūtībām.
Gulbenes rajona Izglītības pārvaldes priekšsēdētāja Liāna Jansone uzskata, ka sākumskolās bērnus var vērtēt tikai bez atzīmes, liecībās ierakstot aprakstu par mācību gaitu,
sasniegumiem un grūtībām.
“Uzskatu, ka sākumskolas klasēs pareizākā vērtēšana sistēma ir bezatzīmju, jo tā mazos bērnos nenomāc vēlmi mācīties. Ja skolēnam ilgstoši ir nepietiekams vērtējums, tas var radīt psiholoģisku traumu un nepatiku pret mācībām,” domā L.Jansone.
Viedokļi mēdz būt pretēji
L. Jansone atzīst, ka viedokļu par vērtēšanu sākumskolās ir daudz, turklāt tie ir pretēji. “Kad pieņēma lēmumu par vārdisko vērtēšanu, tā likās smaga un grūta. Skolotāji tam nebija gatavi, turklāt skolēna rakstiskais vērtējums aizņēma daudz laika. Domāju, ka šīs sistēmas ieviešana metodiski bija nepareiza, to vajadzēja izlemt lielākam zinātnieku, pedagogu un psihologu kolektīvam,” saka L.Jansone.
Jāizvēlas labākais variants
Tagad Izglītības un zinātnes ministrija izveidojusi vairākas grupas, kas noteiks liecību optimālo izskatu un vērtēšanas sistēmu. “Gulbenes rajona sākumskolu metodiskās apvienības vadītāja Palmīra Gailīte intensīvi piedalās šajās apspriedēs, lai pieņemtu labāko variantu un to izskaidrotu skolotājiem. Viņiem, manuprāt, bijis visgrūtāk elastīgi pieņemt jauno sistēmu,” saka L.Jansone. Priekšsēdētāja uzskata, ka par vērtēšanas metodi vairāk vajadzētu runāt ar vecākiem, jo arī viņu viedokļi ir atšķirīgi.
Jāstrādā arī ar vecākiem
“Bija arī atklātā vairāku zinātnieku vēstule izglītības un zinātnes ministram Kārlim Greiškalnam, ka skolās, arī sākumskolās, jābūt atzīmju sistēmai, jo tas mācību procesā radīs skaidrību. Tomēr tas nav tik vienkārši. Vecāki,liecībā redzot septiņas balles, ir apmierināti, bet, ja četras, tad sāk nosodīt bērnu. Balles fiksē zināšanas konkrētajā dienā, bet ikdiena pierāda, ka katru dienu bērnu neizsauc un nepārbauda viņa sagatavotību,” atzīst L.Jansone.
L.Jansone atbalsta vārdisko vērtējumu. “Protams, vērtējumam jābūt konkrētam un izsmeļošam, jo nav jēgas liecībā rakstīt vispārējas frāzes,” saka L.Jansone.
Fakti
Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Greiškalns uzskata, ka sākumskolās jābūt vienotai skolēnu bezatzīmju vērtēšanas sistēmai. Līdz mācību gada beigām tiks noteikts optimālais variants, ko pēc tam ieviesīs visās Latvijas sākumskolās.