Ceturtdiena, 18. decembris
Kristaps, Kristofers, Krists, Klinta, Kristers
weather-icon
+3° C, vējš 1.34 m/s, R vēja virziens

Signalizācija var pasargāt automašīnu

Zagļu apmānīšanai izmanto dažādus trikus, piemēram, stūres vai pedāļu noņemšanu. Daži izlīdzas ar automašīnā atstātiem dzīvniekiem.

Zagļu apmānīšanai izmanto dažādus trikus, piemēram, stūres vai pedāļu noņemšanu. Daži izlīdzas ar automašīnā atstātiem dzīvniekiem. Tomēr automašīnu zādzības braucamo īpašniekiem liek aizdomāties, kā lai aizsargā savu īpašumu no svešas mantas tīkotājiem. Palielinoties pieprasījumam, Latvijas tirgū ienākušas daudzas un dažādas pretaizdzīšanas ierīces. To cenas var svārstītie no 15 līdz 40 latiem, tāpēc bieži vien izvēlēties nav viegli.
Signalizācijas pēc to uzbūves var iedalīt monobloku un dalīto bloku aizsardzības sistēmās. Monobloku signalizācijas panelis atrodas zem motora pārsega, bet dalīto bloku pretaizdzīšanas iekārtām sensoru un vadības kārba atrodas gan zem motora pārsega, gan automašīnas salonā. Visas šīs signalizācijas ir vadāmas ar tālvadības pulti. Dārgākām signalizācijām ir paredzēts arī, ka tālvadības pultī ir poga, kas var bloķēt dzinēju. To iespējams izmantot tad, ja īpašnieks redz, ka viņa automašīnu zog, bet apturēt laupītājus vairs nav iespējams. Nobloķējoties dzinējam, zagļi nekur nevar aizbraukt. Tiesa, diezgan liela problēma ir dzinēju atbloķēt – to var veikt tikai meistari un pakalpojums maksā apmēram 20 latu. Tomēr tas ir labāk, nekā bezpalīdzīgi nolūkoties, kā aizdzen dārgu īpašumu.
Lai gan cenu un drošības ziņā šo divu veidu signalizācijas atšķiras minimāli, monobloku signalizācijām netīk mitrums. Latvijā lietus ir diezgan bieža parādība, tādēļ pastāv iespējamība, ka monobloku signalizācija sabojājas ātrāk nekā dalīto bloku.
Var uzstādīt dažādus sensorus
Atkarībā no klientu vēlmēm signalizācijai var uzstādīt dažādus sensorus. Piemēram, automašīna var reaģēt uz pieskārienu pie durvju roktura vai auto sakustināšanu. Lētākajām signalizācijām sensori reaģē uz daudzām citām blakusparādībām, piemēram, garām braucošām automašīnām vai zem mašīnas palīdušu kaķi.
Uzstādot signalizāciju, iespējams vienlaikus ierīkot arī centrālo atslēgu. Tomēr daži gadījumi rada šaubas par tās drošību. Kāda sieviete, atverot savas automašīnas centrālo atslēgu, vienlaikus atbloķēja arī divas blakusesošās automašīnas. Izrādījās, ka viņas tālvadības pults frekvence sakrīt ar vairāku mašīnu frekvenci. Tā vienmēr pastāv iespēja, ka kāds cits “atslēgs” automašīnu. Tie, kas vēlas ietaupīt, signalizācijas vietā bieži vien izvēlas dažādu veidu stūres vai pedāļu bloķētājus, kā arī “slepenās pogas”, kuras neieslēdzot nav iespējams iedarbināt mašīnu.
Stūres bloķētāji arī padodas
Stūres bloķētāji mēdz būt dažādi – vieni neļauj pagriezt stūri, atstutējot to pret priekšējo paneli, citi bloķē stūri un kādu no pedāļiem. Lai arī katram stūres bloķētājam ir sava atslēga, tomēr tās diezgan viegli ir pielāgot. Reiz kāds automašīnu zaglis atzinis, ka bloķētājiem ir apmēram sešu veidu atslēgas un viena no tām der vienmēr.
Vērtīgāka mašīna, dārgāka signalizācija
Automašīnas signalizācijas kvalitātei un arī sarežģītībai jābūt atbilstīgai mašīnas vērtībai. Ja pieder jauna automašīna, kuras cena ir aptuveni 8000 latu, tad tajā nevajadzētu likt signalizāciju, kuras vērtība kopā ar uzstādīšanu izmaksā 100 latu. Signalizācijas vērtībai jābūt desmit procentu no mašīnas vērtības. Lēto signalizāciju izvēle ir liela, tāpēc tās pērkot jābūt uzmanīgam. Pārsvarā tās ir ražotas Taivānā, Korejā un Ķīnā. Tās autozaglim nebūs nekāds pārsteigums.
Dārgākās signalizācijas atbilst Eiropas drošības standartiem. Protams, var nozagt arī mašīnu, kam ir visdārgākā un sarežģītākā signalizācija. Tomēr, to ierīkojot, automašīnas īpašnieks aizkavē zagļu rīcību. Jo sarežģītāka situācija, jo ilgāks laiks nepieciešams, lai atslēgtu visu nepieciešamo.
Signalizācijai jābūt iekārtotai tā, lai zaglis, noņemot mašīnas paneli, nevarētu uzreiz pamanīt un atrast signalizācijas vadus un vadības bloku.
Slēptais slēdzis ir labs tandēms
Papildus signalizācijai ir labi ierīkot slēpto slēdzi. Tas nav dārgi, bet par tā esamību zina tikai automašīnas īpašnieks. Ja nozog automašīnas atslēgas kopā ar signalizācijas pulti, zaglis var atslēgt signalizāciju, durvis, taču iedarbināt motoru nevar. Autozaglim nav laika meklēt šo slēdzi. Ja slēptā podziņa ir savienota ar benzīna sūkni vai kādu elektronisku vadības mehānismu, laiks, kas zaglim būs nepieciešams, lai iedarbinātu mašīnu, būs pietiekami ilgs.
Gandrīz visiem signalizāciju modeļiem komplektā ir mirgojošā lampiņa. Tā brīdina, ka ir uzstādīta un ieslēgta signalizācija. Daudzi cilvēki ierīko mirgojošu lampiņu, kaut gan signalizācijas mašīnā nemaz nav. Zagļus amatierus tas dažreiz atbaida.
Arī mājā noder signalizācija
Diemžēl lielākā daļa cilvēku par signalizācijas iekārtām sāk interesēties tikai tad, kad dzīvokli vai māju jau apciemojuši zagļi. Signalizācija sastāv no vadības bloka jeb procesora, transformatora, rezerves akumulatora, magnētiskā kontakta, kas iedarbojas, verot durvis. Visās telpās jāievieto kustības detektori. Ja dzīvoklis atrodas pirmajā stāvā,tad vajadzētu iemontēt detektoru pret stiklu izsišanu. Pie durvīm jānovieto impaktklaviatūra, ar to ievada kodu un atslēdz, un ieslēdz signalizāciju. Trauksmes režīmā strādā sirēna. To var pieslēgt arī telefona līnijai, lai zvana uz dzīvokļa vai mājas īpašnieka mobilo tālruni. Visu informāciju, kas saistīta ar īpašuma drošību, var saņemt mobilajā telefonā īsziņu veidā. Vēl var pieslēgties pie apsardzes pults, tad trauksmes gadījumā uz jūsu īpašumu atbrauks apsardze.
Dzīvokļu signalizācija aizsargās mājvietu simtprocentīgi. Drīzāk tā nostrādās tad, kad nevajag, nevis otrādi. Protams, ja signalizācija nav pieslēgta apsardzes pultij, zaglis var ielauzties dzīvoklī un apraut visus vadus, un trauksme apklusīs.
Fakti
Automašīnu markas, kuras zog visvairāk (procentos):
“Audi” – 42, “Volkswagen” – 26, “Opel” – 18, “Mercedes Benz” – 7, “VAZ” – 2, pārējās – 10.
Signalizācijas cenas:
“Sarģis” – 15 lati, “Figter” 37 līdz 90 lati, “RS – 903” no 80 līdz 150 latiem, “Piranha” no 100 līdz 440 latiem, “Black bug” no 110 līdz 250 latiem.
Centrālā atslēga vienām durvīm maksā no desmit latiem.
Stūres bloķētāji – no pieciem latiem.
Slepenās pogas – no septiņiem līdz 25 latiem.
Marķēšana un uzstādīšana – no 25 latiem (atkarībā no automašīnas izlaišanas gada).

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.