Jaunieši
visai kūtri izmanto e-pakalpojumus un man šķiet, ka to var saistīt
ar intereses trūkumu un nepieciešamību – ja tā nav obligāta
prasība vai arī, piemēram, pašu jauniešu vietā formalitātes
sakārto vecāki, tad, protams, interese nevar rasties. Interesanti,
ka jauniešiem itin bieži ieguvums “ietaupīts laiks” kā
motivācijas avots nespēlē lielu lomu.
Liela
daļa jauniešu, mācoties skolā, pat nenojauš par it kā tik
triviālu lietu, kā iespēju pieteikties studijām elektroniski. Jā
– man arī neviens nepateica priekšā, bet pats atradu un
izmantoju. Aicinu jauniešus un topošos vidusskolas absolventus to
izmantot, turklāt portālā Latvija.lv ir apkopota arī statistika
par to, cik pieteikumi bijuši uz vienu vai otru studiju programmu.
Tas noteikti var noderēt, izvērtējot konkursa nopietnību un
iespējas, piemēram, iekļūt budžeta grupā.
Jauniešiem
trūkst praktiskas informācijas
Esmu
pārliecināts, ka jauniešiem varētu būt interese par
e-pakalpojumiem, taču pietrūkst pamācību jeb lekciju, kur būtu
gan teorija, gan praktiskas nodarbības. Tas ir svarīgais – lai
sanāk spert to pirmo soli līdz galam, nevis apstājies pusceļā.
Visbiežāk pēc tam, kad ar pirmo piegājienu cilvēkam kaut kas
nesanāk, pierunāt viņu atkārtoti pamēģināt varētu būt ļoti
sarežģīti. Svarīgākais saprast, ka e-pakalpojumi nav “mistika”,
bet gan kaut kas reāls un pietiekami ērti izpildāms.
Pirms
pats kļuvu par programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!”
vēstnesi, biju iepazinies un izmantojis e-pakalpojumus, piemēram,
elektroniski pieteicos Eiropas veselības apdrošināšanas jeb EVAK
kartei un studijām, kā arī apmaksāju nekustamā īpašuma
nodokli. Vienu jaunu niansi gan esmu apguvis – paplašināju savas
zināšanas par eID karti un e-parakstu. Savu pirmo dokumentu
elektroniski jau esmu parakstījis!
E-pakalpojumu
ieguvumi
Manā
skatījumā lielākie e-pakalpojumu ieguvumi ir ērtums un sniegtās
iespējas visu izlasīt, iepazīt un izprast. Noteikti arī tas, ka
vari būt sava laika noteicējs – nav jāstāv garās rindās, bet
visas formalitātes var kārtot, neizejot no savas mājas. Tas
ietaupa gan laiku, gan naudu.
Ir
labi, ka “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” digitālo aģentu
mācības notiek arī skolotājiem, kuri var nodot tālāk
informāciju skolēniem un kolēģiem. Te gan vēlējos izcelt to, ko
skolotāji allaž uzsver – mācības sniedz labu pamatu, taču pie
tā nedrīkst apstāties. Jāstrādā un jāattīsta esošās
zināšanas arī pēc mācībām, nemitīgi jāapgūst kaut kas
jauns. Manā skatījumā tieši skolotājs vai karjeras konsultants
var iedot pirmo “grūdienu”, ne tikai stāstot par karjeras
iespējām, bet kaut nedaudz ieskicējot arī “pieaugušo dzīves
aspektus”. Daļai jauniešu ir maldīgs priekšstats par to, ka
e-pakalpojumi ir tikai pieaugušajiem. Tā nav! Piemēram, aizbraucot
studijās uz ārvalstīm, parādās pietiekami daudz lietu, kas ir
jāpaveic!
Mans
novēlējums ikvienam ir sameklēt interesi, iekšējo motivāciju un
spert pirmo soli – nebaidīties no e-pakalpojumiem vai jauniem
izaicinājumiem. Ne velti ir teiciens – jo vairāk dari, jo vairāk
izdari. Tas ir labs motivācijas avots vismaz man.