Jau izsenis skolās
lielākais skolēnu klupšanas akmens bijuši eksaktie un dabas
zinību priekšmeti. Diemžēl šāda tendence saglabājas gadu no
gada. Domāju, ka tās ir sekas prasību samazināšanai – skolā
strādāju no laikiem, kad absolvēt varēja arī tad, kad pilnīgi
visas atzīmes priekšmetos bija nesekmīgas. Līdz ar to ir
situācija, kad neviens vairs nemācās konkrētus priekšmetus, jo
gluži vienkārši bez tiem var iztikt. Zinu, ka jebkurš skolēns
var apgūt šos priekšmetus vismaz sekmīgā līmenī, taču nav
motivācijas kaut nedaudz piepūlēties.
Tieši tāpēc uzskatu,
ka prasībām noteikti ir jābūt. Ja tādas ir, tad arī skolēns
spēj visu paveikt. Manā skatījumā absurda ir šī brīža
situācija – ja skolēns 7. vai 8. klasē divas reizes paliek “uz
otru gadu”, tad trešajā gadā viņš tiek automātiski pārcelts
klasi augstāk. Visai loģisks jautājums – kāpēc mācīties un
piepūlēties? Tā vietā var skraidīt pa skolu, dauzīties apkārt
un izmantot dažādus labumus, paralēli pat nepievēršot ne mazāko
uzmanību mācībām.
Tas ir arī viens no
lielākajiem izaicinājumiem. Ņemot vērā, ka bioloģija ir mana
sirds lieta, tad īpašu uzmanību pievēršu šim priekšmetam.
Patīkami, ka skolēniem ļoti patīk pētījumi un šī priekšmeta
praktiskā puse, taču teorija ar visiem svešvārdiem un termiņiem
grieķu un latīņu valodās iet smagāk.
Pedagogam kā
hameleonam jāspēj iejusties dažādās lomās
Jau strādājot praksē,
direktore mudināja iet strādāt par pedagogu. Uz ko mana pirmā
reakcija bija: “Nekad mūžā!”, taču dzīve ir dzīve un skolā
strādāju jau gadu desmitiem. Pedagoga ikdiena ir visai krāsaina,
ko uztveru pozitīvi, jo jāprot iejusties un “ielēkt” dažādās
lomās – gan tiešā, gan pārnestā nozīmē. Vienu dienu jāmācās
scenārijs, lai skolas ludziņā iejustos Karlsona lomā, nākošajā
skrien stafetēs un filmē pasākumus, bet trešajā jau esi gids
ekskursijā. Droši vien no malas to pilnībā saprast ir grūti, bet
pedagogs sevī ietver ļoti daudz profesiju!
Lai pilnveidotu sevi,
esmu piedalījusies dažādos projektos, kas palīdz celt
profesionālo kvalifikāciju. Katrs no tiem dod jaunas zināšanas,
plašāku skatu un jaunu kompetences lauku. Pateicoties dabas zinībām
veltītā projektā, mūsu skolā visi dabas zinību kabineti tika
izremontēti un aprīkoti ar nepieciešamajām tehnoloģijām. Līdz
ar to bija nepieciešams arī mācību saturu padarīt interaktīvāku
un daudzveidīgāku.
Skolēni vieglprātīgi
izturas pret drošību digitālajā vidē
Esmu pamanījusi, ka
vidusskolēni prot sagatavot ļoti kvalitatīvas prezentācijas.
Būtiski, ka viņi prot strādāt ar internetā pieejamo informāciju,
atrodot visu nepieciešamo. Tajā pašā laikā klupšanas akmens ir
zināšanas par praktiskām lietām, piemēram, braukšanas kartes
jeb etalona aktivizēšana. Skolēni nezina, ka arī to var paveikt
attālināti. No vienas puses, jaunieši it kā spēj paveikt daudz,
bet, no otras puses, pietiekami daudz salīdzinoši vienkāršas
lietas netiek izmantotas. Tāpēc skolā, ārpus klasiskā mācību
satura, mēs cenšamies viņus iepazīstināt ar tehnoloģiju
iespējām plašākā kontekstā, lai varētu arī ietaupīt laiku.
Lietojot savas
viedierīces, skolēni diemžēl ārkārtīgi vāji ievēro drošības
pasākumus. Piemēram, strādājot pie svešiem datoriem, ļoti bieži
jaunieši atstāj atvērtus savus personīgos e-pastus, tādējādi
pakļaujot riskam savus personīgos datus. Savukārt bankas kartes
tiek izmantotas kā lineāli, kas pēc tam mētājas, kur nu pagadās.
Cenšos arī vērst uzmanību, lai skolēni kaut nedaudz pievērš
uzmanību publiskajiem “WIFI” tīkliem, jo ne katrs ir drošs. Ja
klasiskā izpratnē teiktu, ka skolēni prot izmantot digitālās
tehnoloģijas, tad drošības aspekts ļoti pieklibo.
Palīdzēt saprast
e-pakalpojumu ieguvumus
Arī pirms “Mana
Latvija.lv. Dari digitāli!” mācībām biju pietiekami aktīva
e-pakalpojumu lietotāja, piemēram, VID EDS sistēmu izmantoju un
komunikācijā ar ārstniecības iestādēm izmantoju valsts
piedāvātos e-risinājumus, taču šā vai tā mācībās ieguvu
daudz jauna. Lai arī drošībai digitālajā vidē jau iepriekš
biju pievērsusi lielu uzmanību, tomēr vairākas nianses iepriekš
nezināju, piemēram, ka drošības jautājumos varu vērsties pie
Cert.lv.
Manā ikdienā ļoti
noderēs “Vides SOS” lietotne un eID karte, ko biju iegādājusies
jau iepriekš, taču nebiju elektroniski parakstījusi dokumentus.
Īpaši vērtīga būs mobilā lietotne “Attaisnotie izdevumi”,
jo nereti gada laikā čeki var tik ļoti izbalēt, ka tos pat var
nepieņemt, turklāt palīdz ļoti ietaupīt laiku. Pēc mācībām
arī saviem kolēģiem nelielā seminārā pastāstīju par
būtiskākajiem e-pakalpojumu ieguvumiem. Prieks, ka varēšu
palīdzēt arī skolēniem un kolēģiem, jo patiesībā ir daudz
iespēju, ko varam paveikt attālināti!