Situācijas, kad patērētājs, kurš nodeva nekvalitatīvu preci pārdevējam ar lūgumu veikt tās apmaiņu, vēlāk saņem pārdevēja aicinājumu saņemt atpakaļ jau izremontētu preci, nav retums. Vai remonta veikšana bez patērētāja piekrišanas ir pamatota? Vai patērētājs var kaut ko iesākt šādā situācijā?
Izvēles tiesības pieder patērētājam
Kā zināms, likums paredz, ka, saskaroties ar nekvalitatīvu preci, patērētājam vispirms ir tiesības prasīt preces remontu vai apmaiņu. Tas nozīmē, ka izvēles tiesības pieder patērētājam un pārdevējs nav tiesīgs izdarīt izvēli patērētāja vietā vai pretēji patērētāja skaidri izteiktajai gribai.
Remonta veikšana, nelūdzot patērētāja piekrišanu, tiks uzskatīta par patērētāja tiesību pārkāpumu un nebūs viņam saistoša. Turklāt remonta veikšana bez patērētāju piekrišanas var tikt uzskatīta par negodīgu komercpraksi, radot pārdevējam risku saņemt par to naudas sodu.
Ja patērētāja prasījumu nav iespējams izpildīt vai tas ir nesamērīgs
Likums paredz divus gadījumus, kad pārdevējs var izvirzīt iebildumus par patērētāja izteikto prasījumu: veikt remontu vai apmaiņu nav iespējams; prasījums par remonta/apmaiņas veikšanu ir nesamērīgs, salīdzinot otro prasījumu.
Patērētāja prasījuma samērīgumu nosaka, salīdzinot remonta veikšanas un preces apmaiņas izmaksas pārdevējam. Abos gadījumos pārdevējam ir pienākums iesniegt patērētājam pamatojumu apmaiņas/remonta neiespējamībai vai nesamērīgumam. Turklāt svarīgi ņemt vērā, ka likums uzliek pārdevējam pienākumu veikt gan remontu, gan apmaiņu: bez maksas, saprātīgā termiņā un nesagādājot būtiskas neērtības patērētājam.
Citiem vārdiem, pārdevējam, kurš nevar veikt remontu saprātīgā laikā vai nesagādājot būtiskas neērtības patērētajam, būs jāveic preces apmaiņa arī tad, ja šis prasījums ir nesamērīgs, salīdzinot ar preces remontu.
Kā rīkoties, ja pārdevējs veica remontu bez patērētāja piekrišanas?
Kā izriet no iepriekš minētā, remonta veikšana, nelūdzot patērētāja piekrišanu, tiks uzskatīta par viņa tiesību pārkāpumu un nebūs patērētājam saistoša. Tas nozīmē, ka patērētājam nebūs pienākums saņemt remontētu preci un viņš varēs uzstāt uz: preces apmaiņu, ja tas ir iespējams un ir samērīgi, vai preces apmaiņas, līguma atcelšanu (naudas atmaksu) vai cenas samazināšanu, ja patērētājam sagādātas būtiskas neērtības vai pagājis nesaprātīgi ilgs laiks.
Savukārt pārdevējam jāievēro patērētāja prasījums par preces apmaiņu, bet gadījumos, kad patērētāja prasījumu par remonta veikšanu nav iespējams izpildīt vai tas ir nesamērīgs – skaidri un saprotami jāinformē par to patērētājs, kā arī jāpamato savs viedoklis ar konkrētiem pierādījumiem.