Iedzīvotāju agrīnajai reģistrācijai
vakcinēšanai pret Covid-19 tiks izmantota vietne “Manavakcina.lv”,
liecina šodien valdības sēdei iesniegtais pilnveidotais vakcinēšanas
plāns.
Veselības ministrs Daniels Pavļuts (AP) uzsver, ka šobrīd vietne
darbojas testa vidē. Šobrīd pieeja tai slēgta. “Uzlabosim un oficiāli
informēsim par agrīnās pieteikšanās rīka palaišanu,” viņš raksta
mikroblogošanas vietnē “Twitter”.
Saskaņā ar VM plānu jaunā vietne darbu sāks februārī. Lai arī
ceturtdien informācija par “Manavakcina.lv” izplatījusies sociālajos
tīklos un bija iedzīvotāji, kas jau paspēja reģistrēties, Pavļuts
skaidroja, ka piereģistrējušos datu bāze, visticamāk, tiks dzēsta,
lūdzot vakcinācijai pieteikties vēlreiz.
Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, ka 70% Latvijas iedzīvotāju līdz
vasaras beigām vakcinējas pret Covid-19, ir nepieciešams izvērst
nacionāla mēroga plānotas komunikācijas aktivitātes nolūkā informēt,
iedrošināt un mudināt iedzīvotājus vakcinēties, uzskata Veselības
ministrija (VM).
Lai komunikācija būtu sekmīga, tā esot jāpielāgo atšķirīgām
mērķauditorijām, turklāt vēstījumi un aktivitātes jāveido secīgi,
atbilstoši vakcinācijas tempiem un uzdevumiem. Komunikācijas ar
sabiedrību izstrādē un ieviešanā tiks iesaistītas arī pacientu un citas
organizācijas, lai labāk sasniegtu prioritārās grupas un sabiedrību
kopumā, kā arī iesaistītu informācijas izplatīšanā.
Saskaņā ar pētījumu centra SKDS veikto aptauju, uzreiz ir gatavi
vakcinēties 32% aptaujāto, bet 40% vēl domājot. Tikai 4% norādījuši, ka
noteikti nevakcinēsies. VM informatīvās kampaņas mērķauditorija būs tie
30-40% iedzīvotāju, kas “varētu vakcinēties, bet izvēlas nogaidīt”, lai
vakcinēties izvēlētos 70% iedzīvotāju.
Vienlaikus vakcinēšanas plāna autori norāda, ka mērķis pārliecināt un
motivēt uz rīcību visu mērķauditoriju ir ārkārtīgi augsts, pieprasa
precīzi plānotu un plaši īstenotu komunikācijas plūsmu. Veidojot
komunikācijas stratēģiju, esot jāņem vērā iedzīvotāju pretrunīgais
viedoklis vakcinēšanās jautājumā, katrai no mērķauditorijām jāvirza
atsevišķi vēstījumi. Kopā ar pacientu organizācijām un mediķiem
nepieciešams sagatavot specifisko jautājumu un atbilžu blokus katrai
pacientu un prioritārajai grupai.
Galvenais informatīvās kampaņas vēstījums būs, ka 70% sabiedrības
vakcinēšanās nozīmē iespēju dzīvot ierasto dzīves ritmu, bet vakcīnas
pasargā no smagas saslimšanas ar Covid-19. VM arī norāda, ka vakcīnas ir
efektīvas, atbilstoši pārbaudītas, ar minimālām blaknēm, bet
vakcinācijas process ir ērts un pārdomāts, jo, reģistrējoties
“Manavakcina.lv”, tiks saņemts uzaicinājums uz vakcīnu, kad pienāks
personas kārta.
VM norāda, ka īpaša uzmanība kampaņas laikā jāpievērš
krievvalodīgajiem, iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem un izglītību,
tiem, kuriem ir zemāks personiskā apdraudējuma risks. Tāpat īpaša mērķa
grupa ir tie, kas kategoriski iestājas pret vakcinēšanos publiskajā
telpā, kā arī riska grupām, piemēram, ilgstošas sociālās aprūpes centru
klientiem un viņu piederīgajiem.
VM arī noteikusi dažādas komunikācijas mērķauditorijas un īstenojamās
informējošās aktivitātes. Pasākumi paredzēti gan mediķiem un tiem, kas
nodrošina vakcinēšanu, gan senioriem, aprūpes centru iemītniekiem,
personām ar hroniskajām saslimšanām, primāri vakcinējamo personu
pārstāvjiem, žurnālistiem un citām grupām.
Paredzēti informatīvie vebināri, drukāto materiālu izveide, viedokļu
līderu iesaiste, tostarp “cienītāko sabiedrības senioru publiska
vakcinācija”. VM arī plāno informatīvās kampaņas laikā sadarboties ar
pašvaldībām, profesionālajām organizācijām, mobilo sakaru operatoriem,
izmantot Valsts ieņēmumu dienesta un Ceļu satiksmes drošības direkcijas
kanālus.
Plānā ietvertas arī divas nacionāla mēroga kampaņas vakcinācijas
laikā. Pirmā būs iedrošinošā, bet otrajā plānots paust aicinājumu uz
rīcību. Papildus paredzētas nelielas aktivitātes, pielāgojoties konkrētā
brīža sabiedriskās domas aktualitātēm, kā arī regulāri sabiedriskās
domas pētījumi un mediju, kā arī sociālo mediju monitorings, kas iekļauj
arī viltus ziņu atspēkošanu.
Īstenojot sabiedrības informēšanas kampaņu, pirmajā marta nedēļā VM plāno sagaidīt 100 000.vakcīnas saņēmēju.