Atklāta vēstule Gulbenes iedzīvotājiem.
Atklāta vēstule Gulbenes iedzīvotājiem
Jaunā, neatkarīgā Latvija – reformu Latvija. Reformē daudz ko un daudz kur. Arī pie mums, dzimtajā Gulbenē, domā par dažādām reformām, tostarp arī izglītības. Kā nu ne – mazā pilsētā tik daudz skolu!
Bet kāpēc tā? Līdz 1993.gadam pastāvēja Gulbenes 1.vidusskola, Gulbenes 2.vidusskola, Gulbenes pamatskola. Trīs skolas, kas nebija ne par daudz, ne par grūtu pašvaldībai.
Bet reformāciju gars modās, un uz Gulbenes 1.vidusskolas bāzes 1993.gadā izveidoja Gulbenes Bērzu nepilno pamatskolu, bet 1995.gadā – Gulbenes ģimnāziju. Un nu ir 2002.gads, skaists pavasaris, bet jauko pavasara simfoniju izjauc baumu nelāgās mēles.
Pilsētā jau gadu darbojas izglītības koncepcijas izstrādes komisija, kas apspriež diez kādus dažādus variantus, kā optimizēt skolu tīklu pilsētā.
Tieši tā – diez kādus, jo ir sajūta, ka pie mums slepenība ir demokrātijas balsts. Bet mazā pilsētā slepenību nav viegli ievērot, līdz ar to, kaut baumu līmenī, ir zināms, ka variantu, kā realizēt izglītības koncepciju, ir daudz, bet to pamatdoma – Gulbenes pamatskola tiek iznīcināta, Gulbenes vidusskola tuvākajā perspektīvā arī likvidēta.
Izrādās – atkal pilsētā ir vajadzīgas trīs skolas, bet nu jau – Gulbenes ģimnāzija, Gulbenes Bērzu pamatskola un tagadējā Gulbenes 2.vidusskola, kas pretendē kļūt par pilsētas lielāko skolu, pārņemot lielāko daļu Gulbenes vidusskolas un Gulbenes pamatskolas skolēnu.
Rodas jautājums – ko grib reorganizēt? Spēcīgu skolu, uz kuras bāzes izveidotas divas skolas, skolu, kura par spīti veiktajām reformām ir pastāvējusi, attīstījusies, skolu, kurā skolēnu skaits ar katru gadu, neraugoties uz kopējā skolēnu skaita samazināšanos, palielinās, skolu, kurā māca augsti kvalificēti un gados jauni speciālisti.
Kurš gan pirms gadiem 10 domāja, ka Gulbenes vidusskolu reformas skars ne jau vienu reizi vien. Nelabvēlīga aura? Mūsu pilsētas tēvu reformatoru gars? Reformēt jau var daudz ko, reformēt ar gudriem saukļiem uz lūpām: “Domāsim par mūsu bērnu izglītības kvalitāti!”
Vai šie reformatori pirms tam veikuši rūpīgu visu aspektu izpēti? Vai šie domātāji par bērnu likteni ir iedziļinājušies, kā skolu reformas skar bērnu psihi? Ir padomāts, vai mūsu jaunā paaudze nesāks justies kā golfa bumbiņas, kuras varmācīgi ar spēcīgu sitienu iemet vajadzīgajā bedrītē?
Vai kāds ir iedziļinājies, kā jutīsies bērni, kad tiks izjaukts kolektīvs, kad mainīsies vide?
Kas pajautāja vecākiem, vai viņi vēlas, lai bērns tiek mētāts no skolas uz skolu, jo kur gan garantija, ka kāds kārtējais reformators, kuram jāatpelna saņemtā nauda, atkal pēc gada, diviem vai trim neizdomās jaunus trikus, jaunus argumentus, lai kaut ko mainītu skolu tīklā?
Bet varbūt mēs beidzot būsim realizējuši pilsētā ideālu koncepciju, un uz mūsu gulbju pilsētu plūdīs pieredzes apmaiņā reformu alkstošie no citām Latvijas pilsētām?
Lai nu kā, bet gribas cerēt, ka mēs tiešām dzīvojam demokrātiskā valstī, kurā svarīgu, lielai iedzīvotāju daļai nozīmīgu reformu veikšanā ņem vērā visu pušu viedokli.
Jā, mēs apzināmies savas vājās puses, tieši tāpēc arī mums, Gulbenes vidusskolas un arī Gulbenes pamatskolas darbiniekiem, ir savs variants izglītības koncepcijas realizēšanai Gulbenes pilsētā, ko iesniegs Izglītības pārvaldes vadītājai Liānai Jansonei.
Vēlamies, lai pilsētas iedzīvotāji ir informēti un iesaistīti izglītības koncepcijas projektu apspriešanā.
Gulbenes vidusskolas skolotāji (30 paraksti)