Šajā mācību gadā valstī pieņemts vienots vērtējums sākumskolās.
Šajā mācību gadā valstī pieņemts vienots vērtējums sākumskolās. Jau iepriekš pirmajās ceturtajās klasēs pastāvēja bezatzīmju vērtēšanas sistēma, tagad skolas aicinātas uzsākt skolēnu prasmju vērtēšanu trijos līmeņos.
“Bezatzīmju vērtējums ir īss mutisks vai rakstisks vērtējums par skolēna mācību darbību, darba stilu, saskarsmes un sadarbības prasmi un attieksmi pret mācībām un sasniegumiem, kā arī attīstības dinamiku. Svarīgi, lai skolēns sāktu sevi vērtēt, arī savas zināšanas,” norāda Gulbenes rajona sākumskolas metodiskās apvienības vadītāja Palmīra Gailīte.
Pirmajās četrās klases tagad mācību sasniegumus vērtēs līmeņos. “Vērtē un salīmeņo nevis skolēnus, bet viņu prasmes. Skolēns var atnākt uz pirmo klasi, mākot jau tekoši lasīt, tātad šīs lasīšanas prasmes viņam novērtēs trešajā līmenī (augstākajā), savukārt atstāstīt izlasīto viņš neprot un saņems pirmo līmeni. Cits bērns labi rēķina skaitliskos piemērus, bet viņam nepadodas teksta uzdevumi, līdz ar to liecībā neparādīsies matemātikas ailē viens vērtējums. Vecākiem tiks norādīts, kas attiecīgajā priekšmetā skolēnam padodas labāk, kas sliktāk. Tas palīdzēs viņiem kontrolēt bērnu mācības,” uzskata P. Gailīte. Viņa uzsver, ka skolēna zināšanas un prasmes tiek ieskaitītas, ja viņš atguvis vismaz 70 procentus no mācītās vielas. “Prasmju pirmajā līmenī bērnam ir jāprot izklāstīt apgūto mācību saturu, jāzina galvenie jēdzieni, likumi, jāspēj izpildīt vienkārši tipveida uzdevumi pēc parauga labi zināmā situācijā. Otrā līmeņa mācību sasniegumi nosaka, ka skolēnam nepieciešama izpratne mācību satura reproducēšanā, jāatšķir būtiskais no mazsvarīgā, jāizmanto zināšanas un prasmes pēc parauga analoģiskās vai pazīstamās situācijās, jāparāda personiska attieksme. Savukārt trešais prasmju līmenis norāda, ka bērns apgūtās zināšanas izmanto ne tikai pēc parauga, bet spēj tās patstāvīgi izmantot jaunu zināšanu apguvē un uzdevumu radošā risināšanā, māk izteikt savu viedokli mācību procesā,” saka P. Gailīte.
Lai sagatavotu skolēnus ballu vērtēšanas sistēmai, ceturtajā klasē ballu sistēmā patstāvīgi vērtēs jau matemātiku un latviešu valodu, bet angļu valodu un dabaszinības – kontroldarbos. “Trešajiem šajā mācību gadā skolotājs veidos četrus, piecus kontroldarbus matemātikā un latviešu valodā, ko vērtēs 10 ballu skalā. Visgrūtāk jauno vērtēšanas sistēmu pieņemt ir vecākiem. Tomēr viņiem ir jāsaprot, ka bērnam pamazām jāpierod, ka viņš nemācās atzīmes, bet zināšanu pēc,” uzskata P. Gailīte.
Fakti:
1. līmenim attiecināmas viena līdz piecas balles.
2. līmenim – sešas līdz astoņas balles.
3. līmenis – deviņas un 10 balles.