Jauno
darbinieku trūkumu daudzās biznesa nozarēs, tostarp loģistikā,
veicinājusi gan demogrāfija, gan emigrācija un virkne citu
iemeslu. Turklāt nākotnes prognozes attiecībā uz strādājošo
skaitu Latvijā un Eiropā nav daudzsološas. Šādā situācijā arī
kurjerpārvadājumu biznesā būtiska ir darba ņēmēju mērķtiecība
un vēlme pierādīt sevi nozarē, kā arī darba devēju spēja
pielāgoties jaunajiem apstākļiem.
Jānis
Grants, “DPD Latvija” valdes priekšsēdētājs
Darbinieku
trūkums lielā mērā saistāms ar demogrāfisko situāciju un
sabiedrības novecošanās tendenci – gan Latvijā, gan visā Eiropā.
Statistika rāda, ka darbaspējīgo un strādājošo cilvēku skaits
samazinās. Saskaņā ar Eurostat datiem Latvijā 2010. gadā bija
četri strādājošie iedzīvotāji uz vienu pensionāru, taču
prognozes liecina, ka jau 2060. gadā Latvijā būs vairs tikai viens
strādājošais cilvēks uz vienu pensionāru. Darbaspēka trūkumu
būtiski ietekmējusi arī iedzīvotāju emigrācija. Laika posmā no
2001.-2015. gadam atsevišķos Latvijas reģionos iedzīvotāju
skaits ir samazinājies teju par 40%. Neliels iedzīvotāju skaita
pieaugums ir pamatā vērojams vien Rīgā un Pierīgā.
Šāds
fons rada labvēlīgu augsni darbaspēka izmaksu pieaugumam.
Centrālās statistikas pārvaldes dati rāda, ka darbaspēka
izmaksas (vidējā alga Latvijā) pērn pieaugušas gandrīz par 8%,
salīdzinot ar gadu iepriekš. Attiecīgi viens no darba devēju
galvenajiem uzdevumiem šādos apstākļos ir domāt par
efektivitātes veicināšanu, automatizējot jeb robotizējot
atsevišķus biznesa procesus. Arvien vairāk uzņēmumu investē
līdzekļus, gan laika, gan naudas resursus, lai rastu jaunus veidus,
kā automatizēt un robotizēt dažādas darbības. Funkciju izpildi,
ko iepriekš manuāli veikuši darbinieki, arvien biežāk sāk
nodrošināt tehnoloģiskie risinājumi, tostarp klientu apkalpošanas
procesā.
Tā
sūtījumu piegādē jau par ierastu risinājumu kļuvuši Paku
Skapji jeb automatizētie paku termināli, kuros sūtījumu saņēmēji
var izvēlēties paši saņemt vai nosūtīt pakas sev ērtā vietā
un laikā – visas diennakts garumā. Līdz ar strauji augošo
pirkumu skaitu interneta veikalos redzam, ka klientu interese par
preču saņemšanu sev ērtā veidā pastāvīgi pieaug. To
apstiprina fakts, ka pērn kopējais saņemto sūtījumu skaits DPD
Pickup tīklā, kas aptver Paku Skapjus un Paku Bodes, palielinājās
par 44%. Šogad papildus esam plānojuši uzstādīt vairāk nekā 20
jaunus paku terminālus.
Pakāpeniski
automatizējam arī paku noformēšanas procesu. Jau šobrīd paku
nosūtītāji sūtījumus var noformēt elektroniski. Attiecībā uz
kurjerpiegādēm ieviests arī “Predict” pakalpojums, kad
sūtījuma saņēmējs piegādes dienā tiek informēts par stundas
intervālu, kurā laikā paka tiks atvesta. Tāpat sūtījumu
saņēmējiem ir iespēja elektroniski mainīt piegādes laiku un
vietu. Tādējādi inovācijas gan atvieglo klientu ikdienu, gan
veicina uzņēmuma darbības efektivitāti, uzlabojot vides
kvalitātes rādītājus. Tā, piemēram, veiksmīgi piegādājot
preci ar pirmo reizi, tiek samazināts kaitīgo izmešu daudzums
atmosfērā.
Tomēr,
neskatoties uz pastāvīgo procesu automatizāciju, sūtījumu
piegādē joprojām ir ļoti daudz darbību, kuras bez cilvēka
klātbūtnes un pārraudzības veikt nav iespējams. Tādēļ
nemainīgi aktuāla uzņēmumam ir jauno darbinieku piesaiste.
Marika
Lapiņa, “DPD Latvija” personāla vadītāja
Mūsu
pieredze rāda, ka potenciālo darbinieku joprojām ir daudz, tomēr
svarīgākais jautājums ir par pretendentu mērķtiecību,
iniciatīvu un vēlmi pierādīt sevi tieši kurjerpārvadājumu
biznesā. Darba devējiem dinamiskajā biznesa vidē var trūkt laika
eksperimentiem, tāpēc ieguvēji ir tie darba meklētāji, kuri
skaidri zina, kas viņus interesē un kādi ir viņu mērķi. Tāpat
būtiski, lai cilvēka personīgās vērtības sakristu ar uzņēmuma
vērtībām un nezustu vēlme aktīvi iesaistīties iekšējās vides
veidošanā. Priecājamies par veiksmes stāstiem, kad praktikanti ir
apņēmīgi veidojuši un attīstījuši savu karjeru uzņēmumā –
šādu piemēru ir ne mazums, un tas priecē.