Šonedēļ Latvijā ar vien vairāk jūtama ziemas sezonas
tuvošanās. Ik rītu autovadītāji saskaras automašīnu logu
tīrīšanu, taču drošai dalībai ceļu satiksmē vēl būtiskāk
par siltu auto un tīru atpakaļskata spoguli, ir ziemas riepas!
Pazeminoties gaisa
temperatūrai, pasliktinās arī spēkratu riepu saķere ar ceļa
segumu, jo daudzviet manāms jau pirmais apledojums, taču tuvākajās
dienās ceļa braucamo daļu, klās sniega kārtā.
Valsts
policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Patruļpolicijas nodaļas
priekšnieks Jānis Lūks uzskata, ka šogad vadītāji laikus
gatavojas ziemai:
“Riepu maiņu jautājums aktuāls kļuvusi vien aizvadītajās
dienās, jo vadītājus un iedzīvotājus pārsteidza straujas gaisa
temperatūras maiņas, taču jau šobrīd autoservisos veidojas garas
rindas. Normatīvie akti paredz, ka obligāta ziemas riepu maiņa
sākas ar pirmo decembri un ilgs līdz pirmajam martam, līdz tam,
mēs varam šoferīšiem vien ieteikt izvērtēt laikapstākļus un
ziemai gatavoties laicīgi, neapdraudot sevi un citus satiksmes
dalībniekus”.
Lai gan šogad vadītāji
laicīgāk domā par savu drošību, katru gadu atrodas arī tādi,
kuri to nedara: “Katru gadu atrodas vadītāji, kuri pārvietojās
ar vasaras vai sliktām ziemas riepām. Aktīva kontrole no policijas
puses sāksies vien decembrī, taču ne visiem varam izsekot līdzi
un galu galā, pieredze rāda, ka šāda bezatbildīga rīcība ir
līdz zināmai reizei. Mūsu mērķis nav sodīt, bet gan pasargāt
tos, kuri pret piedalīšanos ceļu satiksmē attiecas atbildīgi,”
norāda J.Lūks.
Savukārt gājējiem diennakts
tumšajā laikā jābūt īpaši uzmanīgiem: “Iespēju robežās
dalām gan vestes, gan atstarotājus, bet tāpat cilvēki pārvietojas
bez gaismu atstarojošiem elementiem, tāpēc nereti gājējus saucam
pie administratīvā atbildības. Bez šiem elementiem, vadītāji
pamana gājējus vien 20 līdz 30 metru attālumā, bet reizēm tikai
tad, kad gājējs jau ir notriekts. Jāsaprot, ka tas, ko redz
gājēji, piedaloties ceļu satiksmē, nav viens un tas pats, ko redz
vadītāji. Ar atstarojošām vestēm šoferīši gājējus pamana
jau 150 metru attālumā, līdz ar to rodas iespēja samazināt
braukšanas ātrumu un attiecīgi reaģēt. Jāpiebilst, ka arī
pilsētniekiem ir jāvalkā atstarotāji. Lai gan ielas, lielākoties,
ir izgaismotas, krēslas stundās strauji pasliktinās redzamība.
Pērn valstī bojā gāja 55 gājēji un 90 % no tiem, iekļuva ceļu
satiksmes negadījumos tieši pilsētās,” skaidro
Jānis Lūks.