Valsts un pašvaldību iestādes Latvijā ir pārāk kūtras vides un drošības kritēriju iekļaušanā transporta pārvadājumu iepirkumos un praksē visbiežāk neievēro valstī apstiprinātās zaļā publiskā iepirkuma vadlīnijas, kas balstītas uz Eiropas Savienības aktuālajām normām. Bieži, ignorējot pat būtiskus drošības kritērijus, izvēle tiek balstīta tikai uz zemāko cenu. Šāda rīcība ir pretrunā ar ilgtspējīgas attīstības principiem un vienlīdzīgām iespējām saņemt kvalitatīvus pakalpojumus arī reģionos.
Publiskais iepirkums ir instruments, ar kura palīdzību sabiedrība var kontrolēt valsts vai pašvaldību budžeta efektīvu un racionālu izmantošanu – tas dod iespēju samazināt ietekmi uz vidi, veicināt sociālus uzlabojumus un panākt ietaupījumus budžetā. Lētākā piedāvājuma izvēle vairs nav racionāla – ir nepieciešams noteikt un arī izmantot papildu kritērijus piedāvāto preču vērtēšanai, lai būtu iespējams izvēlēties ilgtermiņā ekonomiski visizdevīgāko piedāvājumu.
Latvijā zaļā iepirkuma vadlīnijas publiskajam iepirkumam, tostarp arī autotransporta iegādei un pakalpojumiem, ir izstrādātas un Ministru kabinetā akceptētas jau 2008. gadā, tomēr novērojumi liecina, ka praksē vides un ilgtspējas kritēriji konkursu nolikumos par reģionālajiem un starppilsētu autobusu pārvadājumiem tiek iekļauti ļoti reti vai netiek izmantoti nemaz. Saskaņā ar šīm vadlīnijām sabiedriskā transporta līdzekļu (autobusu) un pakalpojumu iepirkumos jāņem vērā vidi un veselību ietekmējoši faktori (izplūdes gāzes, troksnis), nosakot prasības tehniskajās specifikācijās. Iepirkuma izvērtēšanas posmā jāņem vērā arī faktori, kas ietekmē degvielas patēriņu.
Tehniskās prasības – nepietiekamas, pasažieri spiesti samierināties ar apšaubāmu kvalitāti
Tomēr ilgtspējīgas rīcības īstenošana praksē joprojām kavējas – to nosaka vairākas barjeras, tostarp arī neinformētība un vēlēšanās turēties pie veciem paradumiem, lēmumu pieņemšanā balstoties uz īstermiņa izdevīgumu un neiedziļinoties piedāvājumu niansēs. SIA „Vidlatauto” ziņo, ka līdzīgi notiek vairākos valsts un pašvaldību iepirkumos Latvijā – visbiežāk būtiskākais piedāvājumu izvēles kritērijs ir zemākā cena. Lūk, konkrēti piemēri. Valsts SIA „Autotransporta direkcija” 2011. gada 27. jūnijā izsludināja cenu aptauju par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālā starppilsētu nozīmes maršrutā(-os). Aptauja, kuras mērķis bija noskaidrot saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu, bija izstrādāta pavirši, tās nosacījumi nestimulēja pretendentus sniegt pakalpojumus ar jauniem, drošiem autobusiem, bet pretēji – lai samazinātu savus izdevumus, konkursa pretendenti pieteikumos jaunos autobusus nomainīja pret veciem, kas pat neatbilst starppilsētu autobusu tehniskajām prasībām. Arī Latgales plānošanas reģiona 2011. gada 11. oktobrī apstiprinātajā konkursā „Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos” un Kurzemes plānošanas reģiona 2011. gada 9. novembrī apstiprinātajā konkursā „Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālā vietējās nozīmes maršrutu tīklā Kurzemes plānošanas reģionā” bija izvirzītas nedaudzas un nenozīmīgas tehniskās prasības. Rezultātā būtiski pazeminās sniedzamā pakalpojuma kvalitāte un līdz ar to arī darbinieku un pasažieru drošība.
SIA „Vidlatauto” atgādina, ka tehniskās prasības ērtībām un drošībai, kas jāuzskata par normu, taču bieži netiek iekļautas konkursos, ir, piemēram, transporta piemērotība invalīdu, grūtnieču un mazu bērnu pārvadāšanai, klimata kontrole, ergonomiski krēsli, autonoma apsildes sistēma, durvju bloķēšanas iekārta. Vadītāja nodalījumam jābūt norobežotam no pasažieru salona, jābūt bagāžas plauktiem un nodalījumiem, transportam jāatbilst ekoloģiskajai kategorijai EURO 3 vai augstākai.
Pārvadājumu drošībai reģionu un starppilsētu maršrutos jāpievērš lielāka vērība
„Uzskatām, ka arī reģionos cilvēki ir pelnījuši saņemt kvalitatīvus un drošus autobusu pārvadājumu pakalpojumus par saprātīgu cenu. Tas ir aktuāli, jo ceļu segums daudzviet reģionos ar katru gadu kļūst dramatiskāks, tāpēc drošībai jāpievērš īpaša vērība. Sabiedriskajam transportam ir jābūt ērti lietojamam visiem – lai ērti iekāpt gan vecmāmiņai, gan bērnam. Mēs pārvadājumiem izvēlamies autobusus ar ekonomiskāku degvielas patēriņu – tas ir videi draudzīgāk, jo nepatērējam tik daudz resursu, un ilgtermiņā arī ekonomiski izdevīgāk. Priecājamies, ka ērtības un drošību novērtē arī mūsu pasažieri,” stāsta SIA „Vidlatauto” valdes priekšsēdētājs Edvīns Strickis. „Ir pamats uztraukties par drošību, atceroties 12. novembra traģisko notikumu Bauskas novadā netālu no Codes, kur vieglā auto sadursmē ar SIA „Aips” maršruta autobusu gāja bojā auto pasažieri un cieta 24 autobusa pasažieri. Atceramies, ka šī gada jūlijā izsludinātajā cenu aptaujā par pārvadājumiem šajā maršrutā Rīga-Bauska tehnisko prasību bija maz un tās bija nepilnīgas – bail pat iedomāties, cik dzīvības vēl tiktu zaudētas, ja autobuss būtu vecāks un sliktākā tehniskā stāvoklī (un tādi šajā maršrutā brauc!),” komentē SIA „Vidlatauto” pārstāvis.