Viltus
ziņu sērga pēdējā laikā pārņēmusi gan internetu, kur
nepatiesību rakstoši portāli rodas kā sēnes pēc lietus, gan
sociālos tīklus, kuros jo sevišķi aktīvi ar safabricētām un
dezinformējošām ziņām dalās jaunieši un seniori. Lai viltus
ziņu izplatību apturētu un veicinātu ikviena iedzīvotāja
kritisko domāšanu, izstrādāti pieci ikdienā izmantojami
kritēriji, ko pārbaudīt, lai noskaidrotu, vai izlasītā ziņa ir
patiesa, uzticama un ar to vērts padalīties arī tālāk.
-
“Traģēdija
ģimenē!” vai “Jaunākajam dēlam pazudusi cepure”? Pārbaudi,
kāds ir ziņas virsraksts!
Bieži
vien tieši pārlieku “skaļi” un sensacionāli virsraksti ļauj
atpazīt nepatiesu ziņu. Lietojot pārspīlējumus un emocionāli
uzrunājošus saukļus, viltus ziņu veidotāji piesaista sabiedrības
uzmanību un uzrunā tos emocionālā līmenī. Tādējādi tiek
izsaukta spēcīga reakcija un rodas vēlme ar informāciju dalīties
tālāk, lai “apgaismotu” arī apkārtējos. Taču uz šī āķa
nevajadzētu uzķerties – virsrakstam jābūt objektīvam un
jāsakrīt ar ziņas galveno domu. Jāatceras, ka uzticamiem medijiem
nav nepieciešamības lasītāju pievilināšanai izmantot
pārspīlētas frāzes un šokējošus virsrakstus – pastāvīgo
lasītāju loks jau ir izveidojies un auditorija jau ir gana plaša.
Tieši tādēļ godīgos medijos lietas tiek sauktas īstajos vārdos,
nevis padarītas dramatiskākas nekā tās patiesībā ir.
-
Delfi.lv
vai Dellfi.lv? Pārliecinies par ziņas avotu!
Daudzi
viltus ziņu portāli piesaista lasītājus, izmantojot sabiedrības
neuzmanību. Pievienojot Latvijā pazīstama un uzticama medija
nosaukumam papildu burtu vai to pavisam nedaudz izmainot, kā arī
izveidojot portāla dizainu līdzīgu īstajam medijam, iespējams
lasītāju “apmānīt” – uzticoties it kā jau pārbaudītajam,
paslīd garām fakts, ka ziņu ievietojušais portāls nav uzticams
un pārsūtītā ziņa nav patiesa.
-
“Foto
autors: kaimiņu Juris” un neviena komata divu rindkopu laikā?
Izpēti ziņas saturu!
Tiecoties
būt pirmajam, kas padalās ar jaunu, šokējošu informāciju,
nevajadzētu aizmirst par ziņas satura pārbaudīšanu, lai nekļūtu
par apsmieklu pats – dalīšanās ar nepatiesām ziņām sabiedrībā
nav “labais tonis”. Kad ziņa izlasīta, taču šķiet aizdomīga,
jāpārbauda, vai tā ir parādījusies vēl kādā portālā vai
ziņu avotā. Vai tās saturs sakrīt ar citos medijos publicēto?
Palīdzēs arī vizuālo materiālu un tiem pievienoto atsauču
pārbaudīšana – vai norādītās atsauces ir īstas un ved uz
uzticamiem avotiem? Vai nav izmantotas foto vai video apstrādes
programmas dramatiskāka efekta radīšanai?
Ne
mazāk svarīga pazīme ir arī ziņas valodas lietojums – pareiza
gramatika, loģisks teksta izkārtojums un viegli uztverama galvenā
doma ir svarīgs kritērijs uzticama medija atpazīšanai.
-
“Iepriekš
šo portālu neesmu redzējis, bet ziņas šķiet šokējošas?”
Veido savu uzticamo avotu sarakstu!
Ir
gana daudz uzticamu mediju, kuru rakstītais ir pārbaudīts un
drošs. Izveidojot pašam savu uzticamo avotu sarakstu, pie kuriem
pieturēties, meklējot informāciju un lasot ziņas, iespējams
atvieglot pārbaudes procesu un neveicināt turpmāku viltus ziņu
izplatību virtuālajā telpā.
-
“Ak,
omei jau neko jaunu vairs nevarēs iemācīt”. Neklusē, ja pamani
dezinformāciju!
Svarīgs
punkts, lai apturētu viltus ziņu tālāku izplatību, ir ne tikai
nedalīties ar tām pašam, bet arī neklusēt, ja ir pamanīts, ka
dalās kāds cits. Uzrunājot draugus, ģimenes locekļus, paziņas
un sociālo tīklu kontaktu lokā esošus cilvēkus, aizrādot, ja
tie dalījušies ar nepatiesām ziņām, aicinot informāciju
pārbaudīt, iespējams nepatiesās informācijas ķēdi pārcirst.
Nevajadzētu kautrēties ziņot par dezinformāciju un maldinošu
saturu arī sociālo tīklu uzturētājiem, lūdzot to dzēst.
Lai
rosinātu Latvijas sabiedrību, īpaši jauniešus un gados vecākus
cilvēkus, kritiski izvērtēt saturu internetā un informāciju, kas
parādās sociālajos tīklos, kā arī vairotu iedzīvotāju
izpratni par medijpratību, uzsākta kampaņa “Medijs ≠
Komēdijs”. Kampaņas autori ir Valsts kanceleja sadarbībā ar
Kultūras ministriju un Iekšlietu ministriju, tās ietvaros ikviens
interneta lietotājs tiek aicināts nedalīties ar nepārbaudītu
informāciju un atturēt no dalīšanās arī apkārtējos. Plašāka
informācija un vērtīgi padomi kampaņas mājaslapā:
http://ej.uz/taure.