Pirmdiena, 15. decembris
Johanna, Hanna, Jana
weather-icon
+3° C, vējš 2.67 m/s, R vēja virziens

Eksperiments: cilvēki arvien tic viltus interneta veikalu piedāvājumiem

Eksperimentā,
kas veikts kampaņas #PatiesiViltots ietvaros, nedēļas laikā
vairāk nekā 9 200 Latvijas iedzīvotāju apmeklējuši viltus
interneta veikalu, un teju 10% no tiem vēlējušies veikt pirkumu,
tādējādi pakļaujot sevi krāpniecības riskam. Izglītojošo
kampaņu #PatiesiViltots, kas veltīta drošas iepirkšanās paradumu
veicināšanai internetā, īsteno Omniva
Latvija

sadarbībā ar Swedbank
un Xnet
interneta veikalu.

Eksperimenta
ietvaros tika radīts viltus interneta veikals superatlaides.lv, kura
izveidē apzināti tika pieļautas dažādas nepilnības un
izplatītas krāpniecības pazīmes. Piemēram, visām precēm bija
50-70% atlaide, nebija norādīti korekti uzņēmuma rekvizīti,
netika publicēti privātuma politika, saistību atruna un lietošanas
noteikumi. Pēc preču ievietošanas pirkumu grozā un pogas “Pirkt”
nospiešanas apmeklētājiem parādījās informatīvs logs ar
paziņojumu, ka šis ir viltus interneta veikals un aicinājums
kritiskāk izvērtēt savus iepirkšanās internetā paradumus.


Omniva
Latvija
mārketinga
vadītāja Ruta Pole
stāsta: “Pirmās
nedēļas laikā 810 cilvēki, kas apmeklēja viltus interneta
veikalu, vēlējās veikt pirkumu, kas nozīmē, ka liela daļa
sabiedrības joprojām nepievērš pietiekamu uzmanību dažādām
droša interneta veikala pazīmēm, riskējot palikt gan bez naudas,
gan bez pasūtītās preces.”

Kampaņas
#PatiesiViltots ietvaros veiktajā Latvijas iedzīvotāju aptaujā
tika secināts, ka 15% interneta veikalu klientu ir saskārušies ar
situāciju, kad par preci ir samaksāts, taču tā nav piegādāta.
“Ļoti bieži tieši cena ir noteicošais faktors, kāpēc klients
izvēlas riskēt un iegādāties preci, tomēr aicinu neuzķerties uz
šī vilinošā āķa un būt uzmanīgiem, izvērtējot neticami
lielu atlaižu piedāvājumu ticamību,” aicina Ruta
Pole.


Xnet
interneta veikala pārdošanas vadītājs Gatis
Šķudītis uzsver:
“Veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja parādīja, ka tikai 16%
pircēju vienmēr izlasa distances līgumu, pirms piekrist tā
nosacījumiem, un vēl retāk (14%) pievērš uzmanību uzticības
zīmēm jeb Trust Mark, tomēr šīm būtu jābūt pazīmēm, ko
pircējs pārbauda pirms iepirkšanās jaunā interneta veikalā.”
Viens no veidiem, kā pārbaudīt veikala patiesos nolūkus, ir citu
pircēju atsauksmes. Savukārt to, cik sen veikals darbojas,
iespējams pārbaudīt lapā archive.org
– jo jaunāks veikals, kas piedāvā visām precēm neticami zemas
cenas un lielas atlaides, jo vairāk jāuzmanās no iespējamās
krāpniecības, jo negodprātīgi uzņēmēji ir pamanījuši cilvēku
kāri uz atlaidēm, kas ir spēcīgāka par piesardzību.

Lai
atgādinātu iedzīvotājiem par viegliem un ikvienam iegaumējamiem
pamatprincipiem, kā izvēlēties uzticamus interneta veikalus,
izveidoti vairāki īsi informatīvi materiāli, kas atrodami
kampaņas #patiesiviltots mājas lapā www.omniva.lv/patiesiviltots.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.