Pateicoties
VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) pēdējos gados īstenotajām
kampaņām par drošu uzvedību dzelzceļa tuvumā, negadījumu
skaits uz sliedēm ir samazinājies. Tomēr joprojām iedzīvotāji
Latvijā riskē ar savu dzīvību, šķērsojot sliedes neatļautās
vietās, kā arī pirms sliežu šķērsošanas nepārliecinoties par
savu drošību.
LDz ikgadējās
sabiedrības informēšanas kampaņas ietvaros veicis pētījumu,
kura dati liecina, ka 45% aptaujāto ir pārkāpuši drošības
noteikumus dzelzceļa sliežu tuvumā, piemēram, šķērsojot tās
neatļautā vietā vai pie sarkanās gaismas. Interesanti, ka vīrieši
(49%) drošības noteikumus pārkāpj nedaudz biežāk nekā
sievietes (41%). Tikmēr salīdzinot atbildes šajā jautājumā
dažādās vecuma grupās, jāsecina, ka pārkāpumus visbiežāk
izdara aptaujātie vecuma grupā no 35 līdz 44 gadiem (57%).
Savukārt jaunieši vecumā līdz 24 gadiem (30%) visretāk rīkojas
tik vieglprātīgi.
Lielākoties
aptaujātie bijuši gatavi riskēt ar savu dzīvību, nepareizi
šķērsojot dzelzceļa sliedes, jo bija jāsteidzas un tas bijis
ātrākais un īsākais ceļš vai tuvumā neesot bijusi dzelzceļa
pāreja.
“Diemžēl
pētījuma rezultāti apliecina cilvēku vieglprātīgo attieksmi
pret savu dzīvību un joprojām, neievērojot vai ignorējot
drošības noteikumus, ik gadu iet bojā vai tiek ievainoti vairāki
desmiti cilvēku. Turklāt iestājoties gada tumšajam laikam, kad
tumsas, lietus un sniega dēļ ir apgrūtināta gan redzamība, gan
dzirdamība, rodas papildu drošības riski, kas var veicināt
negadījumu iespējamību. Tāpēc LDz atgādina būt īpaši
uzmanīgiem gada tumšajā laikā, atrodoties dzelzceļa sliežu
tuvumā,” papildina D.Zvaners.
Kā liecina LDz
dati, kopš šī gada sākuma Latvijā uz dzelzceļa notikuši 19
negadījumi, kuros bojā gājuši 12, bet traumēti 7 cilvēki.
Savukārt pērn Latvijā kopumā reģistrēti 30 negadījumi uz
dzelzceļa, kuros bojā gāja 23, bet cieta deviņi cilvēki.
Jāatzīmē, ka statistikā ir iekļauti arī dati par pašnāvībām.
Nolūkā samazināt
negadījumu skaitu uz dzelzceļa un pievērst sabiedrības uzmanību
drošības jautājumiem, LDz ik gadu īsteno satiksmes drošības
kampaņas. Šī gada kampaņas mērķis ir vērst uzmanību uz to, ka
cīņa ar vilcienu ir bezjēdzīga un nelīdzvērtīga, jo vilciens
ir daudzreiz ātrāks un smagāks, bet tā manevrēšanas spējas ir
ierobežotas. Vilciena sastāvs nespēj nobremzēt vai apstāties
tik ātri kā auto, kā arī nevar apbraukt šķērsli, tādēļ, lai
izvairītos no sadursmes, vilciena mašīnists ir spiests strauji
bremzēt. Diemžēl ne vienmēr ir iespējams to sekmīgi izdarīt.
Pēc LDz pasūtījuma
pētījumu veica “PHD Latvia” 2018. gada septembrī, internetā
aptaujājot 728 respondentus vecumā no 18 līdz 75 gadiem.