Latvijas mākslas skolu skolotāju asociācija aprīlī rīkoja gadskārtējo Latvijas mākslas skolu audzēkņu darbu konkursu, šogad mācību priekšmetā zīmēšana. Konkursa mērķis bija izvērtēt mācību priekšmeta zīmēšana attīstību profesionālās ievirzes izglītībā.
Latvijas skolas, kuras vēlējās piedalīties, izvirzīja audzēkņus konkursa reģionālajai kārtai Valmierā. Audzēkņu individuālo darbu konkursā, izpildot katram tikai vienu darbu katrā vecuma grupā, piedalījās 245 audzēkņi no 73 mākslas skolām. Tālāk konkursa organizatori nodrošināja reģionālajās kārtās veikto konkursa darbu vērtēšanu un izstādi noslēguma kārtā renovētajā Valkas Mākslas skolā.
Katra skola prezentēja arī metodisko ekspozīciju par radošas darbības iespējām mācību priekšmetā zīmēšana. Darbus vērtēja profesionāla žūrija, kuras sastāvā bija mākslinieki, Mākslas akadēmijas un mākslas vidusskolu pasniedzēji.
Zīmēšana ir ļoti nozīmīgs starpdisciplinārs priekšmets, tam ir saistība ar kompozīciju, gleznošanu, veidošanu, multimediju dizainu, 3DM darbiem, foto u.c. Zīmējumu var uzskatīt par mākslas darba pirmsākumu.
Latvijas profesionālās ievirzes mākslas skolām, arī Gulbenes Mākslas skolai raksturīga profesionāla sistēmiska zīmēšanas stundu mācīšana un precīzi virzīta zīmēšanas pamatu apguve. Daudz uzmanības pievēršam formas konstruēšanai, uzbūvei, gaismēnām un tonālajām attiecībām, tehnikām un paņēmieniem. Tas galvenokārt tiek darīts tādēļ, lai saglabātu profesionālo līmeni, jo klasiskajā zīmēšanām jābūt pārliecinošām zināšanām.
Dažkārt mācības var veidot brīvā formā, atraktīvi konstruējot situācijas, saistoši un bez lieka sloga audzēkņiem, tomēr zīmēšanā būtiska ir zīmētprasme. Lai to sasniegtu audzēkņiem, jābūt izpratnei par zīmējuma tapšanas secību un jāsaprot, ka zīmēšana prasa ilgu un rūpīgu darbu un rokas treniņu. Zīmējums ir arī kā daudzveidīgs ideju izpausmes veids. Zīmēšana nekad nav neradošs process, bet bērnu un pusaudžu vecumā tā bieži kļūst neinteresanta tādēļ, ka tehniski var likties sarežģīta un maz emocionāla.
Pedagogi cenšas atrast tādu metodiku, lai zīmēšanas uzdevumi audzēkņiem neliktos sausi akadēmiski, tomēr tajos būtu iekļauti programmas apguvei nepieciešamie elementi.
Konkursa gaitā audzēkņi zīmēja klusās dabas uzstādījumus tikai zīmuļtehnikā, veicot uzdevumus, kurus sagatavoja žūrija. Bija jāizpilda akadēmiskā zīmējuma tehniskās prasības, bez tam jāievēro stilistika un jāpanāk zīmējuma izteiksmīgums.
Klusās dabas bija speciāli šim nolūkam sakārtoti sadzīves vai ģeometrisku priekšmetu salikumi, atbilstoši audzēkņu vecumam un uzdevuma sarežģītības pakāpei. Audzēkņiem bija jāparāda ne tikai lietu pašvērtība, bet arī izpratne un mākslinieciskais jūtīgums.
No mūsu skolas individuālajā konkursā piedalījās 5 audzēkņi: Krists Cirpons, Lauma Lāce, Gunda Dukure un Sandija Krēsliņa. Vecuma grupā no 10-12 gadiem 73 audzēkņu konkurencē
3.vietu ieguva Lauma Lāce, bet vecuma grupā no 13-14 gadiem Kultūras un nemateriāla mantojuma centra Atzinības rakstu ieguva Gunda Dukure, pedagogs Viktors Bogdanovs.
Par pārliecinošu radošu uzdevumu atspoguļojumu metodiskajā ekspozīcijā Gulbenes Mākslas skola ieguva 3 vietu 53 mākslas skolu vidū. Audzēkņus konkursam un metodisko ekspozīciju sagatavoja pedagogi Mairita Ķuze-Nakoskina, Inese Adamoviča un Dzidra Konone.
Konkursa noslēgumā notika pedagogu seminārs, kurš bagātināja pedagogus ar informāciju par radošas darbības iespējām, daudzveidīgas, interesantas un metodiski pareizas mācību priekšmeta zīmēšanas pasniegšanu.