2014./2015.mācību
gadā tiks paplašināts brīvpusdienu saņēmēju loks, nodrošināta
svešvalodas apguve jau no 1.klases, pedagogu atalgojuma
paaugstināšana, kā arī mācību satura un vides uzlabošana, kas
ir Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) un nozares mērķtiecīga
darba rezultāts izglītības sistēmas pilnveidošanā.
Izglītības un
zinātnes ministre Ina Druviete: „Jaunā mācību gada prioritātes
ir pēctecība mācību satura pilnveidošanā, mācību vides
uzlabošanā un skolotāju darba atalgojuma paaugstināšanā. Šie
ir svarīgi darbi, lai nodrošinātu arvien konkurētspējīgāku
izglītību, kas ir pamats profesionālu speciālistu sagatavošanai
nākotnē un valsts izaugsmei ilgtermiņā. Jaunajās politikas
iniciatīvās plānots valsts atbalsts reemigrējušo bērnu
integrācijai skolās, kā arī tiks turpināta latviešu valodas
apguve diasporas skolās pasaulē. 2014.gadā mācību līdzekļu un
mācību literatūras iegādei paredzēti 18,9 eiro uz vienu bērnu,
kas ir krietni vairāk nekā iepriekšējos gados, tādējādi no
vecāku pleciem noņemts slogs par mācību līdzekļu iegādi.”
Būtiskākais
paveiktais izglītības satura un vides pilnveidē
No šī gada
1.septembra skolēni uzsāks pirmās svešvalodas apguvi jau no
1.klases. Kā pirmā svešvaloda pamatizglītības programmās
noteikta viena no Eiropas Savienības oficiāli noteiktajām valodām.
Šis ir svarīgs solis, lai uzlabotu jauniešu svešvalodas zināšanas
un konkurētspēju darba tirgū nākotnē.
No šī mācību gada brīvpusdienas
tiks nodrošinātas arī 3.klases skolēniem, līdz ar to turpmāk no
valsts budžeta brīvpusdienas saņems vairāk
nekā 61 tūkstotis skolēnu no 1.-3.klasei. Šī
demogrāfijas atbalsta pasākuma nodrošināšanai no valsts budžeta
2014.gadā paredzēts finansējums 11 679 100 eiro apmērā.
Vienlaikus vienam bērnam paredzētā
valsts budžeta dotācija tiek palielināta no 1,14 eiro uz 1,42 eiro
dienā.
Tiks turpināts
iepriekšējā mācību gadā uzsāktais pilotprojekts par darba vidē
balstītu mācību īstenošanu, iesaistot profesionālās izglītības
iestādes, darba devējus un audzēkņus. Lai uzlabotu izglītojamo
sasniegumus eksaktajos mācību priekšmetos, tiks izstrādāti
diagnosticējošie darbi matemātikā 8.klasei
un dabaszinātnēs 9.klasei, kuru norise tiks īstenota jau 2015.gada
februārī.
Lai nodrošinātu
izglītības kvalitātes paaugstināšanu IZM ir uzsākusi un
turpinās diskusijas par jauna kompetenču pieejā veidota vispārējās
izglītības satura izstrādi. Plānots nodrošināt jaunā uz
kompetencēm balstīta pamatizglītības standarta projekta
aprobāciju un pakāpenisku ieviešanu. Pārmaiņas plānotas gan
pirmskolas, gan pamatizglītības, gan vidusskolas mācību saturā
un kvalitātes monitoringa sistēmā.
IZM turpinās pilnveidot atbalsta
iespējas, skolēniem, kuri ir atgriezušies no mācībām citā
valstī (reemigrējuši), iekļauties Latvijas izglītības sistēmā.
Atbalsta pasākumu kopums paredz valsts valodā organizētas
individuālas mācību stundas mācību priekšmetos Latviešu valoda
vai Literatūra, Latvijas vēsture, Sociālās zinības. IZM turpinās
arī finansiāli atbalstīt latviešu valodas apgūšanu neformālajās
jeb brīvdienu skolās. Šajā mācību gadā šādas iespējas tiks
nodrošinātas gandrīz 100 skolās 22 pasaules valstīs.
Palielināts pedagogu atalgojums,
norit darbs pie jauna atalgojuma modeļa izstrādes
Šis būs pirmais
gads, kad skolu pedagogiem informācija par samaksu būs zināma jau
pirms jaunā mācību gada sākuma. Ar 1.septembri tiks paaugstināta
zemākā amata algas likme pedagogiem līdz 420 eiro, kā arī tiks
nodrošināta visiem pedagogiem, kuri ir ieguvuši 3.,4.,
5.kvalitātes pakāpi, piemaksa par iegūto kvalitātes pakāpi.
Pedagogi saņems arī piemaksu 40% apmērā par papildu
pienākumu un atbalsta pasākumu veikšanu.
Tāpat ministrija turpina pedagogu
atalgojuma sistēmas pilnveidi. IZM izstrādājusi pedagogu darba
samaksas aprēķināšanas modeļa divus variantus – pāreju
uz pilna laika darba slodzi un modeļa „Nauda seko skolēnam”
pilnveidi. Lai nodrošinātu jaunā modeļa sekmīgu ieviešanu, IZM
organizēs aprobācijas procesu, kas nozīmē, ka skolas varēs pašas
iesaistīties labākā atalgojuma modeļa izstrādē un izvēlē.
Vienlaikus ministrija arī strādā pie pedagogu darba samaksas
paaugstināšanas grafika.
Jaunajās politikas
iniciatīvās IZM ir iesniegusi finansējuma pieprasījumu pedagogu
turpmākai darba samaksas pakāpeniskai paaugstināšanai, kas būtu
10% gadā, šādā veidā izpildot pedagogu izvirzītās prasības.