Sestdiena, 20. decembris
Arta, Minjona
weather-icon
+4° C, vējš 1.79 m/s, R-DR vēja virziens

Jaunās nodokļu iniciatīvas grauj Latvijas konkurētspēju

Jebkādām nodokļu iniciatīvām ir jābūt pārdomātām, modelētām, izvērtētai to ietekmei uz tautsaimniecību un uzņēmumu konkurētspēju. Pēc šī valsts budžeta pieņemšanas ar jaunajām izmaiņām, Latvijas biznesa konkurētspēja Baltijas tirgū samazināsies. Jaunās nodokļu izmaiņas neradīs iespēju pelnīt vairāk, lai atdotu parādu starptautiskajiem aizdevējiem.

LDDK ģenerāldirektore Elīna Egle: „Šīs pēdējā brīža nodokļu iniciatīvas vairs nav kompromiss, bet vieglākā ceļa iešana no to cilvēku puses, kam esam uzticējuši varu un atbildību. Latvijas ekonomikai nav iespējams tālāk attīstīties. Valdība un koalīcijas partneri nedrīkst izvairīties no strukturālajām reformām. Budžeta izdevumu daļai ir jābūt sastādītai atbilstoši tiem līdzekļiem, kas valstij būs pieejami no nodokļu maksātāju spējas tos nopelnīt, nevis no valsts puses spējām tos tērēt. Tikai vairāk pelnot varam atļauties atbilstoši tērēt.”  

LDDK pozīcija par valdības ierosinātajiem konsolidācijas pasākumiem 2010.gada Valsts budžetā Saeimas 2.lasījumam

 

IIN piemērošana visiem kapitāla ienākumiem un dividenžu aplikšana

 

LDDK atbalsta kapitāla ienākumu un dividenžu aplikšanu 10% apmērā, ja nodoklis netiek piemērots ienākumiem, kuri ir uzkrāti no iepriekšējiem gadiem, bet tiek izmaksāti 2010. gadā. Ieviešot šo nodokli ir jārēķinās ar administrēšanas izmaksām, kuras nedrīkst pārsniegt pašu kapitāla pieauguma nodokļa maksājuma apmērus, tādēļ ir jānosaka minimālo summu no kuras tiek maksāts kapitāla pieauguma nodoklis (līdzīgs princips ir iestrādāts arī likumprojektā par NĪN).

 

Paaugstināta nodokļa likme pašnodarbinātajiem no 15% uz 23%

 

LDDK uzskata, ka šī nodokļa paaugstināšana nekādā gadījumā neveicina Ekonomikas ministrijas ekonomikas stabilizācijas plāna mērķa realizēšanos līdz 8% samazināt bezdarba līmeni valstī, ja tiek uzlikts papildus slogs pašnodarbinātībai. Lielākā pašnodarbināto grupa ir, piemēram, ģimenes ārsti. Lai šis paaugstinājums būtu attaisnojams, ir jāpiedāvā adekvātus ieguvumus mikro un mazajiem uzņēmumiem, samazinot nodokļu slogu, kā arī jāievieš patentmaksas dažādām profesijām līdz 01.04.2010.

 

Akcīzes nodoklis alkoholam

 

Akcīzes nodokļa palielinājums alkoholam ir neadekvāts. Nozare prognozē 2010. gadā kopējo nomaksāto nodokļu apjoma samazināšanos par 8 100 000 latu, jo palielinās nelegālā aprite un mājas ražošana. Turklāt samazināsies nodarbināto skaits šajā nozarē.

 

IIN un VSAOI apliks gūto labumu no darba devēja (uzņēmumam) piederošā vieglā pasažieru automobiļa izmantošanas personīgām vajadzībām

 

LDDK uzskata, ka jaunā nodokļu iniciatīva negatīvi ietekmēs iekšējo patēriņu, palielinās darba devēju izmaksas par darbinieku un samazinās darbinieka ieņēmumus. Joprojām nav skaidri nosacījumi, kā notiks piemērošanas kārtība, nav definīcijas, kas ir vieglā pasažieru automobiļa izmantošana personīgajām vajadzībām, kā arī, cik maksās nodokļa administrēšana? Nodokļa administrēšanā jāņem vērā automašīnas vērtība.

 

Dabasgāzes nodoklis

Sadārdzinās preces un pakalpojumus, mazinās iedzīvotāju pirktspēju un uzņēmumu konkurētspēju Latvijas un ārvalstu tirgos.

 

Nekustamā īpašuma nodoklis inženierbūvēm

 

LDDK neatbalsta papildus nodokļa uzlikšanu inženierbūvēm, kas demotivē uzņēmumu, piemēram, investēt infrastruktūras attīstībā un videi draudzīgu tehnoloģiju ieviešanā.

 

PVN atmaksas kārtība

 

PVN atmaksas kārtības maiņa valdības piedāvātajā redakcijā nopietni apdraud eksportējošos un transporta nozares uzņēmumus. Stājoties spēkā jaunajai likumprojekta redakcijai tiks sagrauta šo uzņēmumu finanšu plūsma, jo jaunā PVN atmaksas kārtība paredz iespēju PVN atmaksu aizkavēt par gadu.

 

PVN paaugstināšana

 

PVN nodokļu zemie ieņēmumi apliecina, ka šī nodokļa paaugstināšana bija kļūda. Pakalpojuma nozarēm ir izteikta tendence orientēties uz ēnu ekonomiku, ja nodokļu slogs ir nesamērojams ar nozaru ieņēmumiem. Jāatceļ 2009.gadā paaugstinātās nodokļu likmes nozarēm, kurām bija samazinātā PVN likme līdz iepriekšējam līmenim – 5% apmērā.

 

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa paaugstināšana no 23% uz 26%

 

Samazina darbinieka atalgojumu, pazemina viņa pirktspēju un iekšējo patēriņu valstī. Palielinās nedeklarētās nodarbinātības un emigrācijas risks.

 

Priekšlikumi, kā palielināt ieņēmumu daļu

 

LDDK redz tikai divas alternatīvas valdības ierosinājumam paaugstināt nodokļus. Protams, šie priekšlikumi prasa vairāk darba, attiekšanos no ambīcijām, mazina valsts budžeta izsaimniekošanu, novērš korupciju un mazina ēnu ekonomiku, dodot ilgtermiņa efektu un rezultātus:

 

1. Valsts pārvaldes izdevumu samazināšana

 

Bizness gaida lielāku valsts izdevumu daļas samazināšanu, pirms jaunu nodokļu iniciatīvu piedāvāšanas starptautiskajiem aizdevējiem, kas joprojām norāda, ka ir iespējams veikt strukturālās reformas valsts pārvaldē, izglītības un zinātnes nozarē un veselības aprūpē.

 

2. Ēnu ekonomikas apkarošana

 

Valdība nedrīkst ignorēt valsts budžeta izsaimniekošanas faktus, atbalstīt korupciju un ēnu ekonomikas pieaugumu. Paaugstinot nodokļus valsts budžetā līdzekļi samazināsies ģeometriskā progresijā! Tiek apzināti radīts risks, ka 2010.gadā būs niecīga daļa to uzņēmumu, kas spēs darboties legāli un maksāt nodokļus. Tas padarīs sociāli atbildīgu uzņēmumu konkurētspēju neiespējamu!

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.