Maskava, 14.apr., LETA–INTERFAX. Krievijas Ebreju kopienu federācija (KEKF) paudusi neizpratni par Latvijā izskanējušajiem apgalvojumiem, ka PSRS būtu sadarbojusies ar fašistisko Vāciju “holokausta uzkurināšanā”.
“Jādomā, ka tas ir kārtējais mēģinājums uzvelt vainu no slimās galvas veselajai,” portālam “Interfax-reliģija” teica KEKF Sabiedrisko sakaru departamenta vadītājs Boruhs Gorins.
Pagājušajā nedēļā Briselē tika prezentēta par Eiropas Parlamenta līdzekļiem uzņemtā latviešu dokumentālo filmu režisora Edvīna Snores filma. Filmas autori ar nesen atklāto arhīvu dokumentu palīdzību demonstrē to, kā Padomju Savienība sadarbojusies ar nacistisko Vāciju ebreju vajāšanā.
Komentējot filmas autoru nostāju, Gorins pauda viedokli, ka šis ir mēģinājums noņemt atbildību no, viņaprāt, īstajiem noziedzniekiem – SS leģionu dalībniekiem, un uzvelt to citiem cilvēkiem.
“Visērtāk ir meklēt viņus tā dēvētajos “padomju okupantos”, jo tas ir ērts kopīgā ienaidnieka biedēklis, un šajā kontekstā apsūdzēt vēl arī holokaustā padomju varu, kurai pietiek pašai savu grēku,” teica Gorins.
Pēc viņa vārdiem, vēstures revizionismu bijušajās padomju republikās var sastapt diezgan bieži – “kad vairāk vai mazāk acīmredzamos vēstures faktus pēkšņi mēģina pārskatīt”.
“Izmantojot to, ka dzīvo liecinieki atlicis ļoti maz, visu apgriež ar kājām gaisā. Mūsu sašutumu izraisa tas, ka ļoti bieži tas attiecas uz notikumiem fašistiskās okupācijas laikā, uz vietējo nacionālistisko grupējumu sadarbību ar SS un tā tālāk,” piebilda KEKF pārstāvis.
Turklāt viņš norādīja, ka “vecajās” demokrātiskajās valstīs ne par kādiem mēģinājumiem pārskatīt vēsturi nav ne runas, taču pēcpadomju telpā tā pagaidām esot “neārstējama slimība”.
Pētījumi par Otrā pasaules kara notikumiem bijušajās padomju republikās, “ja arī tika veikti, tad slēgtā režīmā bez aktīvas sabiedriskās apspriešanas”, uzsvēra Gorins.
“Tas dod iespēju tā dēvētajiem vēsturniekiem nākt klajā ar pilnīgi fantastiskām tēzēm. Tēze par padomju varas palīdzību holokausta organizēšanā ir kaut kas jauns. Neko tamlīdzīgu holokausta pētījumos es līdz šim nekad neesmu dzirdējis. Nav pat šādas versijas pēdu – ne mutisku, ne dokumentālu liecību,” paziņoja Ebreju kopienu federācijas pārstāvis.
Pēc viņa teiktā, ebreju sabiedriskajā apziņā Sarkanā armija visā pēckara vēsturē tika uztverta tieši kā armija atbrīvotāja, nedaudzajiem Aušvicu pārdzīvojušajiem ieslodzītajiem tās karavīri šķita “īsti Dieva tā kunga eņģeļi”.
“Būtu ļoti sarežģīti pierādīt nometņu ieslodzītajiem un viņu pēctečiem, ka viss it kā esot bijis otrādi. Ungārijas, Baltijas, Polijas ebreji, kuri nodzīvoja līdz uzvarai, gaidīja padomju karaspēku kā īstus atbrīvotājus. Un tieši tādi viņi arī ir,” uzsvēra Boruhs Gorins.
Vienlaikus, pēc viņa teiktā, “pilnīgi acīmredzams nāves simbols ebrejiem bija ne tikai un ne tik daudz paši vācu karavīri, cik viņu rokaspuiši no vietējo iedzīvotāju vidus Baltijā un Ukrainā”.
“Tieši viņi bija galvenie ebreju tautas iznīcinātāji, un tas ir ne vien dokumentāli pierādīts, bet arī saglabājies pilnīgi visās holokausta upuru atmiņās. Tāpēc gan ebreju vēsturniekiem, gan ebreju sabiedriskajai apziņai dažādās pasaules valstīs viss ir saprotams un nav nekādu citu versiju iespēju,” uzsvēra Gorins.