Ceturtdiena, 18. decembris
Kristaps, Kristofers, Krists, Klinta, Kristers
weather-icon
+3° C, vējš 0.45 m/s, D-DR vēja virziens

Mazliet par mums un Hariju Poteru

Pirms pār­is ne­dē­ļām baz­nī­cas past­kas­tī­tē at­ra­du kā­du vēs­tu­li, ku­rā ti­ka rak­stīts par vi­sai sav­da­bī­gu pa­sā­ku­mu, ku­ra no­ri­ses vie­ta ir pa­re­dzē­ta ne­tā­lu no Gul­be­nes. Tur vi­su va­sa­ru Ha­ri­ja Po­te­ra fa­ni un vi­si, ku­ri grib ie­jus­ties bur­vju tē­los un iz­bau­dīt in­te­re­san­tus pie­dzī­vo­ju­mus, pul­cē­sies uz šķie­ta­mi ne­vai­nī­gām ro­ta­ļām – va­sa­ras no­met­ni. Rak­stu „ne­vai­nī­gām”, jo, ci­tē­ju: „…no­tiks bur­vju sko­las no­dar­bī­bas vien­tie­šu bēr­niem: mik­stū­ras, her­bo­lo­ģi­ja, pār­vēr­tī­bas, pa­re­ģo­ša­na, bur­ves­tī­bas, bur­ves­tī­bu vēs­tu­re, aiz­sar­dzī­ba pret tum­ša­jām zin­tīm, u.c.” – tā la­sī­ju vēs­tu­lē, bet pēc tam arī vēs­tu­lē no­rā­dī­ta­jā in­ter­ne­ta ad­re­sē.

Šī rak­sta mēr­ķis nav kā­du aiz­vai­not vai kri­ti­zēt; gri­bu sniegt ne­lie­lu ie­ska­tu par ma­ģi­jas un okul­tis­ma vei­do­ša­nās ļau­na­jiem tīk­liem. Lai gan ie­spē­jams, ka kā­dam bur­vju sko­las no­dar­bī­bas, pār­vēr­tī­bas un bur­ves­tī­bas ir „in­te­re­san­ti pie­dzī­vo­ju­mi”, to­mēr tie ne­pa­liks bez se­kām gan bēr­nu, gan no­met­ņu rī­ko­tā­ju ap­zi­ņā. Kā­pēc tas viss ir bīs­ta­mi?

Vis­pirms par pa­šām grā­ma­tām par Ha­ri­ju Po­te­ru. Pa­mat­prob­lē­ma, ku­ra slēp­jas grā­ma­tās par šo zē­nu, kurš vien­pa­dsmit ga­du ve­cu­mā ir at­klā­jis un sa­pra­tis(?), ka viņš ir bur­vis, ir īpa­ša kon­cen­trē­ša­nās uz ma­ģi­jas un okul­tis­ma tē­mām. Ma­ģi­ja jeb bur­ves­tī­ba vien­mēr ir bi­ju­si un ir ļau­na; to ne­var sa­da­līt uz mel­no, bal­to, ne­vai­nī­gu, bēr­niš­ķī­gu vai vēl kā­du…

Un ar to ne­var un ne­drīkst spē­lē­ties un ro­ta­ļā­ties… Tā ne­kad ne­var būt si­no­nīms tam, kas ir labs. Grā­ma­tās par Ha­ri­ju Po­te­ru pa­gā­nis­kā un ma­ģis­kā pa­sau­les uz­tve­re ir acīm­re­dza­ma, kaut arī grā­ma­tu au­to­re ap­gal­vo, ka vi­ņa ap­zi­nā­ti ne­gri­bē­ja un ne­grib bēr­nus mā­cīt šā­dai uz­tve­rei. Ne­ti­cē­ša­na uz ma­ģi­ju un ma­ģi­jai, pa­šu ma­ģi­ju ne­maz ne­pa­da­ra ne­kai­tī­gu. Grā­ma­tās val­da val­dzi­nā­jums par spi­ri­tis­mu, as­tro­lo­ģi­ju, hi­ro­man­ti­ju, kris­ta­lo­man­ti­ju, ce­ļo­ju­miem lai­kā un pa­ra­psi­ho­lo­ģis­kām un ok­lu­tis­kām pa­rā­dī­bām, pie­mē­ram, pol­ter­geis­tu.

Šo pē­dē­jo pa­rā­dī­bu pa­ra­psi­ho­lo­ģi­ja mē­ģi­na iz­skaid­rot op­ti­mis­tis­ki, kaut pol­ter­geists jau sen ir pa­zīs­tams spi­ri­tis­ma vēs­tu­rē un ir Baz­nī­cas no­so­dīts. Bet pat ja ma­ģi­jas pro­blē­mas pār­ņē­ma pa­ra­psi­ho­lo­ģi­ja, ku­ras ter­mi­no­lo­ģi­jas bā­ze pa­rā­dās grā­ma­tās par Ha­ri­ju Po­te­ru (piem. pol­ter­geis­ta tē­ma grā­ma­tās par Po­te­ru, bet po­ke­mo­nos – ener­ģē­tis­kais vam­pī­risms), tad tas tik un tā ir bīs­ta­mi. Ter­mi­nu pār­pil­nī­ba – zī­mes, ku­ras sū­ta vai vir­za uz ar­vien jaun­ākām okul­tis­ma vai pa­ra­psi­ho­lo­ģi­jas re­āli­tā­tēm, bēr­nā iz­rai­sa sā­ku­mā ti­kai jau­tā­ju­mus, bet pēc tam arī pa­kā­pe­nis­ku aiz­rau­ša­nos un in­te­re­si par šim tē­mām. Tam vi­sam ļo­ti la­bi pie­spē­lē mūs­die­nu kul­tū­ra, bet pa­rei­zāk – sub­kul­tū­ra, ku­ra tur­pat bez jel­kā­diem ie­ro­be­žo­ju­miem pie­krīt ma­ģi­jai un okul­tis­mam. (Pie­tiks kaut vai ti­kai ar to, ka ie­lū­ko­si­mies grā­mat­nī­cu plauk­tos, kur pla­šā sor­ti­men­tā var at­rast grā­ma­tas par ok­lu­tis­kām lie­tām un prak­tis­ku ma­ģi­ju) Tas ir vēl viens ie­mesls uz­trau­ku­mam, jo se­viš­ķi tā­pēc, ka kris­tī­go vi­dē ir diez­gan maz tā­du cil­vē­ku, ku­ri spē­tu un ku­ri ne­bai­dās skaid­ri iz­skaid­rot šīs lie­tas. Bēr­ni pat­stā­vī­gi sāk mek­lēt at­bil­des uz šiem jau­tā­ju­miem gan grā­ma­tās, gan in­ter­ne­tā.

Kat­ras grā­ma­tas par Ha­ri­ju Po­te­ru no­bei­gu­mā var at­rast vārd­nī­cas, kur eu­fe­mis­tis­ki tiek mīk­sti­nā­ti ma­ģi­jas se­kas un bīs­ta­mī­ba. Jau tas vien, ka šā­das vārd­nī­cas tiek pie­lik­tas grā­ma­tās, lie­ci­na par okul­tis­ma sa­kār­to­tī­bu, bīs­ta­mī­bu un skaid­ru po­zī­ci­ju re­āla­jā vēs­tu­rē – tas ti­kai vēl­reiz pa­mu­di­na bēr­nu in­te­re­sē­ties par šim lie­tām un pa­dzi­ļi­nāt sa­vas zi­nā­ša­nas okul­tis­mā un ezo­te­ri­kā. Kris­tī­ga­jā dē­mo­no­lo­ģi­jas tra­dī­ci­jā un eiro­peis­ka­jā kul­tū­rā šā­di tē­li kā vam­pī­ri un vilk­ači, ir cie­ši sais­tī­ti ar re­āli ek­sis­tē­jo­šā sā­ta­na pa­vei­diem. Grā­ma­tās par Ha­ri­ju Po­te­ru šā­du „tē­lu” ir pār­pil­nī­ba; da­ļa no šiem „tē­liem” ir iz­do­mā­jums (sav­da­bī­gie hib­rī­di), da­ļa ir at­tie­ci­nā­ma uz augst­āk mi­nē­tās dē­mo­no­lo­ģi­jas tra­dī­ci­jas un arī mi­to­lo­ģi­jas, kur iet ru­na par da­žā­diem pū­ķiem un mil­zī­gām čūs­kām (ļau­nu­ma vai tum­sas pa­sau­le). Vi­si šie tē­li ir kā zī­mes, ku­ras iz­sauc, pie­sauc ga­rī­go re­āli­tā­ti, ku­ru mūs­die­nu li­te­ra­tū­ra, pa­kļā­vu­sies prā­tī­ga­jām un ap­gais­mo­ta­jām mat­ri­cām, ar­bit­rā­lā un ne­li­ku­mī­gā vei­dā ne­uz­ska­ta par re­ālu.

Ha­rijs Po­ters, es do­mā­ju, ka to var ļo­ti skaid­ri re­dzēt – ir glo­bāls, daudz­kār­tīgs pro­jekts, ku­ra mēr­ķis ir mai­nīt kul­tū­ru un do­mā­ša­nu. Bar­je­ra, aiz­sar­gmū­ris pret ļau­nu­ma iz­man­to­ša­nu sa­vā dzī­vē, kas ek­sis­tē cil­vē­kā, tiek sis­te­mā­tis­ki no­jaukts. Šā­dā vei­dā sa­bied­rī­bā at­kal no jaun­ā ie­lau­žas spē­ki, ku­rus kris­tie­tī­ba kād­reiz bi­ja uz­va­rē­ju­si. Hog­vards, bur­ves­tī­bu un ma­ģi­jas sko­la, ir se­vī ie­slē­gu­sies, var­dar­bī­bas un šaus­mu, lās­tu un mai­tā­ša­nas, ra­sis­tu ideo­lo­ģi­jas un asins upu­ru, ne­kriet­nī­bas un ap­sēs­tī­bas pa­sau­le. Ha­rijs ne­cī­nās pret ļau­nu­mu; kat­rā nā­ka­ma­jā grā­ma­tā viņš kļūst ar­vien līdz­īgāks Vol­de­mor­tam, kurš ir ļau­nu­ma ie­mie­so­jums. Piekt­ajā grā­ma­tas sē­ju­mā Ha­rijs pa­zau­dē sa­vu iden­ti­tā­ti, jo Vol­de­morts pa­kļauj vi­ņu sev. Cil­vē­ku pa­sau­le tiek no­ni­ci­nā­ta; tai pre­tsta­tā ir „ap­brī­no­ja­mā un vis­la­bā­kā kā­da vien var būt” bur­vju un ra­ga­nu pa­sau­le. Vi­sos grā­ma­tas sē­ju­mos nav ne­vie­na po­zi­tī­vā trans­cen­den­tā­lās re­ali­tā­tes, jo viss, kas ir pār­da­bisks, ir ti­kai un vie­nī­gi ļauns. Die­viš­ķī­bas sim­bo­li­ka ir iz­krop­ļo­ta.

Grā­ma­tas par Ha­ri­ju Po­te­ru ne­var uz­ska­tīt par mūs­die­nu pa­sa­ku, jo ta­jā bur­vi, ra­ga­nas un ci­tas būt­nes vien­no­zī­mī­gi ir ļau­nums. Nor­mā­li no ļau­nu­ma ie­tek­mes cil­vēks at­brī­vo­jas, tie­co­ties pēc Die­va, prak­ti­zē­jot ti­ku­mus. Grā­ma­tās tur­pre­tī nav ne­vie­na, kurš pa­tie­šām gri­bē­tu la­bu­mu. La­sī­tā­ji kon­sek­ven­ti tiek pa­da­rī­ti par ne­spē­jī­giem at­šķirt la­bo no ļau­nā. Tas no­tiek pa­tei­co­ties emo­ci­onā­la­jām ma­ni­pu­lā­ci­jām un in­te­lek­tu­ālo ha­osu. No­zie­gums pret bēr­niem, kā jau to pa­šā sā­ku­mā pa­tei­cu, vei­do tas, ka bērns tiek vieg­li ie­vests ma­ģi­jas pa­sau­lē un vi­ņa fan­tā­zi­ja tiek ar to blī­vi pie­bāz­ta. No šīs pa­sau­les nav iz­ejas un, kas ir ļau­nāks – ta­jā gri­bās un ir vērts pa­likt. Ti­cī­ba uz Die­vu vis­pār ne­ek­sis­tē un tā no bēr­na ga­rī­gu­ma tiek iz­spies­ta ar ma­ģis­ku tē­lu pār­pil­nī­bu; tie­ši tā­pēc jeb­kā­da Ha­ri­ja Po­te­ra po­pu­la­ri­zē­ša­na ir uz­ska­ta­ma par pār­kā­pu­mu pret re­li­ģis­ku brī­vī­bu un, ma­nu­prāt, par var­dar­bī­bu pret bēr­nu.

Nav jā­būt īpa­ši eru­dī­tiem, lai ie­rau­dzī­tu un sa­pras­tu, ka dzī­vo­jam pa­gā­nis­ma re­vo­lū­ci­jas un at­dzim­ša­nas lai­kā un fa­no­ša­na par Po­te­ru ir liels cau­rums, pa ku­ru pa­gā­nisms, pie tam ļaun­da­bīgs, ļo­ti bie­ži ar gais­mas eņ­ģe­ļa iz­ska­tu, prin­ci­pā bez īpa­šiem šķēr­šļiem ie­plūst jaun­ās pa­au­dzes sir­dīs. Pa­sau­les in­ter­ne­ta tī­mek­lī pilns ar Po­te­ra fa­nu klu­biem. At­liek ti­kai ie­ska­tī­ties, kā­di uz­ska­ti vi­ņos ir iz­vei­do­ju­šies; ku­rā vir­zie­nā vir­zās glo­bā­lā kul­tū­ra, ja jau ar­vien ska­ļāk brēc šā­di uz­ska­ti. Ne­no­sau­cot kon­krē­tās šo fa­nu klu­bu ad­re­ses, gri­bu pa­rā­dīt se­ko­jo­šus se­ci­nā­ju­mus no tā, ko la­sī­ju: „Die­va nav. Sā­ta­na nav. Nav arī ob­jek­tī­vās mēr­auk­las, kas no­sa­ka kas ir labs un kas ir slikts. Katrs pats lemj kas ir labs un kas ir slikts. Re­li­ģi­ja ir do­mā­ta ti­kai vā­jā­kiem. Ma­ģi­ja ir ti­kai fan­tā­zi­ja. Nav okul­tis­kās re­āli­tā­tes.

Ma­ģi­ju var iz­man­tot la­biem mēr­ķiem. Ha­rijs Po­ters sa­ga­ta­vo jaun­o pa­au­dzi sa­tik­ša­nai ar ļau­nu­mu, kas ek­sis­tē cil­vē­kos un ša­jā pa­sau­lē. Kris­tī­gā iz­prat­ne par la­bo un ļau­no ir ne­īs­ta un ne­de­rī­ga. Baz­nī­ca ved ti­kai uz ne­lai­mēm (se­na­jos lai­kos: krus­ta ka­ri, in­kvi­zī­ci­ja, pie­spie­du kris­ti­ani­zā­ci­ja utt.) un tā tas ir jo­pro­jām (ru­nā pret vi­sat­ļau­tī­bu, iz­vir­tī­bu, abor­tiem utt.). Kris­tus dā­vā­tā pes­tī­ša­na cil­vē­kiem ir smiek­līgs cil­vē­ku iz­do­mā­jums”.
Šā­das do­mas un šā­di uz­ska­ti lie­ci­na par kā­du ļo­ti bīs­ta­mu ideo­lo­ģi­ju, pro­ti, kā jau auk­stāk mi­nē­ju: sis­te­mā­tis­ki tiek mai­nīts do­mā­ša­nas veids un kul­tū­ra un viss, ko kris­tie­tī­ba ir bū­vē­ju­si gad­sim­tiem, tiek iz­ska­lots, iz­smiets un at­mests kā ne­de­rīgs. Pro­tams, grā­ma­tas par Ha­ri­ju Po­te­ru un vi­ņa fa­nu klu­bi, nav vie­nī­gais ie­mesls šā­dai iz­krop­ļo­ta­jai pa­sau­les uz­tve­rei.

Vi­sa Rie­tu­mu kul­tū­ras spēks stei­dzās ša­jā vir­zie­nā. Un es ce­ru, ka ne vi­siem, kas la­sa šā­das grā­ma­tas, fa­no par tām, pie­da­lās ta­jās no­met­nēs, jau ir iz­vei­do­ju­šies šā­di „uz­ska­ti un uz­tve­re”.

Ja bēr­nu audzi­nā­ša­nā ģi­me­ne liks kris­tī­gās pa­mat­vēr­tī­bas un bēr­ni būs sais­tī­ti ar Baz­nī­cu, ku­rā ek­sis­tē ob­li­gā­tās nor­mas tam, kas ir labs un kas ir slikts, tad po­te­ris­kā mūs­die­nu kul­tū­ra un uz po­te­ris­mu bal­stī­tā audzi­nā­ša­na ne­būs bīs­ta­ma. Tik­mēr dau­dzu bēr­nu un jaun­ie­šu dzī­ve iz­ska­tās vis­maz no ma­las, pa­vi­sam ci­tā­dāk. Bēr­niem un jaun­ie­šiem tiek pie­dā­vā­ti ga­rī­gie su­ro­gā­ti, bet ne­viens ne­no­dod vi­ņiem dzī­vu ti­cī­bu. Ve­cā­kiem nav lai­ka, sa­drum­sta­lo­ta­jās ģi­me­nēs bēr­niem ir jā­tiek ar vi­su paš­iem ga­lā, sko­lo­tā­jiem tie­sī­bu audzi­nāt nav un me­di­ju in­for­mā­ci­jas lī­dzek­ļi ar­vien bie­žāk un in­ten­sī­vāk aiz­vie­to at­bil­dī­gos audzi­nā­tā­jus. Šā­dos ap­stāk­ļos Ha­ri­ja Po­te­ra ma­ģis­kā pa­sau­le bez šķēr­šļiem ie­iet jaun­ā cil­vē­ka iek­šē­jā pa­sau­lē.

Vi­si ne­sam at­bil­dī­bu par sa­vu nā­ka­mo pa­au­dzi, ne­at­ka­rī­gi no tā vai paš­iem ir bēr­ni vai to nav. Vi­sam ko da­rām, ir sa­va ie­tek­me uz nā­kot­ni. Šo nā­kot­ni esam ap­grū­ti­nā­ju­ši ar pro­blē­mu mil­zī­gu dau­dzu­mu: kli­ma­ta iz­mai­ņas, eko­no­mis­kā ne­sta­bi­li­tā­te, mil­zī­gie pa­rā­di, bez­darbs, abor­ti, ģi­me­nes sa­bru­kums, pa­tie­so vēr­tī­bu pa­ma­tu pa­kā­pe­nis­kā iz­nī­ci­nā­ša­na, ti­cī­bas ma­zi­nā­ša­nās.

Kā nā­ka­mās pa­au­dzes tiks ga­lā ar šim pro­blē­mām, ja vi­ņos ne­būs ti­cī­bas uz Die­vu? Ja ne­būs iz­prat­nes par to, ka ļau­nums nav pa­sa­ka, bet ir kaut kas re­āls? Kad kā sēr­ga iz­pla­tās uz­skats, ka at­šķi­rī­ba starp to, kas ir labs un kas ir slikts, ir sub­jek­tī­va, bet ma­ģi­ja ir ti­kai spē­lī­tes un ir li­ku­mīgs lī­dzek­lis „la­bo mēr­ķu” sa­snieg­ša­nai? Ja Baz­nī­cu uz­ska­ta par no­zie­dzī­gu in­sti­tū­ci­ju, bet Kris­tus dā­vā­to pes­tī­ša­nu uz­ska­ta par cil­vē­ku iz­gud­ro­ju­mu?

Ap­zi­nā­ti vai ne­ap­zi­nā­ti katrs pie­ņem lē­mu­mus at­tie­cī­bā uz to, ko do­mā, ko sa­ka, ko rak­sta, ko da­ra un ko nē. Ja cil­vēks pa­kļau­jas sa­vām ego­is­tis­ka­jām tiek­smēm, tas no­zī­mē, viņš iz­vē­las ļau­nu un da­ra pār­i sev un ci­tiem. Pro­blē­mas, ar ku­rām mūs­die­nās mēs vi­si cī­nā­mies sa­vā bū­tī­bā sak­ņo­jas ta­jā, ka cil­vē­ki steidz ap­mie­ri­nāt sa­vas ego­is­tis­kās tiek­smes. Ob­li­gā­ti ie­vē­ro­ja­mā mēr­auk­la, ku­ra no­sa­ka, kas ir labs un kas ir slikts, pa­kā­pe­nis­ki tiek iz­stum­ta vai jau ir pa­zau­dē­ta sa­bied­rī­bā un tas vien jau nav labs priekš­no­tei­kums vi­sas cil­vē­ku sa­bied­rī­bas la­bai nā­kot­nei. Gad­sim­tiem ob­li­gā­ta, vis­pā­rē­ji at­zī­tā nor­ma bi­ja des­mit Die­va bauš­ļi. Cik dau­dzi no mums šos bauš­ļus vēl zi­na un at­ce­ras? Vai bēr­niem Ha­ri­ja Po­te­ra fa­nu no­met­nēs ne­tā­lu no Gul­be­nes šie des­mit bauš­ļi tiks mā­cī­ti?

At­kāp­ša­nos no ob­jek­tī­vās mēr­auk­las tam, kas ir labs un slikts un tās anu­lē­ša­nu, pā­vests Be­ne­dikts XVI ir no­sau­cis par re­la­tī­vis­mu. Tie­ši re­la­tī­visms ir vie­na no vis­lie­lā­ka­jām mūs­die­nu pa­sau­les pro­blē­mām un es uz­ska­tu, ka grā­ma­tas par Ha­ri­ju Po­te­ru, viss, kas ar to sais­tīts, šo re­la­tī­vis­mu ie­nes jaun­o cil­vē­ku sir­dīs.

Kris­tie­ši! La­bas gri­bas cil­vē­ki! Svē­tais apus­tu­lis Pā­vils sa­vā vēs­tu­lē Efe­zie­šiem rak­sta: „Dzī­vo­jiet kā gais­mas bēr­ni! Gais­mas aug­ļi ir la­bums un tais­nī­ba, un pa­tie­sī­ba. Pār­bau­diet, kas Die­vam pa­tīk! Ne­pie­da­lie­ties ne­aug­lī­ga­jos tum­sī­bas dar­bos, bet la­bāk no­pe­liet tos! […] Tā­pēc tiek sa­cīts: Uz­mos­ties, kas gu­li un ce­lies aug­šām no mi­ro­ņiem, un Kris­tus te­vi ap­gais­mos”. (Ef 5,8-14)

Aici­nu ve­cā­kus, krust­ve­cā­kus, sko­lo­tā­jus un audzi­nā­tā­jus ne­ie­vest bēr­nus mal­dos, tum­sā, ļau­nu­ma tīk­los… Bū­vē­jiet jaun­ās pa­au­dzes sir­dīs Die­va gais­mas pa­sau­li!

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.