Otrdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva
weather-icon
+-7° C, vējš 1.34 m/s, A-ZA vēja virziens

No septembra uzsāks reģionālā maršrutu tīkla tarifu vienādošanu visā Latvijā

Pildot
valdības deklarācijā izvirzītās prasības – pilnveidot
pasažieru pārvadājumu sistēmu, Autotransporta
direkcija

uzsākusi pakāpenisku reģionālo maršrutu tarifu izlīdzināšanu.
Plānots, ka tarifu politika visā valstī tiks vienādota trīs gadu
laikā, un pirmās izmaiņas tiks ieviestas šā gada septembrī.
Ieviešot vienotu tarifu aprēķināšanas metodiku, iedzīvotāji
par braucienu sabiedriskajā transportā – reģionālo maršrutu
autobusos – maksās pēc vienādiem principiem, kā arī būs
iespējams izstrādāt lojalitātes programmas, lai regulārie
pasažieri par braucienu maksātu lētāk. Pašreizējie tarifi ir
atšķirīgi katrā reģionā, tādēļ paredzams, ka to
izlīdzināšanas procesā atsevišķos novados biļetes cena
samazināsies, citos – paliks nemainīga vai nedaudz palielināsies.

Piesaistot
ekspertus un tiekoties ar vietējām pašvaldībām, Autotransporta
direkcija
ir sagatavojusi tarifu vienādošanas
koncepciju, kas veidota, lai jaunie nosacījumi būtiski neietekmētu
biļetes cenu, līdz ar to – sabiedriskajā transportā pārvadāto
pasažieru skaitu. Braukšanas maksu plānots veidot tā, lai visi
Latvijas iedzīvotāji neatkarīgi no viņu atrašanās vietas par
braucienu sabiedriskajā transportā maksātu vienādi. Izlīdzinot
braukšanas tarifus visā valstī, būs iespējams turpināt veidot
vienotu maršrutu tīklu, ieviest abonementa biļeti un dažādas
atlaižu programmas, kā arī perspektīvā ieviest vienotu biļeti,
kas paredzēta braucienam gan ar autobusu, gan vilcienu.

Paredzams,
ka cenas pieaugs reģionos, kur esošo pārvadātāju braukšanas
maksa ir būtiski zemāka par vidējo tarifu valstī. Vietās, kur
tarifu izlīdzināšanas rezultātā braukšanas maksa
paaugstināsies, sadārdzinājums pārsvarā būs no pieciem līdz 15
eiro centiem, izņemot minimālās braukšanas maksas posmus,
savukārt garākā distancē maksa par braucienu samazināsies.

“Vienotas
braukšanas maksas ieviešana ir viena no galvenajām prioritātēm
nākamo trīs gadu laikā. Vienota tarifu izveide pasažieriem sniegs
gan tūlītējus ieguvumus, gan arī papildu labumus ilgtermiņā, jo
regulārajiem pasažieriem būs iespēja maksāt par braucienu lētāk,
iegādājoties abonementa biļetes, savukārt tiem, kuriem no vienas
pilsētas uz otru ērtāk tikt ar vilcienu, bet pēc tam no dzelzceļa
stacijas līdz mājām – ar autobusu, būs iespēja iegādāties
vienu biļeti visam braucienam. Mēs esam paveikuši lielu darbu,
dodoties pie Latvijas pašvaldībām skaidrot, kā jaunā tarifu
aprēķināšanas politika ietekmēs viņu teritorijas iedzīvotājus,
kā arī kopīgi rast piemērotāko variantu vienotu tarifu
ieviešanai konkrētā reģionā.
Tāpat esam vērsušies pie pašvaldībām ar lūgumu apzināt
skolēnu maršrutus, lai izvērtētu, cik lielā mērā tie pārklājas
ar regulāro pasažieru pārvadātāju maršrutiem. Iegūstot
attiecīgo informāciju, varēsim spriest par iespējām pielāgot
atsevišķus reisus vai maršrutus skolēnu vajadzībām un izstrādāt
speciālas atlaižu programmas,” uzsver
Autotransporta direkcijas
valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Vienoto
braukšanas tarifu plānots veidot divās daļās – braucienam līdz
33 kilometriem vidējā maksa par katru brauciena kilometru būs
0,0569 eiro, bet, braucot ar sabiedrisko transportu garākos ceļa
posmos, biļetes cena tiks aprēķināta pēc formulas 0,71 eiro plus
0,0356 eiro par katru nobraukto kilometru. Savukārt minimālo
braukšanas maksu plānots diferencēt atkarībā no attīstības
centra līmeņa – galvaspilsētā minimālā braukšanas maksa
nebūs mazāka par 0,80 eiro; republikas nozīmes pilsētās – 0,60
eiro, reģionālās nozīmes centros – 0,50 eiro, pārējā valsts
teritorijā – 0,40 eiro. Reģionos, kur jau vēsturiski minimālā
braukšanas maksa bijusi ļoti zema, ir panākta vienošanās ar
pašvaldībām par starpposma ieviešanu minimālās braukšanas
maksas vienādošanā.


Pēdējo gadu laikā Vidzemes reģionā braukšanas
maksa bijusi augstāka nekā cituviet Latvijā, tādēļ plānots, ka
nelielu cenu kāpumu izjutīs tikai atsevišķu teritoriju
iedzīvotāji, piemēram, Madonas un Valkas novadu centros, bijušajā
Cēsu rajonā. Autobusa biļetes cena pieaugs no pieciem līdz 15
eiro centiem. Cēsu pilsētā, Alūksnē un Gulbenē autobusa biļetes
cena nemainīsies. Lielākajā daļā Vidzemes reģiona teritorijas,
braucot garākas distances, braukšanas maksa samazināsies. Tarifu
izlīdzināšana būs īpaši izdevīga iedzīvotājiem, kuri
sabiedrisko transportu izmanto ikdienā, jo, iegādājoties abonenta
biļeti, liela daļa pasažieru par braucienu maksās mazāk nekā
patlaban.

Šobrīd
reģionālo autobusu maršrutu pārvadājumos ir 24 dažādi
braukšanas tarifi un dažādi biļešu cenu noteikšanas principi.
Esošie tarifi atšķiras ne tikai reģionālās nozīmes pārvadātāju
starpā, bet arī vienam pārvadātājam dažādās teritorijās.
Šāda kārtība nav efektīva un ilgtspējīga, jo tā ir sarežģīta
ne tikai pašiem pakalpojumu sniedzējiem, bet arī nevienlīdzīga
attiecībā pret pasažieriem.

Arī
turpmāk pirmsskolas vecuma bērni, bāreņi, bez vecāku gādības
palikušie bērni, personas ar invaliditāti, politiski represētie
un nacionālās pretošanās kustības dalībnieki sabiedriskā
transporta pakalpojumus varēs izmantot bez maksas. Autotransporta
direkcija
atgādinām, ka attiecīgajām
personu grupām, braucot sabiedriskajā transportā, ir jāņem
biļetes ar nulles vērtību.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.