Pēkšņi Dacei piezvanīja skolasbiedrene, ar kuru nebija tikusies vairāk nekā desmit gadu, ja neskaita pāris pārmītos vārdus aizpērnajā skolas salidojumā. Kā nu klājas un kā iet, pārmijušas pāris teikumu, skolasbiedrene atklāj, ka tagad ir kļuvusi par menedžeri starptautiskā firmā. Šajos laikos, kad daudzi paliek bez darba un grūti atrast jaunu, tas skan visai pagodinoši. Izrādās starptautiskā firma piedāvājot kādu brīnumainu produktu, un tieši Dacei esot unikāla iespēja ar šo produktu iepazīties un iepazīstināt savus draugus un radus, skolasbiedrene esot gatava ar to iepazīstināt tieši viņas mājās.
Nu, kā var nenopirkt?
Šķiet, šāda situācija pēdējos gados nav sveša vairumam cilvēku. Latvijā darbojas vairāk nekā 22 tūkstoši tiešās tirdzniecības pārdevēju un gandrīz katram savā paziņu lokā atradīsies kāds, kurš pievērsies šim rūpalam.
Tiek saaicināti radi un draugi, ierodas skolasbiedrene, kura nodemonstrē unikālo putekļusūcēju, segas ar brīnumainām īpašībām vai kādas īpašas mājas tīrīšanas lupatiņas vai kādu citu preci. Prece izskatās visai vilinoša, bet nu cena gan ne pārāk.
Pēc tam izrādās, ka, skolasbiedrene palikusi bez darba, viņa ķērusies pie šīs preces demonstrētājas amata izmisuma dzīta un kaut ko nopelnīt viņa var tikai tad, ja prezentācijā kāds arī nopērk preci. Mazliet žēluma sajaukumā ar jaunības dienu atmiņām arī pamudina Daci preci nopirkt, bet vēlāk izrādās, ka tomēr par to samaksāt nebūs tik vienkārši, alga tomēr samazināta un ikdienas tēriņi paņem visu nopelnīto. Ko nu?
Nopirkto var atgriezt atpakaļ – zini savas tiesības!
Ekonomiskās krīzes apstākļos tiešā tirdzniecība jeb kā to oficiāli mēdz dēvēt – sliekšņa tirdzniecība – kļūst arvien populārāka un arī agresīvāka. Ja ierastajos veikalos mēs varbūt rūpīgāk paskatāmies uz cenām un arī pie kases parēķinām, vai tiešām varam visu atļauties, tad šādās prezentācijās bieži vien kļūstam emocionālāki un lēmumu pieņemam ne tik pārdomāti. Tieši tādēļ Eiropas Savienībā ir īpaši noteikumi par tā dēvēto sliekšņa tirdzniecību, kas paredzēti patērētāju tiesību aizsardzībai. Pat, ja preci jau esat nopircis un pēc tam to nožēlojat, pastāv iespēja no tās atteikties un saņemt atpakaļ arī samaksāto naudu. Likums nosaka, ka preci var 14 dienu laikā atdot pārdevējam pat nepaskaidrojot, kādēļ. Ja esi kaut ko nopircis ārpus veikala – vienalga – mājas viesībās, prezentācijā vai darbavietā, tev ir tiesības 14 dienu laikā rakstīt pārdevējam atteikuma vēstuli. Pēc tam jāparūpējas, lai septiņu dienu laikā nogādātu pārdevējam atpakaļ preci un tad jau pārdevējam ir pienākums nedēļas laikā atmaksāt samaksāto naudu.
Šī iespēja gan neattieksies uz pārtikas produktiem un apdrošināšanas līgumiem, taču visām citām precēm tas pārdevējam jānodrošina. Pircējam ir tiesības preci rūpīgi iepazīt, drīkst to arī izsaiņot no iepakojuma, vien jārūpējas, lai nepasliktinātu tā kvalitāti. Un, ja prece vai tās cena neapmierina, pilnīgi droši drīkst no tās atteikties. Un arī nedusmoties uz pārdevēju, ka viņš apvārdojis, pierunājis, iekārdinājis vai pasteidzinājis.
No tiešajiem pārdevējiem nav jābaidās
Protams, pārdevējiem arī ir jāievēro ētikas kodekss. Viņš nedrīkst ar pārlieku agresīviem paņēmieniem ietekmēt pircēja izvēli, izmantot draudus vai fizisku spēku. Tāpat nedrīkst apgalvot, ka, neiegādājoties preci, tiks apdraudēta pārdevēja iztika. Nav atļauts arī radīt iespaidu, ka nevarēsi atstāt telpu, pirms nebūsi noslēdzis līgumu. Ja arī kāds svešinieks zvana pie durvīm un vēlas piedāvāt savas preces, viņam nav tiesību ienākt mājā bez uzaicinājuma, nemaz nerunājot par sliekšņa pārkāpšanu, ja esi skaidri lūdzis netraucēt.
Lai neiekristu tiešās tirdzniecības izliktajos slazdos, ir svarīgi skaidri zināt savas tiesības. Vairāk par savām tiesībām iespējams uzzināt interneta mājaslapā www.pateretajiem.lv, kā arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
Informatīvās kampaņas „Runā Droši” pārstāve Sanita Gertmane skaidro: „Sliekšņa tirdzniecība ir savdabīgs pārdošanas veids, kas arī no patērētāja prasa īpašu uzmanību un zināšanas par savām tiesībām. Redzot, cik daudzi patērētāji vēršas PTAC, lai saņemtu konsultācijas vai arī iesniegtu sūdzības par šādā veidā iegādātām precēm, secināms, ka šāds pārdošanas veids ir ļoti populārs un patērētājiem nav nepieciešamo zināšanu par savām tiesībām. Šī iemesla dēļ, būtu ieteikums patērētājiem, iegādājoties preces ārpus pastāvīgās tirdzniecības vietas – prezentācijās, pie izplatītajiem u.c. būt uzmanīgiem, izvērtēt pirkumu nepieciešamību, cenu, kā arī nepakļauties bieži vien pielietotajam psiholoģiskajam spiedienam no pārdevēju puses. Tāpat ir vērts atcerēties, ka precei, kas iegādāta sliekšņa tirdzniecībā, ir 14 dienu atteikuma termiņš.”
Ja zināsi savas tiesības, reizēm uzmācīgie preču pārdevēji neliksies tik biedējoši un kaitinoši. Varēsi arī drošāk ar viņiem kontaktēties, jo zināsi, ka pat tad, ja būsi ļāvies pierunāties, tomēr vēl pastāv iespēja pirkumu kārtīgi apdomāt un no tā atteikties.
„Sliekšņa” tirdzniecība
Pie Anda mājās negaidīti ierodas tirgotājs, kurš viņam uzstājīgi mēģina pārdot putekļu sūcēju. Iespaidojies no tirgotāja prezentācijas un pārliecinošajiem argumentiem par perfektu dāvanu sievai, Andis nopērk putekļu sūcēju. Pēc pāris dienām atklājas, ka Anda sieva nav apmierināta ar dāvanu, arī grīda nav kļuvusi tīrāka. Andis nožēlo savu pārsteidzīgi izdarīto pirkumu. Ko nu iesākt?
Kas ir „sliekšņa” tirdzniecība?
„Sliekšņa” tirdzniecība jeb tirdzniecība ārpus tirdzniecības vietas ir preču un pakalpojumu pārdošana, kas notiek nevis veikalā, bet tirgotājam apmeklējot Tevi mājās, darbavietā vai citur. Tas pats attiecas arī uz gadījumiem, kad preci vai pakalpojumu pārdod izbraukuma un prezentācijas laikā.
„Sliekšņa” tirdzniecība parasti notiek, izmantojot “pārsteiguma momentu”, tādēļ Tev var nebūt iespējas adekvāti novērtēt preces vai pakalpojuma kvalitāti un cenu, salīdzinot ar citiem piedāvājumiem.
Kā rīkoties, ja tirgotājs man grib pārdot preci “par katru cenu”?
Tev nav pienākuma pirkt preci vai pakalpojumu, kuru nevēlies iegādāties.
Tirgotājam ir aizliegts ar agresīviem paņēmieniem ietekmēt Tavu izvēli, iespaidot ar pārlieku uzstājīgiem argumentiem vai pat izmantot draudus un fizisku spēku, lai piespiestu Tevi iegādāties preci vai pakalpojumu.
Piemēram, tirgotājs nedrīkst:
* ienākt pie Tevis mājās, ignorējot Tavu lūgumu nenākt
* apgalvot, ka, neiegādājoties preci vai neizmantojot pakalpojumu, tiks apdraudēta tirgotāja saimnieciskā darbība vai iztika
* radīt iespaidu, ka nevarēsi atstāt attiecīgo telpu, pirms nebūsi noslēdzis līgumu
Ko man darīt, ja es nožēloju pirkumu?
Tev ir tiesības pārdomāt un atteikties no preces vai pakalpojuma 14 dienu laikā no preces saņemšanas vai pakalpojuma iegādes dienas, kā arī saņemt atpakaļ samaksāto naudu. Tev nav jāpaskaidro atteikuma iemesls.
Atceries! Atteikuma periods Eiropas Savienības valstīs var atšķirties. Tomēr nevienā no tām tas nav mazāks par 7 dienām.
Kā man rīkoties, ja vēlos atteikties no pirkuma?
Tev jānosūta atteikuma vēstule tirgotājam, informējot, ka vēlies atteikties no pirkuma. Tu vari izmantot arī preces vai pakalpojuma piegādes brīdī izsniegto atteikuma veidlapu, ja tā Tev tika iedota. Atceries, ka atteikuma vēstulei jāpievieno veikto maksājumu apliecinoša dokumenta kopija un jālūdz atmaksāt par pirkumu samaksāto naudu.
Pēc atteikuma vēstules nosūtīšanas Tev ir 7 dienas laika, lai nogādātu preci atpakaļ tirgotājam.
Cik ilgā laikā es varu saņemt atpakaļ par pirkumu samaksāto naudu?
Tirgotāja pienākums ir atmaksāt Tev par pirkumu samaksāto naudu 7 dienu laikā pēc izmaksas apstiprinošu dokumentu saņemšanas. Ņem vērā, ka tirgotājam nav pienākuma Tev atlīdzināt preces atpakaļ nosūtīšanas izdevumus.
Svarīgi atcerēties!
Tu vari izvērtēt preces atbilstību savām vēlmēm un vajadzībām. Izsaiņo preci un pielaiko to, bet, uzmanies, nepasliktini tās kvalitāti un nesabojā!
Vai pastāv kādi izņēmuma gadījumi?
Regulējums par „sliekšņa” tirdzniecību neattiecas, piemēram, uz:
* tūlītējai lietošanai paredzētu pārtikas preču piegādi, kuras pastāvīgi piegādā tirdzniecības aģents
* apdrošināšanas līgumiem
Atceries!
* Tev nav pienākuma pirkt preci vai pakalpojumu, kuru nevēlies iegādāties
* Tu esi tiesīgs atteikties no preces vai pakalpojuma 14 dienu laikā no preces saņemšanas vai pakalpojuma iegādes dienas. Un Tev nav jāpaskaidro atteikuma iemesls!
* Atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā tirgotāja pienākums ir atmaksāt Tev par pirkumu samaksāto naudu, izņemot naudu par preces nosūtīšanu atpakaļ
Šis materiāls sniedz īsu pārskatu par Tavām tiesībām. Plašāka informācija ir pieejama Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (www.ptac.gov.lv) un Eiropas Patērētāju informēšanas centrā (www.ecclatvia.lv).
Uzzini vairāk par savām patērētāja tiesībām Eiropas Savienībā:
www.pateretajiem.lv