Vēlos dalīties pārdomās un skaidrot pieņemtos lēmumus par šobrīd
aktuālāko jautājumu – izglītību, skolu tīklu un bērnu kvalitatīvu
apmācību. Pirms gada, uzņemoties domes priekšsēdētāja pienākumus,
zināju, ka šis būs sarežģītākais jautājums, kas prasīs lielu
iedziļināšanos, nākotnes redzējuma izstrādi un sarežģītu lēmumu
pieņemšanu.
Jaunu tehnoloģiju attīstība nes līdzi arī straujas izmaiņas pasaulē.
Tā ir kļuvusi pieejamāka, mobilāka, sociālāka. Saziņas un informācijas
vide izmainījusies pilnībā. Sociālie tīkli, internets mūs straujiem
soļiem maina, rada jaunus pieradumus un vajadzību pēc jaunām prasmēm.
Šajā brīdī, skatoties uz tik globālām izmaiņām, domāt pa vecam nedrīkst.
Ir nepieļaujami neiet līdzi mainīgajam pieprasījumam, vajadzībām,
nākotnes profesijām, kompetencēm, zināšanām. Mēs nedrīkstam bērniem
liegt attīstību un iespējas, ko dot jaunā izglītība. Mums ir jāpiedāvā
viss labākais un atbilstošākais viņu nākotnes vārdā. Tāpēc jārīkojas
nekavējoties, jo katrs gads ietekmē kāda bērna turpmāko attīstību.
Pie šiem šķietami sasteigtajiem lēmumiem tika strādāts ilgstoši katru
dienu, tiekoties ar augstas raudzes izglītības speciālistiem gan no
Latvijas, gan no ārvalstīm. Esam apmeklējuši daudzas pašvaldības, kuras
Latvijā ir vadošās izglītībā, mācības programmu,
kompetenču ieviešanā. Daudzas pašvaldības šo soli ir jau spērušas un
raujas uz priekšu. Mēs neesam pēdējie, bet arī ne pirmie.
Profesionāļu viedoklis un pārliecība par jaunā mācību satura un mācību procesa organizēšanu, par pārbaudes eksāmeniem, kas tiks
kārtoti, balstoties uz kompetenču pieejā balstītu izglītības saturu, ir
nepārprotams un skaidrs. Nepietiks ar to, ka tiks labi nokārtoti
atsevišķi eksāmeni. Dzīve un nākotnes vajadzības pieprasa orientēties
kompleksi sarežģītākās situācijās, kur bērnam jāspēj risināt uzdevumus,
vienlaikus pielietojot vairākos priekšmetos iegūtās zināšanas.
Iepriekš katrs priekšmets bija kā atsevišķi esošs ķieģelītis.
Jaunietis, pabeidzot skolu, nostājas ar kaudzi ķieģelīšu savas nākotnes,
karjeras priekšā. Viņš īsti nezināja, kā to visu pielietot, jo nav
savstarpējas sasaistes un nav saprotams praktiskais pielietojums.
Mūsdienīga izglītība nodrošina zināšanu pārnesi no teorētiskām uz
praktiskām, no atsevišķu priekšmetu apmācības uz vairāku priekšmetu
kopmācību. Tādā veidā iegūstot sinerģisku efektu rezultāta sasniegšanā.
Jaunieši, pabeidzot skolu, zinās, kā ķieģelīši saliekas kopā un kā var
uzcelt stabilu māju, savu karjeru!
Lai mācības varētu kvalitatīvi un
rezultatīvi notikt, ir vajadzīgs noteikts skolēnu skaits klasē, mazās
klasēs to izdarīt nebūs iespējams. Bērniem ir jādarbojas grupās, lai
katrs varētu būt iesaistīts efektīvā, praktiskā darbā. Tas, protams,
prasīs lielu piepūli un pārmaiņas arī no skolotājiem, kuriem būs jāprot
vadīt stundas ar jaunu pieeju un jaunām prasmēm. Līdz
ar to arvien aktuālāks ir jautājums par skolotāju skolā, par viņa prasmi
un iespējām sadarboties ar saviem kolēģiem un skolēniem.
Skolās, lai īstenotu izglītības satura prasības, ir nepieciešams
noteikts skolēnu skaits konkrētā klašu posmā, klasē. Galgauskas,
Stāmerienas pamatskolās un K.Valdemāra sākumskolā skolēnu skaits ir
neliels, ar tendenci samazināties. Pie noteikta skolēnu skaita skolā
valsts piešķir noteiktu valsts mērķdotācijas apjomu pedagogu
atalgojumam. Piemēram, skolēnu skaitam 7. – 9.kl. posmā, esot mazākam
par 27 skolēniem, valsts skolai piešķir par trešdaļu mazāku finansējumu,
salīdzinot ar citām skolām, kur šis skolēnu skaits sasniedz minētos 27
skolēnus. Šādā gadījumā, ja skola tiek paturēta, cietēji ir skolēni, kas
nevarēs pilnvērtīgi mācīties saskaņā ar jaunajām prasībām, piedāvājums
ārpusstundu aktivitātēm saruks, cietīs arī pašvaldība, kurai netiks
piešķirta pietiekama apjoma valsts mērķdotācija, lai nodrošinātu pedagogu algas.
Esmu pārliecināts, ka lēmumi, kas tika pieņemti domes sēdē, ir
pareizi. Tie tika izsvērti no visām pusēm. Galvenais ieguvējs būs bērns.
Lūdzu vecākus būt saprotošiem un izturīgiem. Tiem, kurus skars šīs
pārmaiņas, dienas ritms, ierastās lietas būs jāpakārto jaunajai
situācijai. Ceru, ka domājam līdzīgi, tas ir – mūsu bērnu labākas
nākotnes vārdā. Šajā brīdī savs ērtums, varēšanas un nevarēšana jānoliek
malā un kopā jāiet uz priekšu.
Pašvaldība ar šiem lēmumiem ir uzņēmusies nopietnas saistības.
Administrācijas darbinieki šobrīd izstrādā plānu, lai apzinātu visus
uzdevumus, kas būs jāpaveic papildus, sākot no 2019. gada 1. septembra.
Mums jānodrošina pilnīga bērnu drošība, precizitāte, mobilitāte un
kvalitatīva laika pavadīšana pēc stundām.
Speciālisti izstrādās precīzus autobusu maršrutus, lai tiktu nodrošināta katra bērna
nokļūšana skolā, izslēdzot ļoti agro celšanos un ilgu laika pavadīšanu
skolā pirms stundu sākšanās. Tiks piedāvāta iespēja līdz autobusam
piedalīties pagarinātajā grupā mājas darbu pildīšanai nākamajai dienai
vai padziļinātu zināšanu iegūšanai kādā priekšmetā. Tiks aprīkotas
telpas, kur varēs spēlēt dažādas spēles un intelektuāli atpūsties.
Skolēnu autobusos tiks nodrošinātas pavadošās personas, kas, pirmkārt
nodrošinās pirmsskolas vecuma bērnu nokļūšanu bērnudārzā, kā arī sekos
bērnu drošībai un kārtībai brauciena laikā. Katra pagasta iedzīvotājiem
būs iespēja laikus pārliecināties par piedāvātā maršruta atbilstību
un piedalīties tā koriģēšanā. Tiek plānota jaunu autobusu iegāde
kvalitatīvākai un drošākai bērnu pārvadāšanai.
Martā tiks noteikti
termiņi katra jautājuma izskatīšanai, lai iedzīvotāji būtu pārliecināti
par notikumu gaitu un pieņemtajiem lēmumiem. Pilsētas skolās,
palielinoties skolēnu skaitam un pieaugot iekļaujošās izglītības
nepieciešamībai, tiks nodrošināta lielāka atbalsta personāla pieejamība.
Izglītības sistēmā un skolu tīkla attīstībā pārmaiņas vēl sekos. Mēs
nevaram apstāties pusceļā. Šie lēmumi ir bērnu nākotnes vārdā. Ja būtu
iespējams visu atstāt, kā bija, un nauda būtu tā, kuras dēļ tas tiek
darīts, tad pašvaldība noteikti atrastu iespēju ieplānot vajadzīgo summu
skolas pastāvēšanai. Nauda šoreiz neko neizšķir. Visu nosaka jaunā uz
kompetenču pieeju balstītā izglītības satura ieviešana mūsu bērnu
labākas nākotnes nodrošināšanai, kuras realizēšanā nepieciešami iepriekš
aprakstītie nosacījumi.
Detalizētāk ar augstāk minētajiem lēmumiem un to pamatojumu var iepazīties šeit.