Mobilo sakaru operatori atzīst, ka iebraucējiem Latvijā un izbraucējiem no tās lietderīgi ir nosūtīt bezmaksas īsziņu tikai par neatliekamās palīdzības telefona numuru 112.
Turklāt tas tiek darīts jau tagad, konstatēts Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātajā informatīvajā ziņojumā „Par iespēju nodrošināt ieceļotājiem Latvijā un izceļotājiem no Latvijas pēc robežas šķērsošanas saņemt īsziņu par attiecīgo valstu operatīvo dienestu telefona numuriem”, kas ceturtdien, 3. novembrī, tika izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē (VSS).
Arī Iekšlietu ministrijas, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, SIA „Latvijas Mobilais Telefons”, SIA „Tele2″ un SIA „Bite Latvija”, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta pārstāvji piekrituši viedoklim, ka pārējo operatīvo dienestu telefona numuru iekļaušana īsziņā paralēli vienotā neatliekamās palīdzības telefona numuram 112 nav nepieciešama.
Šobrīd Latvijas mobilo sakaru lietotājiem informāciju īsziņas veidā par iespēju bez maksas zvanīt uz neatliekamās palīdzības telefona numuru 112 nosūta Latvijas operatori, savukārt citu Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu lietotājiem, kas ierodas Latvijā, šādu informāciju nosūta viņu operators.
Tā kā Latvijas mobilo sakaru operatori nenodrošina izceļotājiem no Latvijas pēc trešo valstu robežas šķērsošanas īsziņas saņemšanu par šo valstu operatīvo dienestu telefona numuriem, kā arī trešo valstu mobilo sakaru operatori nenodrošina ieceļotājiem Latvijā šādas īsziņas saņemšanu, mobilo sakaru operatori ir apņēmušies noskaidrot Latvijas un trešo valstu mobilo sakaru operatoru iespējas viesabonēšanas līgumu ietvaros to paredzēt. Operatori iesniegs SM identificēto problēmu aprakstu un nākotnes redzējumu to risināšanai, iezīmējot turpmāko rīcību.
Informatīvais ziņojums izstrādāts, pamatojoties uz Krīžu komunikācijas pasākumu plāna 2011.-2013.gadam kontekstā valdības doto uzdevumu – izskatīt iespēju nodrošināt ieceļotājiem Latvijā un izceļotājiem no Latvijas pēc robežas šķērsošanas saņemt īsziņu par attiecīgo valstu operatīvo dienestu telefona numuriem (110, 112, 113 u.c.).
Minētais Krīžu komunikācijas pasākumu plāns izvirza arī uzdevumu izzināt mobilo sakaru operatoru tehniskās iespējas, izmaksas un juridiskos aspektus iedzīvotāju brīdināšanai ar īsziņu starpniecību krīzes situācijā. Taču SM sagatavotajā informatīvajā ziņojumā „Par mobilo sakaru operatoru tehniskajām iespējām, izmaksām un juridiskajiem aspektiem iedzīvotāju brīdināšanai ar īsziņu starpniecību krīzes situācijā”, kas arī 3. novembrī tika izsludināts VSS, atzīts, ka šobrīd publiskā mobilo elektronisko sakaru tīkla iekārtas (centrāles, bāzes stacijas) nenodrošina operatorus ar informāciju, ko būtu iespējams izmantot konkrētas iedzīvotāju vai klientu grupas apzināšanai un savlaicīgai informēšanai noteiktā reģionā, kurā notikusi krīzes situācija, t.i., nenodrošina datus par konkrēto klientu skaitu un to tālruņa numuriem, kuri atrodas konkrētas bāzes stacijas pārklājuma vietā. Lai tas būtu iespējams, nepieciešama jauna publiskā mobilā elektronisko sakaru tīkla iekārtu (centrāļu, bāzes staciju) programmnodrošinājuma izstrāde.
Mobilo sakaru operatori plāno sazināties ar mobilo elektronisko sakaru tīkla iekārtu ražotājiem, lai noskaidrotu iekārtu tehnisko papildinājumu vai jaunu programmnodrošinājumu izstrādes iespējas un paredzamās izmaksas. SM ir panākusi vienošanos ar operatoriem, ka tie veiks plānoto veicamo darbību detalizētu izpēti, lai nodrošinātu operatīvu nepieciešamās informācijas iegūšanu, kā arī iesniegs SM identificēto problēmu aprakstu un nākotnes redzējumu to risināšanai.
SM kopā ar Iekšlietu ministriju veiks mobilo sakaru operatoru iesniegtās informācijas apkopošanu un iesniegšanu valdībā līdz 2012.gada 31.maijam.