Latvijas
Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (turpmāk – LTAB)
apkopotā statistika liecina, ka pērn samazinājies ceļu satiksmes
negadījumu (turpmāk – CSNg) skaits, kas izraisīti ar
neapdrošinātu transportlīdzekli. Ja 2017.gadā 1,24% no visiem
reģistrētajiem CSNg bija izraisīti ar transportlīdzekli bez OCTA,
tad 2018.gadā tādi bija 1,11%. Pēc LTAB aplēsēm kopējais
neapdrošināto transportlīdzekļu skaits uz Latvijas ceļiem ir 1 –
1,5%.
“Tāpat kā
iepriekšējos gados, negadījumi bez OCTA pērn visbiežāk tiek
izraisīti Latgalē – 1,66%,” informē LTAB valdes priekšsēdētājs
Jānis Abāšins, piebilstot, ka 2017.gadā šajā reģionā pat
2,12% negadījumu tika izraisīti ar neapdrošinātu
transportlīdzekli.
Viszemākais ar
neapdrošinātu transportlīdzekli izraisīto CSNg īpatsvars
2018.gadā bijis Rīgā – 0,87% pērn pret 1,01% gadu iepriekš.
Tāpat samazinājums vērojams Zemgales reģionā (1,49% 2018.gadā
pret 1,90% – 2017.gadā) un Pierīgā (1,26% 2018.gadā pret 1,32% –
2017.gadā).
Tikmēr negatīva
statistika vērojama Kurzemē un Vidzemē. “Kurzemē pērn 1,64%
CSNg izraisīti ar neapdrošinātu transportlīdzekli (1,43% gadu
iepriekš), savukārt Vidzemē – 1,26% (1,14% gadu iepriekš),”
informē J.Abāšins.
Arī Valsts policijas
dati liecina, ka 2018.gadā nedaudz samazinājies transportlīdzekļu
skaits, kas fiksēti piedaloties ceļu satiksmē bez derīgas OCTA.
Ja 2017.gadā tādi bija 8941 transportlīdzeklis, tad pērn – 8886
transportlīdzekļi. Interesanti, ka pērn lielākais Valsts
policijas fiksēto neapdrošināto transportlīdzekļu skaits bijis
martā (858) un aprīlī (855), bet mazākais – decembrī (527).
Ja CSNg ir izraisīts ar
neapdrošinātu spēkratu, cietušajiem radītie zaudējumi tiks
segti no Garantijas fonda, taču vēlāk zaudējumu summa regresa
kārtībā tiks piedzīta no CSNg izraisītāja – neapdrošinātā
transportlīdzekļa īpašnieka vai vadītāja. Savukārt sods par
neapdrošināta transportlīdzekļa vadīšanu ir līdz 120 EUR, kā
arī 2 pārkāpumu uzskaites punkti gadījumā, ja pārkāpumu fiksē
policijas ekipāža. Jāatzīmē, ka arī Latvijā izvietotie
fotoradari fiksē to vai transportlīdzeklim ir derīga
apdrošināšana.
1997. gadā Latvijā tika
ieviesta OCTA sistēma. Tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā
ir AAS “Balta”, AAS “Baltijas Apdrošināšanas Nams”, AAS
“BTA Baltic Insurance Company”, “Compensa Vienna Insurance
Group” ADB Latvijas filiāle, “ERGO Insurance” SE Latvijas
filiāle, ADB “Gjensidige” Latvijas filiāle, “If P&C
Insurance” AS Latvijas filiāle, “Seesam Insurance” AS Latvijas
filiāle un “Swedbank P&C Insurance” AS Latvijas filiāle.