Veikali
bez kasēm un kasieriem, ar robotiem un simts novērošanas kamerām.
Tā vairs nav zinātniskā fantastika, tā ir realitāte, ar kuru
ikdienā saskarās simtiem cilvēku tirdzniecības centros tādās
vietās kā Amerikas Savienotās valstīs un Japāna. Lieli
ieguldījumi un daudz renovāciju – vai Latvija ir gatava šādām
pārmaiņām?
Ne visi Latvijas ekonomisko stāvokli vērtētu pozitīvi, taču
Rīgas Ekonomikas augstskolas Ekonomikas katedras vadītājs Mortens
Hansens, uzsver, ka šobrīd varam justies droši un uztraukumam nav
pamata, jo ekonomiskā krīze mums netuvojas. Hansens apgalvo, ka
šobrīd ekonomiskā situācija ir ļoti stabila un tādas lietas kā
“Brexit” radīs sekas tikai tiem ražotājiem, kuri tiešā
veidā sadarbojas ar Lielbritāniju. Tomēr, nevar noliegt, ka
cilvēki ikdienā cenšas ietaupīt gan pērkot pārtiku, gan
ikdienas preces vai apģērbu. Anda Daliņa, Nielsen Vecākā
mazumtirdzniecības pakalpojumu vadītajā, norāda, ka 55% no
Latvijas iedzīvotājiem ietaupa, mazāk naudu atvēlot apģērbam,
49% – ārpus mājas aktivitātēm, bet 39% pērk lētākos pārtikas
zīmolus. Taču, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, ir
samazinājies cilvēku skaits, kuri uzskata, ka preču cenas ir
augušas.
Speciālisti
kā Zebra Technologies Mazumtirdzniecības un viesmīlības
risinājumu direktors Marks Tomsons un NCR Corporation
Mazumtirdzniecības speciāliste EMEA Sāra Reihtere ir
pārliecināti, ka Latvijas mazumtirgotājiem ir jāattīstās un
jāpielāgojas mūsdienu cilvēka vēlmēm. Mājaslapām ir jābūt
pārskatāmām un ērti lietojamām gan datorā, gan viedtālrunī.
Ir jānodrošina ātra un izdevīga piegāde, kā arī dažādas
atlaides un akcijas. Taču jāpatur prātā, ka vairāk nekā 90%
iepirkšanās aizvien notiek veikalā. Tas nozīmē, ka arī veikalus
jāiekārto tā, lai atvieglotu ikdienas iepirkšanos un samazinātu
veikalā patērēto laiku. Latvijā jau pāris gadus ir attīstījušās
pašapkalpošanās kases, tomēr, aizvien vairāk pasaulē tiek
ievestas jaunākas metodes, izslēdzot kases un kasierus pavisam.
Piemēram, Igaunijā un Lietuvā vairākos pārtikas preču veikalos
ir ieviestas rokās pārnēsājamās preču skenēšanas iekārtas,
samazinot pavadīto laiku, skenējot preces pie kases, šādā veidā
izvairoties no garajām rindām, it sevišķi t.s. sastrēgumstundās.
Savukārt, Amerikas Savienotās valstis un Japānā jau ir ieviesti
tādi veikali, kā ‘Amazon Go’, kur cilvēks var ieiet veikalā
ielādējot telefonā atbilstošo aplikāciju, kuru noskenē pie
veikala durvīm. Pēc ieiešanas veikalā cilvēks var paņemt sev
vēlamās preces un rēķinu saņemt savā telefonā aptuveni 15
minūtes pēc iziešanas no veikala. Protams, šādu veikalu
ieviešanai ir nepieciešami ļoti lieli ieguldījumi, un ieviestās
tehnoloģijas jāturpina attīstīt, jo šobrīd tās aizvien ir
salīdzinoši viegli apkrāpt.
Kaut
arī ceļš vēl ir tāls līdz tam, lai Latvija ieviestu tādus
veikalus kā ‘Amazon Go’, kur cilvēks ieejot veikalā gandrīz vai
nesaskarās ar cilvēkiem, mazumtirgotājiem ir jāsāk pievērst
uzmanība tam, ka cilvēki mūsdienās ir kļuvuši aizvien
nepacietīgāki ar vēlmi saņemt preci tagad un tūlīt. Cilvēki
nevēlas gaidīt divas nedēļas, lai saņemtu savu preci, un
izvēlēsies tos mazumtirgotājus, kuri spēs nodrošināt pēc
iespējas ātrāku un izdevīgāku piegādi. Arī Google vadošais
analītiķis Justas Ložinskas uzsver, ka uzņēmumiem ir jābūt
pieejamiem dažādās platformās, nodrošinot ātru un ērtu pieeju
dažādiem komunikācijas kanāliem, un gataviem nodrošināt ātru
apkalpošanu, it īpaši aktīvākajos iepirkšanās brīžos,
piemēram, pirms Ziemassvētkiem.
Šī
gada 9. aprīlī, norisinājās jau astotā konference
mazumtirdzniecības uzņēmumu vadītajiem “Baltic Retail
Conference”, ko organizē tirdzniecības tehnoloģiju uzņēmums
“StrongPoint”, un kurā piedalījās runātāji no
Lielbritānijas, Vācijas, Igaunijas, Lietuvas un Latvijas.