Abonē e-avīzi "Dzirkstele"!
Abonēt

Reklāma

“Gulbenes autobuss” var palikt bez reģionālajiem reisiem; pašvaldība nogaida, autobusu šoferi tikmēr meklē jaunas darbavietas

Foto: Gatis Bogdanovs.

Līdz 16.septembrim SIA “Gulbenes autobuss” var apstrīdēt VSIA “Autotransporta direkcija” lēmumu citai firmai uzticēt sabiedrisko autobusu pārvadājumus Gulbenē, Alūksnē un Balvos turpmākos 10 gadus.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Konkursa uzvarētāja ir SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss”.

Šajā sakarā ir iespējami vairāki tālākie SIA “Gulbenes autobuss” pastāvēšanas un darbības scenāriji – “Dzirkstelei” saka novada domes priekšsēdētājs Andis Caunītis. Ja arī konkursu ir vinnējusi cita firma, jāsaprot, ka ne vienmēr tā pašas spēkiem var tikt galā ar pasūtījuma izpildi. Varbūt meklēs apakšuzņēmējus. “Solīt un dempingot cenu publiskajā iepirkumā ir viens, bet, kad jāstrādā… Pagaidīsim konkursa rezultātu pārstrīdēšanas laiku,” saka A.Caunītis.

Viņš vispār nedomā, ka bija prātīgi rīkot konkursu izpildei 10 gados, jo kurš var tik ilgu laika periodu uz priekšu uzminēt degvielas cenas, paredzēt algas un citu. A.Caunītis gaidīs priekšlikumus no SIA “Gulbenes autobuss” vadības un no kolēģiem pašvaldībā un domē par to, kā būt tālāk. “Nav jau tā, ka nav risinājumu,” viņš uzsver.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

A.Caunītis atgādina, ka ir bijuši priekšlikumi apvienoties ar Cēsu AS “Cata”, kuras akcionāres ir sešas pašvaldības, bet šo iespēju Gulbenes novada pašvaldība nav izmantojusi. Tajā pašā laikā A.Caunīša viedoklis ir – vietējo pārvadātāju vajag. Turklāt ir skolēnu pārvadājumi, kurus pašvaldība uztic SIA “Gulbenes autobuss”. Tajā pašā laikā arī skolēnu autobusu šoferiem nopelnīt normālu mēneša laiku ir problēmas.

Ir cerības un pagaidu risinājumi

SIA “Gulbenes autobuss” valdes loceklis Gundars Kristapsons. Foto: no “Dzirksteles” arhīva.

Līdz 16.septembrim komentārus par šo konkursu “Dzirkstelei” atsakās sniegt SIA “Gulbenes autobuss” valdes loceklis Gundars Kristapsons. Vien saka – “Gulbenes autobuss” oficiāli turpinās nodrošināt reģionālos pārvadājumus Gulbenē un Alūksnē līdz nākamā gada 31.martam. “Tālāk ļoti ilgi tas process turpināsies. Būs konkursa apstrīdēšanas, izskatīšanas,” skaidro G.Kristapsons. Ja rezultātā kāds būs tomēr uzvarējis konkursā, vismaz gadu tiks ļauts iepirkt autobusus un veikt visu pārējo. Tāpēc viņš cer, ka “Gulbenes autobusam” braukšana reģionālajos maršrutos pastiepsies garāka.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Savukārt skolēnu pārvadājumus, kurus pēc pašvaldības pasūtījuma Gulbenes novadā katru gadu veic SIA “Gulbenes autobuss”, G.Kristapsons “no naudas viedokļa” atzīst kā “mazu procentu no visa kopējā apjoma”.

G.Kristapsonam ir savs skatījums par to, kāpēc pašvaldību dibinātās kapitālsabiedrības ir visuzticamākie sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēji. “Attieksme pret darbu, pret darbiniekiem – vēsturiski tieši tie pašvaldības uzņēmumi kā AS “Cata”, SIA “Ventspils reiss”, SIA “VTU Valmiera” ir bijuši tie, kuri virzījuši izmaiņas likumos, kas ir gribējuši šo sfēru sakārtot. Šobrīd līgumi (ar VSIA “Autotransporta direkcija” – red.) tiek tādiem uzņēmumiem, kas mūžā nekā nav piedāvājuši un kas nav gribējuši attīstīt šo jomu tā, lai būtu, ar ko lepoties. Lai būti jauni un kvalitatīvi autobusi, nevis jauni un paši lētākie. Runājot arī par šoferu algām un visu pārējo, diemžēl diezgan bēdīgi uz šo brīdi,” saka G.Kristapsons.

Viņš atzīst, ka ir autobusu šoferu trūkums, bet tā ir visas valsts kopēja problēma. Ir skaidrojums, kāpēc tā. G.Kristapsons saka – līgumos ar “Autotransporta direkciju” pārvadātājiem ir “nosolītais kilometrs”. Līdz ar to pat gribot uzņēmums vairs nevar palielināt algu saviem šoferiem. “Šobrīd jebkurā reģionā tiek meklēti šoferi, jo viņu fiziski nav. Cilvēki nav gatavi par konkrēto atalgojumu strādāt. Tas ir saprotams,” saka G.Kristapsons, piebilzdams, ka šogad dzīves dārdzība kopumā ir palielinājusies. Viņaprāt, ne ilgtermiņa, ne īstermiņa konkursa nosacījumi pārvadātājiem nedod vajadzīgo risinājumu šoferu atbalstam. G.Kristapsons neslēpj, ka arodbiedrība šoferu stāvokļa uzlabošanā pagaidām nav guvusi jūtamu rezultātu pretstatā tam, ka mediķu, skolotāju, policistu algu palielināšanā tieši arodbiedrībai Latvijā ir bijusi izšķiroša loma. “Šoferi diemžēl ir atstāti likteņa varā. Arodbiedrība viņiem ir, naudu maksā, bet tā darbība diezgan tāda – nekāda,” saka G.Kristapsons.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Neviens jau ar šoferiem nekonsultējas

SIA “Gulbenes autobuss” arodbiedrības priekšsēdētājs Jānis Jarusovs. Foto: no “Dzirksteles” arhīva.

Autobusu šoferu neapmierinātība ar atalgojumu izpaužas vēlmē pārtraukt darba attiecības, vienoties kopīgai savu interešu aizstāvēšanai ir grūti, jo to nosaka darba specifika. Šoferi diendienā strādā katrs par sevi, dažādos laikos un kolēģus nemaz nesatiek mēnešiem ilgi – “Dzirkstelei” skaidro SIA “Gulbenes autobuss” arodbiedrības priekšsēdētājs Jānis Jarusovs, kurš tagad ir šoferis ne vairs novada pašvaldībai piederošā uzņēmumā, bet privātfirmā – AS “Nordeka”.

Viņš neslēpj, ka sakarā VSIA “Autotransporta direkcija” organizētajiem pārvadātāju konkursiem autobusu šoferi iet projām no darba ne tikai SIA “Gulbenes autobuss”. “Visur trūkst šoferu,” saka J.Jarusovs. Strādāt par tādu zemu atalgojumu, kāds ir tagad, varot atļauties vienīgi pensionāri, kuri vēlas piepelnīties. Gados jaunu šoferu pieplūdumu gaidīt esot velti. Tajā pašā laikā SIA “Gulbenes autobuss” nenorauj reisus. “Kamēr vietējie šoferi pazīst savējos pasažierus, viņi zina, ka nedrīkst cilvēkus “uzmest”, nevēlas to darīt. Kā būs, ja kaimiņš atnāks uz mājām un pārmetīs? Cilvēki jau tikai šoferim var izteikt savas bēdas un nepatiku,” saka J.Jarusovs.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Šoferi atalgojuma ziņā šobrīd ir novesti līdz izmisumam, apstiprina J.Jarusovs. Un teic, ka visa vaina ir konkursos – nosacījumos dalībai konkursā. Uzvar pārvadātājs, kurš piedāvā zemākās izmaksas, kuras savukārt ietver zemu atalgojumu šoferiem. J.Jarusovs teic – kad tiek gatavoti konkursu nosacījumi, neviens jau ar šoferiem nekonsultējas.

Cik tad saņem sabiedrisko autobusu maršrutu šoferi reģionālajos pārvadājumos? “Ja būtu minimālā alga – tas vēl būtu labi. Bet, nosakot atalgojuma apmēru, tiek pielietota stundu likme. Par stundām maksā. Bet cik tas šoferis stundas strādā? Piemēram, vietējos reisos. Nevar šoferi tās stundas izstrādāt, nav, kur braukt. Lai izstrādātu vajadzīgo stundu skaitu, šoferim mēnešiem jāstrādā bez brīvdienām, kaut arī tādā veidā tiek pārkāptas Eiropas Savienības regulas. Tās domātas autobusu šoferiem. Bet īstenībā tās regulas ir tālu no reālās dzīves. Šoferis sāk darbu agri no rīta un vēlu naktī beidz. Regula prasa, lai šoferim būtu 9 stundu atpūtas laiks, bet… Un neviens to neņem vērā un neskatās. Autobusu šoferu darbs pašlaik ir viszemāk vērtētais. Nevienā citā profesijā par tik mazu algu cilvēki nestrādās,” saka J.Jarusovs.

Viņaprāt, pie šīs situācijas vainojams ir Satiksmes ministrija. Visas cerības esot uz to, ka līdz ar 14.Saeimas vēlēšanām mainīsies valdības sastāvs. J.Jarusovs uzskata, ka princips, ka jāizvēlas pats lētākais, ir jāpārskata. Arī tāpēc, ka tagad jaunie autobusi esot sliktāki nekā vecie.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

– Diāna Odumiņa

Foto: Gatis Bogdanovs.

Fakti par SIA “Gulbenes autobuss”

* Apgrozījums 2021.gadā bija 999 320 eiro, peļņa pēc nodokļu nomaksas – 84 726 eiro; strādā 46 darbinieki.

* Valdes loceklis kopš 2019.gada 26.jūlija ir Gundars Kristapsons.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

* Pamatkapitāls ir 163 777 eiro.

* Dibināta 1997.gadā.

* Īpašniece ir Gulbenes novada pašvaldība.

Avots: “Lursoft”

Fakti par SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss”

* Apgrozījums 2021.gadā bija 8 474 197 eiro, peļņa pēc nodokļiem – 49 767 eiro; strādāja 173 darbinieki.

* Valdes priekšsēdētāja kopš 2022.gada 20.maija ir Dace Aizupiete.

* Pamatkapitālā ir 445 797 eiro.

* Dibināta 1996.gadā; 2014.gadā pievienota Alūksnes SIA “Vidlatauto”.

* Īpašniece – SIA “B-Buss” (kas savukārt pieder Īrijas uzņēmumam “PTC Consulting Limited”), bet patiesais labuma guvējs ir Vitālijs Komars, kurš ir vairāku uzņēmumu īpašnieks un valdes loceklis, tajā skaitā SIA “Rīgas Taksometru Satiksme” valdes priekšsēdētājs.

Avots: “Lursoft”

Citāts no vēstules premjeram Krišjānim Kariņam:
“SIA “Gulbenes autobuss” darbinieki – arodbiedrības LAKRS biedri – jau 2021.gada beigās aicināja palielināt algas, taču palika nesadzirdēti kā no uzņēmuma vadības, tā no Gulbenes novada pašvaldības.”
Avots: Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrība

Uzziņai

* Gulbenes novada pašvaldība ar SIA “Gulbenes autobuss” parakstījusi līgumu no 1.septembra līdz 2023.gada 31.augustam, kurš paredz, ka uzņēmums nodrošina izglītojamo pārvadājumu nodrošināšanu, to nokļūšanai izglītības iestādē un atpakaļ dzīvesvietā, ja nav iespējams izmantot sabiedrisko transportu.

* Uzdevuma veikšanai pašvaldības plānotais finansējums ir līdz 288 693 eiro; viena kilometra cena – 1,2941 eiro.

* SIA “Gulbenes autobuss” pienākums reizi mēnesī sniegt pašvaldībai informāciju par iepriekšējā mēnesī faktiski nobrauktiem kilometriem katrā autobusu kustības maršrutā.

Avots: Gulbenes novada domes 25.augusta sēdes lēmums

Projektu līdzfinansē “Mediju atbalsta fonds” no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par saturu atbild “Dzirkstele”.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt uz Jautājums... Atcelt atbildi

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (8)

  1. Viens no B-Busa uzņēmumiem Rīgā (Rīgas mikroautobusu satiksme) jau bankrotēja- lētākais piedāvājums nekad nav labākais piedāvājums 🙂

    5
    1
  2. Caunīša kungs neatbild, nedz Jūsu, nedz citus jautājumus, t. sk. persona , Caunīša kungu aizvieto vietniece. Labākais risinājums nomest klausli.

    10
    1
  3. Lūgums brīdināt iepriekš,ka no tāda un tāda laika nekursēs autobusi. Lai cilvēkiem nav kā suņiem jāstāv pie staba un jāgaida, jāgaida…. Mums nav ka pilsētā ,ir nākošais. Ir tikai viens autobuss. Kā tikt uz darbu. Diemžēl. Bet vadībai vienalga, viņiem darba mašīnas zem dibena. Vai turpat dzīvo. Vienmēr tiek apdalīti lauku cilvēki.

    13
    1
  4. caunītis pac izmanto to … autobusu lai aizbrauktu uz darbu, lai aizbrauktu sēnēs, lai aizbrauktu uz Rīgas autobusu?

    1
    3
  5. sis visu izsaka,ja arodbiedribas sefs strada cekista uznemuma,kas nepilda savas saistibas,par ko mes runajam,japasuta … gan cekisti,gan sis pseidoaizstavis-klauns…

    7
    1
  6. 1.Vajag rīkot streiku un pieprasit satiksmes ministra demisiju. 2.pilnīgi mainīt visu valdi ATD,jo direkcijaa valda kārtelis. Cilvēki atveriet acis!!!!!

    7
    1
  7. Linkaitis sen bija jāpadzen vai tiešām neviens valdībā nenovērtē tā saucamā ministra bērnudārza izglītību?

    5
    2
Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Gulbenes novads - Dzirkstele.lv komanda.