Tuvojas Ziemassvētki, un vecāku “WhatsApp” grupiņās aizvien vairāk, gluži kā Ziemassvētku virtenēs, izgaismojas ziņas ar mudinājumiem, ko dāvināt izglītības iestāžu skolotājiem. Daļa vecāku labprāt iesaistās pedagogu apdāvināšanā, citi klusē, bet ir arī vecāki, kuri kategoriski neatbalsta šādu iniciatīvu.
Pērn Tiesībsarga birojs ziņoja, ka obligāto ziedojumu vākšana skolās nav pieļaujama un arī brīvprātīgas vecāku iniciatīvas ar naudas vākšanu dāvanām skolotājiem nav atbalstāmas. Signālus par šādiem papildu tēriņiem tiesībsargs teju ik dienu saņem izpētē par to, ko iepriekšējā mācību gadā vecākiem vajadzēja iegādāties bērna mācību vajadzībām un par sarakstiem jaunajam skolas gadam. Pērn kopumā no vecākiem saņemtas vairāk nekā 1100 ziņas.
Ir pedagogi, kuri jūtas neērti
Gulbenes novada vidusskolas direktore Liena Silauniece uzsver, ka ir tikai apsveicami mācīt bērniem pateikties par kāda ieguldīto darbu, taču tai nebūtu jābūt pedagogu apdāvināšanai ar kopīgi vāktiem naudas līdzekļiem.
“Manā pieredzē ir gadījumi, kad pie manis atnākuši pedagogi un teikuši, cik ļoti neērti viņiem ir saņemt kādas dāvanas no skolēniem vai vecākiem. Skola nekad nav mudinājusi skolēnus vai vecākus dāvināt kaut ko pedagogiem. Ja vecākiem ir vēlme pateikt pedagogiem vai skolai paldies kādā konkrētā veidā, viņi to var darīt, taču nekam nevajadzētu būt obligāti,” stāsta direktore.
Viņa arī uzsver, ka nekorektas situācijas var rasties tad, kad dāvanas pedagogam nes kāds konkrēts vecāks, kura bērnam ir sliktāks atzīmju vērtējums, jo tad skolotājs var sajusties tā, it kā viņu mēģinātu uzpirkt.
Paši vecāki sevi ieliek stereotipos
Gulbenes novada vidusskolā ierasta prakse ir arī pedagogiem apdāvināt skolēnus gan dažādos svētkos, gan skolēnu dzimšanas dienās.
“Tās ir maziņas dāvaniņas, bet mums ir prieks, ka varam iepriecināt skolēnus. Šī tradīcija jau ir vairākus gadus, un katra klase nolemj kopā, vai vēlas atzīmēt kādas jubilejas vai arī ne,” stāsta L.Silauniece un uzsver, ka izglītības iestādēs būtu jākultivē ģimeniska un draudzīga attieksme, jo tieši šajās iestādēs skolēni pavada lielāko daļu sava laika.
“Kas attiecas uz dāvanām pedagogiem visvairāk skolotājus iepriecina bērnu radīti darbi, un šo momentu vecāki bieži vien nepamana. Kaut kādu iemeslu dēļ viņi domā par to, kādas dāvanas būtu labākas, kādas dāvanu kartes un tā tālāk, taču vislabākā dāvana pedagogam ir paša bērna radīts darbs. Mums skolās dizaina un tehnoloģijas stundās skolēni rada brīnišķīgus Ziemassvētku apsveikumus! Mēs paši, vecāki, ieliekam sevi nevajadzīgos stereotipos, kuros šķiet, ka pedagogi gaida dāvanas. Nu negaida!” uzsver L.Silauniece.
Jābūt izvēlei
Bijušais Gulbenes novada vidusskolas skolas padomes priekšsēdētājs Arnis Dzerkaļs uzskata, ka līdzekļu vākšanai skolās būtu jābūt brīvprātīgai.
“Mans personīgais viedoklis ir tāds, ka apdāvināšanas pasākumam obligāti ir jābūt brīvprātīgam un no sirds. Arī kolektīvos apsveicam savus kolēģus, un kāpēc gan lai skolotājs būtu izņēmums? Taču vēlreiz uzsveru, ka šādai apdāvināšanai jābūt brīvprātīgai,” teic A.Dzerkaļs.
Viņš uzskata, ka mākslīgi šī tradīcija nav jāizskauž, jo tā laika gaitā pati izzudīs, ja vien vairākumam cilvēku būs tāda vēlme.
A.Dzerkaļa pieredzē nav bijis gadījumu, kad kādam vecākam tiktu pārmests, ka viņš nevēlas iesaistīties skolotāju apdāvināšanā. “Šajā jautājumā ir jābūt brīvajam viedoklim un ir jābūt izvēlei,” uzsver A.Dzerkaļs.
Pieci eiro jāizņem no bērna krājkasītes
Gulbeniete, kura ir vairāku bērnu mamma un vēlējās būt anonīma, stāsta, ka skolas vecāku sarakstē katru gadu uzjundī dažādas dāvanu idejas pedagogiem, taču viņa ne vienmēr stājas pretī šīm iniciatīvām. Summas šādām dāvanām sakrājas, un ir brīži, kad pat pāris eiro ģimenei ir slogs.
“Tie pieci eiro dažreiz jāaizņemas no bērna krājkasītes, jo patiešām ir grūti sagaidīt algas dienu. Ģimenē aug vairāki skolas vecuma bērni, un mums, vecākiem, ir minimālās algas, ar kurām jānomaksā rēķini, jānopērk pārtika un jārada svētku sajūta tuviniekiem. Turklāt ziemas periodā bērni bieži slimo un jāpērk arī zāles. Daži vecāki ir ļoti aktīvi un lielos svētkos mudina vākt ziedojumus pedagogu dāvanām. Parasti visi piekrīt, jo tie ir tikai daži eiro un neviens negrib teikt, ka pat tos dažreiz ir grūti savākt. Manuprāt, pedagogam var uzdāvināt ziedus un tiešām kādu pārsteigumu, nevis rotaslietas, dāvanu kartes un pat ceļojumus. Dažiem pedagogiem ir lielākas algas nekā man un manam vīram. Es tiešām nesaprotu, kāpēc man pedagogam par viņa darbu vēl ir jādāvina kādas lielas dāvanas, turklāt ir pedagogi, kuri jūtas ļoti neērti, saņemot lielas dāvanas, un ir pat teikuši vecākiem, ka nevajag neko dāvināt, bet daži vecāki spītīgi turas pie sava uzskata, ka, piemēram, Ziemassvētku dāvanai ir obligāti jābūt,” teic gulbeniete.
Paust pateicību nemateriālā veidā
Tiesībsarga birojs aicina vecākus pašus lauzt neveselīgas tradīcijas. Ir nepieciešams konstruktīvi izrunāt šo problēmu savā starpā, nebaidoties iebilst un pretargumentēt šādu tradīciju uzturēšanai un kopšanai. Pedagogu apdāvināšanas tradīcijas uzturēšanu sekmē tieši bailes iebilst un rīkoties citādāk.
Tiesībsarga birojs iesaka, ja ir vēlme pateikties un īpaši iepriecināt pedagogu, to var darīt arī ar patiesiem un sirsnīgiem vārdiem, ziediem vai kādu simbolisku un radošu dāvanu – bērnu priekšnesumu, koncertu, kopīgi radītu apsveikumu vai piedzīvotu klases sadraudzības mirkli. Līdz ar to tiesībsargs aicina pašus vecākus vairot vienlīdzību, mazināt liekus un nesamērīgus tēriņus, kā arī mācīties pašiem un bērniem paust cieņu, iepriecinājumu vai pateicību nemateriālā veidā.
Uzziņa
Tiesībsarga biroja Bērnu tiesību nodaļas vadītāja Laila Grāvere uzsver:
● Vecāku dalībai ziedojumu veikšanā jābūt brīvprātīgai – personas, kas atbalsta iniciatīvu, ziedo, kas neatbalsta – neziedo. Turklāt katrs var ziedot brīvi izvēlētu summu. Vecāku vai vecāku dibinātas biedrības aicinājumi ziedot naudas līdzekļus nav saistoši. Tos var ignorēt;
● Labumi, kas iegūti privātās iniciatīvas rezultātā, jāsaņem visiem bērniem vienlīdzīgi, piemēram, mācību līdzekļi, kas iegādāti par ziedoto naudu, jāizmanto visiem skolēniem vienlīdzīgi, arī tiem bērniem, kuru vecāki neatbalsta šo iniciatīvu;
● Skola (klases audzinātājs, direktors, skolotāji) nedrīkst zināt, kurš vecāks (skolēna vārds, uzvārds, klase) ir ziedojis, jo, izpaužot ziņas par ziedotājiem, vienlaikus tiek izpaustas ziņas par bērniem, kuru vecāki nav ziedojuši, un tas var radīt atšķirīgu nelabvēlīgu attieksmi pret bērnu.
Reklāma