Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) Bērnu un
pusaudžu uzticības tālrunis 116111 (Uzticības tālrunis) 2021.
gada februārī svin savu 15. gadu jubileju. Šajā laikā Uzticības
tālrunis apkalpojis vairāk nekā 1,7 miljonus zvanu, tālruņa
konsultanti snieguši 165 000 psiholoģisko konsultāciju un 515
e-konsultāciju. Tāpat arī Uzticības tālrunis būtiski
paplašinājis un dažādojis savus pakalpojumus, padarot iespējas
saņemt psiholoģisko atbalstu un palīdzību daudzveidīgākas un
arvien pieejamākas.
“Ja salīdzinām pirmos Uzticības tālruņa darbības gadus ar
šodienu, tad saņemto zvanu skaits ir būtiski samazinājies –
sākumā to skaits gadā bija mērāms simtos tūkstošu, pašlaik –
nepilni 10 000 zvanu gadā. Tajā pašā laikā proporcionāli ļoti
būtiski audzis sniegto psiholoģisko konsultāciju skaits –
Uzticības tālruņa darbības sākumposmā nospiedoši lielākā
daļa kontaktu bija tā saucamie “pārbaudes zvani”, kad bērni
vienkārši testēja jauno iespēju, bet tagad gandrīz 100% zvanu ir
mērķtiecīgs lūgums pēc palīdzības”, norāda VBTAI Ģimeņu
ar bērniem atbalsta departamenta direktore Amanda Vēja. Tas
apliecina, ka gadu gaitā sabiedrības informēšanā un izglītošanā
ieguldītais darbs nav bijis veltīgs – bērni saprot, ka Uzticības
tālrunis sniedz reālu palīdzību, un tā izmantošana citiem
mērķiem var radīt riskus, ka tobrīd tik nepieciešamo palīdzību
kāds var arī nesaņemt.
Vidēji vienā dienā Uzticības tālrunī strādājošie
psihologi apkalpo ap 60 zvanu. Zvanu garums ir ļoti dažāds – no
dažām minūtēm līdz pat stundu un ilgāk gariem zvaniem. Smagākos
gadījumos, kad saņemta informācija par nopietniem nodarījumiem,
pašnāvības iespēju u.tml., situācijas risināšanā tūlīt tiek
iesaistīti citi speciālisti – policisti, mediķi utt. Saņemto
zvanu skaits atšķiras arī no diennakts stundas – naktīs saņemto
ziņu skaits ir salīdzinoši neliels, taču tās parasti vēsta par
nopietnām problēmām.
Lai sniegtu psiholoģisko palīdzību bērniem, tuviniekiem,
pedagogiem u.c. īpaši smagos negadījumos (nāve, pašnāvība,
smags negadījums u.tml.), 2009. gadā Uzticības tālrunī tika
izveidota Krīzes intervences komanda (KIK). Tajā darbojas īpaši
apmācīti psihologi un bērnu tiesību aizsardzības inspektori, kas
krīzes situācijā sniedz palīdzību, gan izbraucot uz notikuma
vietu, gan konsultējot attālināti. Viens no smagākajiem KIK
darbības posmiem bija palīdzības sniegšana “Maximas” traģēdijas
upuru tuviniekiem.
Lai dotu iespēju padziļināti runāt par dažādām sabiedrībā
aktuālām problēmām, kā arī piesaistītu jaunas auditorijas,
Uzticības tālrunis regulāri rīko tematiskās akcijas, piemēram,
ikgadējā akcija pirms skolas sākšanās, akcija seksuālās
vardarbības prevencijai, atbalsts vientuļajiem vecākiem vai īpašā
Tēva dienas tālruņa akcija. Tādējādi Uzticības tālrunis kļūst
pieejamāks ne tikai bērniem, bet arī vecākiem, pedagogiem un
citiem pieaugušajiem, kuri savā ikdienā ir cieši saistīti ar
bērniem.
Uzticības tālrunis cenšas pilnveidot savus pakalpojumus, lai
padarītu tos arvien pieejamākus un vieglāk sasniedzamus. Tālruņa
klientiem ir iespēja izmantot e-konsultācijas, izklāstot savu
problēmu rakstiski (daļai bērnu un jauniešu ir vieglāk par savām
problēmām pavēstīt rakstiski, nevis sadūšoties tiešai sarunai
ar psihologu). Paplašinot iespēju sazināties ar Uzticības tālruņa
psihologiem klāstu, ieviesti jauni pakalpojumi – tiešsaistes čats
un aplikācija, bet pašās janvāra beigās tika atklāta arī
Uzticības tālruņa jaunā mājaslapa www.uzticibastalrunis.lv.