Sekojot mūsdienīgas valsts
pārvaldes principiem, lai nodrošinātu efektīvu un drošu
e-pakalpojumu ieviešanu, Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrija (VARAM) un Valsts reģionālās attīstības
aģentūra (VRAA) sadarbībā ar iestādēm aicina iedzīvotājus
iesaistīties oficiālās e-adreses publiskā pilottestēšanā.
Lai nodrošinātu mūsdienīgu un
drošu cilvēku saziņu ar valsti, VRAA ar VARAM atbalstu uzsākusi
pakāpenisku e-adreses ieviešanu Latvijā. Tās laikā no 2018. gada
septembra līdz 2019. gada 1. janvārim notiek e-adreses sistēmas
pilottestēšana, kuras mērķis ir izmēģināt e-adresi darbībā
pirms tās oficiālās ieviešanas, kā arī iegūt sabiedrības un
iestāžu ierosinājumus un atsauksmes nepilnību identificēšanai
un uzlabojumu veikšanai.
Viens no e-adreses fundamentāliem
ieguvumiem ir mobilitāte, jo tā ļaus ikvienam lietotājam
neatkarīgi no atrašanās vietas un laika sazināties ar valsti
vienuviet. Tāpat būtiski samazināsies administratīvais slogs un
nodrošināta ne tikai lietderīgāka resursu izmantošana, bet arī
saziņa kļūs operatīvāka, jo vairs nevajadzēs izstrādāt un
uzturēt individuālus risinājumus drošai ziņojumu sūtīšanai.
Latvijas Pasta adrešu reģistra dati liecina, ka teju 80 tūkstošiem
adrešu korespondences saņēmējiem nav izvietota vai bojāta
pastkastīte, kas apgrūtina sūtījumu saņemšanu, turklāt
paildzina kopējo piegādes procesu. Tieši e-adrese būtu kā viens
no šīs situācijas risinājumiem, tāpēc ar pilottesta palīdzību
vēlamies iesaistīt uzņēmējus un iedzīvotājus – gan ļaut
pašiem izmēģināt e-adreses lietošanu, gan arī uzklausīt
ieteikumus, kā viņi vēlētos redzēt e-adresi,” stāsta VARAM
Valsts sekretāra vietnieks IKT jautājumos Edmunds Beļskis.
VRAA
direktors Aigars Undzēns norāda: “E-adreses izstrādes un
ieviešanas projekts VRAA ir bijis liels izaicinājums, kuru esam
īstenojuši ļoti saspringtos termiņos kopā ar sadarbības
partneriem – VARAM, Uzņēmumu reģistru un Pilsonības un migrācijas
lietu pārvaldi. VRAA izsaka pateicību izstrādātājiem un
partneriem par izturību un ieinteresētību veiksmīga rezultāta
sasniegšanā.”
Izveidot e-adresi var portālā
Latvija.lv,
izmantojot autentifikācijas rīkus eID, eParaksts un eParaksts
mobile. Paralēli iedzīvotāji ir aicināti iesaistīties arī
e-adreses pilnveidošanā, savu pieredzi un priekšlikumus norādot
anketā, ko saņemsiet pēc reģistrēšanās. Aptauja ir anonīma un
dati tiks izmantoti apkopotā veidā. Balstoties uz tiem, VRAA
novērsīs e-adreses konta trūkumus un veiks uzlabojumus līdz 2019.
gada 2. janvārim – oficiālajam e-adreses uzsākšanas termiņam
iedzīvotājiem.
E-adrese ir rīks, ar kuru valsts
iestādes drošā veidā var sazināties ar iedzīvotājiem un
uzņēmējiem, kā arī iedzīvotāji un uzņēmēji ar valsts
iestādēm. Šī rīka būtību var pielīdzināt jau ierastajai
internetbankai – slēgtā vidē, vienotajā valsts pārvaldes
pakalpojumu portālā Latvija.lv, ikvienam e-adreses lietotājam būs
pieejams personalizēts un drošs konts, kas nodrošinās oficiālo
ziņojumu sūtīšanu, saņemšanu un glabāšanu. Izveidojot savu
e-adresi, cilvēki tajā saņems visas tās ziņas, kuras agrāk tika
sūtītas pa pastu uz deklarēto adresi. E-adrese aizstāj ierakstītu
vēstuli un informāciju par jaunu paziņojumu savā e-adreses kontā,
iedzīvotāji saņems savā personīgajā e-pastā.
Aicinām iedzīvotājus iesaistīties
un piedalīties e-adreses pilottestēšanā – pieteikties,
izmēģināt to un sniegt atsauksmes darbības uzlabošanai!
E-adresei jau šobrīd var pieteikties valsts
pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv. Savukārt rezerves
karavīriem e-adrese būs obligāta ar 2019. gada 1. februāri, bet
no 2020. gada e-adresi būs jālieto tiesām, zvērinātiem tiesu
izpildītājiem un maksātnespējas administratoriem. Juridiskās
privātpersonas, tostarp UR reģistrēti komersanti, biedrības,
nodibinājumi, arodbiedrības, politiskās partijas, reliģiskās
organizācijas u.c., e-adresi brīvprātīgi varēs sākt izmantot,
sākot no 2019. gada sākuma, bet no 2020. gada 1. janvāra e-adreses
lietošana tiem būs obligāta. Plašāku informāciju par e-adresi
var atrast vietnē
https://mana.latvija.lv/e-adrese/.