Sestdiena, 27. decembris
Elmārs, Inita, Helmārs
weather-icon
+3° C, vējš 2.24 m/s, R vēja virziens

Aptauja: Iepērkoties populāru personu ieteikumiem seko jaunieši un vecāka gadagājuma cilvēki

Rīga, 7.aug., LETA. Teju katrs trešais jaunietis vecumā līdz 20 gadiem un katrs ceturtais iedzīvotājs vecumā pēc 50 gadiem labprāt iegādājas sabiedrībā pazīstamu personu popularizētas preces, liecina biedrības “Naudas plānošanas centrs” (NPC) veiktā aptauja par Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem.

Kā aģentūru LETA informēja NPC sabiedrisko attiecību konsultante Lelde Sāre, aptaujas rezultāti liecina, ka biežāk šādai atpazīstamu cilvēku ietekmei mēdz pakļauties sievietes. Pētījuma dati norāda uz tendenci, ka vecumā pēc 30 gadiem iedzīvotāji kļūst kritiskāki.

 

Kopumā 42% Latvijas iedzīvotāju būtu gatavi tērēt vairāk, lai iegādātos kvalitatīvu produktu, bet 27% – steidzamas nepieciešamības gadījumā. Kā trešais populārākais papildu tēriņu iemesls tiek minēta mode un atlaides.

 

Analizējot to, kā atšķiras sieviešu un vīriešu iepirkšanās paradumi, varot secināt, ka katrs otrais vīrietis dod priekšroku kvalitātei, kamēr tikai 39% sieviešu tā ir motivācija tērēt vairāk. 30% sieviešu būtu gatavas piemaksāt, lai saņemtu produktu iespējami ātrāk, bet 11% to darītu, lai produkts atbilstu modes tendencēm.

 

Steidzama kāda produkta nepieciešamība visbiežāk nozīmē neparedzētus tēriņus, savukārt tie atkal nozīmē robu ģimenes budžetā. Lai to novērstu, rūpīgi jāplāno budžets un jāparedz tajā tā saucamā “neparedzēto izdevumu” sadaļa, jo neviens nevar zināt, kas dzīvē var notikt, – nepieciešams auto remonts, atjaunot veselību vai jauna sadzīves tehnika, uzsver NPC. Otrkārt, nedrīkst ļauties impulsīviem pirkumiem iepirkšanās azarta vai laba garastāvokļa dēļ. Treškārt, lieti noder arī iepriekš izveidots iepirkumu saraksts, norādīja NPC eksperts un AS “GE Money Bank” patērētāju kreditēšanas un līzinga produktu pārdošanas direktors Viktors Toropovs.

 

NPC eksperte psiholoģe Ginta Ratniece skaidroja, ka atšķirībām sieviešu un vīriešu naudas plānošanas un tērēšanas paradumos var būt daudz un dažādu skaidrojumu. “Kā vienu varētu minēt jau pierādītās vērtību atšķirības. Kā vēl vienu – uztveres, stresa pārdzīvošanas un mazināšanas veidu atšķirības,” sacīja psiholoģe.

 

Atlaides caurmērā ir svarīgākas latviešiem, kamēr citu kultūru pārstāvjiem motivāciju tērēt vairāk rada tādi iemesli kā mode un labs garastāvoklis.

Lai arī visās respondentu vecuma grupās tērēt papildu finanšu līdzekļus liek kvalitāte, tomēr jauniešu iepirkšanās paradumos ir vērojamas atšķirības. Katrs piektais jaunietis būtu gatavs tērēt vairāk naudas modīgiem pirkumiem, 8% ietekmē valdošie stereotipi, bet vēl 5% pārsniedz plānotos tēriņus, ja ir labs garastāvoklis.

 

NPC ir sadarbībai atvērta neatkarīga sabiedriska organizācija, kuras mērķis ir Latvijas iedzīvotāju izglītošana un konsultēšana personīgā budžeta plānošanas jautājumos. Tās dibinātāji ir AS “GE Money” un Rīgas Starptautiskā ekonomikas un biznesa administrācijas augstskola.

 

NPC iesaistījušies arī virkne citu partneru un ekspertu, piemēram, Rīgas Ekonomikas augstskola, Banku augstskola, Rīgas Biznesa skola, Baltijas Sociālo zinātņu institūts, AAS “Balta”, “Parex Asset Management”, naudas psiholoģe Ginta Ratniece un “Kredītrisks”.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.