Autoceļu padome trešdien, 8. decembrī, apstiprināja Valsts
reģionālo autoceļu būvniecības plānu līdz 2027. gadam, kas
turpmākajos gados paredz mērķtiecīgus ieguldījumus reģionālo
autoceļu attīstībā. Par to informē satiksmes
ministra
padomniece komunikācijas jautājumos Maija Rēna.
Iepriekšējā Autoceļu padomes sēdē pērn tika apstiprināta
Valsts autoceļu attīstības stratēģija 2020.-2040. gadam, kas
vēlāk akceptēta Ministru kabinetā, un jau šobrīd norisinās
praktiski darbi šīs stratēģijas īstenošanā. Līdz ar to
nākamais solis ir vidēja termiņa programma reģionālo autoceļu
sakārtošanai.
“Reģionālo autoceļu atjaunošana ir nozīmīga ne vien
iedzīvotāju ērtas pārvietošanās nodrošināšanai starp novadu
centriem, bet arī teritoriju attīstībai un uzņēmēju spējai
veidot jaunas darba vietas,” pauž satiksmes ministrs Tālis
Linkaits. Valsts reģionālo autoceļu tīkla būvniecības plāns
līdz 2027. gadam noteic skaidrus kritērijus lēmumu pieņemšanā
par valsts reģionālo autoceļu attīstību, lai investīcijas un
iecerētie darbi būtu paredzami vairāku gadu termiņā un autoceļu
infrastruktūras būvniecība noritētu pārdomāti.
Aizvadītās divas būvdarbu sezonas bijušas labākās kopš
valsts neatkarības atjaunošanas, tieši pateicoties mērķtiecīgai
līdzekļu ieguldīšanai valsts autoceļos. Līdz ar to ir izdevies
ievērojami samazināt sliktā stāvoklī esošo reģionālo ceļu
īpatsvaru. “Turpinot ceļu sakārtošanu, loģisks solis ir
mērķtiecīga plānošana, lai izvirzītu darbu prioritātes un
attiecīgi paredzētu valsts finansējumu reģionālo ceļu
atjaunošanai,” saka ministrs.
Valsts reģionālo autoceļu tīkla būvniecības plāns līdz
2027. gadam paredz, ka būvdarbi veicami uz valsts reģionālajiem
autoceļiem apmēram 1360 km kopgarumā, tai skaitā paredzot 183 km
grants autoceļu posmu asfaltēšanu. Jau nākamā gada budžetā
Satiksmes ministrijai piešķirti papildus 57,7 miljoni eiro, kas
tiks investēti reģionālo ceļu būvniecībā. Par šiem līdzekļiem
plānoti autoceļu pārbūves darbi aptuveni 280 km garumā visā
Latvijā. Savukārt 2021.-2023. gadā investīcijas no valsts
budžeta paredzētas pusei no šajā plānā identificētajiem
valsts reģionālajiem autoceļiem. Kopumā papildu nepieciešamais
finansējums kvalitatīva valsts reģionālo autoceļu tīkla
veidošanai līdz 2027. gadam ir 358 miljoni eiro.
Plānojot primāri atjaunojamos reģionālo ceļu posmus, tiks
ņemta vērā satiksmes intensitāte, konkrētā ceļa loma pārrobežu
savienojumu nodrošināšanā, bet visbūtiskāk – vai šie ceļu
posmi savieno valstspilsētas, vai novadu administratīvos centrus
savā starpā.
Pirmie praktiskie darbi plāna ieviešanā sāksies jau nākamajā
gadā, kad ieguldījumi plānoti reģionālajos autoceļos 202km
garumā. Tajā skaitā nākamajā ceļu būves sezonā sāks atjaunot
reģionālā autoceļa P4 Rīga-Ērgļi posmu līdz Ropažu
pagriezienam, ceļu P105 Butnāri-Saldus-Ezere gandrīz 19 kilometru
garumā, kā arī P37 Pļaviņas-Madona-Gulbene 17 kilometru garumā.
Līdz šim reģionālo autoceļu attīstības plāns pārrunāts
ar ieinteresētajām pusēm Satiksmes ministrijas organizētā
tematiskā domnīcā, kā arī ar pašvaldību vadītājiem –
plānošanas reģionu sanāksmēs, savukārt nākamais solis ir
informatīvā ziņojuma virzīšana izskatīšanai Ministru kabinetā.