Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
(VARAM) informē, ka pēc ārkārtējās situācijas beigām klientu
pieņemšanu klātienē atsāk Valsts un pašvaldību vienotie
klientu apkalpošanas centri visā Latvijā. Ārkārtējās
situācijas laikā konsultācijas par dažādiem valsts un pašvaldību
pakalpojumiem bija iespējams saņemt tikai attālināti –
elektroniski vai pa telefonu. Kā liecina VARAM apkopotā
informācija, katru nedēļu VPVKAC speciālisti snieguši gandrīz
1000 telefoniskas konsultācijas.
Klātienes konsultācijas – ievērojot divu metru distanci
Lai gan ārkārtējā situācija valstī pēc 9.jūnija beidzas,
atsevišķi ierobežojumi iedzīvotāju veselībai un drošībai tiek
saglabāti. Klienti, kuri vēlas apmeklēt vienotos klientu
apkalpošanas centrus klātienē, aicināti vizītei pieteikties
iepriekš. Ierodoties vienotajos klientu apkalpošanas centros,
jāievēro savstarpējā divu metru distance starp citiem centra
apmeklētājiem, kā arī darbiniekiem. Ievēro, iestādes, kurās
pakalpojumus var pieteikt tikai elektroniski, klientu klātienes
pieņemšanu var neveikt. Plašāk par e-pakalpojumiem var uzzināt
tīmekļa vietnē mana.latvija.lv.
Klientu apkalpošana notiek atbilstoši VARAM un Valsts kancelejas
sagatavotajām vadlīnijām
darba organizācijai valsts pārvaldes institūcijās ārkārtējās
situācijas laikā un pēc tās. Atgādinām, ka drošākais un
ērtākais veids ir pieteikt e-pakalpojumus attālināti.
Vienotais klientu apkalpošanas centrs – palīgs pirmajos soļos
e-pakalpojumu pasaulē
Ministrija pilnveido valsts pārvaldes pakalpojumu nodrošināšanas
atbalsta sistēmu, radot priekšnosacījumus, lai iedzīvotājs
valsts pārvaldes pakalpojumus attālināti var saņemt tik pat ērti,
cik klātienē. Pakalpojumu saņemšana primāri norit elektroniski,
izmantojot e-pakalpojumus, vai klātienē – speciālisti vienotajos
klientu apkalpošanas centros iedzīvotājam sniedz konsultācijas un
palīdz pieteikt e-pakalpojumus elektroniski.
Ārkārtējās situācijas laikā un pēc tās arvien pieprasītāks
kļūst “e-asistents”.
Tas ir pilnvarots e-pakalpojums, ko var izmantot vienotajos klientu
apkalpošanas centros, proti, – ar personas rakstisku piekrišanu
atsevišķus e-pakalpojumus veiks centra speciālisti gadījumā, ja
klientam nav pieejami nepieciešamie rīki, lai e-pakalpojumus
saņemtu patstāvīgi.
Vienoto klientu apkalpošanas centru speciālisti palīdzēs
pirmajos soļos e-pakalpojumu pasaulē, parādīs, kā izmantot
portālu Latvija.lv un tajā pieejamos e-pakalpojumus un e-adresi, kā
izmantot drošu elektronisko parakstu, un sniegs konsultācijas par
citām iespējām e-vidē. Visu vienoto klientu apkalpošanas centru
adreses var atrast portālā Latvija.lv sadaļā “Vienotie
pakalpojumu centri”.
Palīdzību e-pakalpojumu apgūšanā var sniegt arī digitālie
aģenti – īpaši sagatavoti speciālisti – valsts un pašvaldību
iestāžu pārstāvji, bibliotekāri, skolotāji, kuri pastāstīs un
parādīs, kā darboties e-vidē un saņemt e-pakalpojumus. Sev
tuvāko iestādi, kur pieejams digitālais aģents, var atrast
Digitālo
aģentu kartē. Vienotie klientu apkalpošanas centri
pašlaik izveidoti 91 pašvaldībā, kopējais centru skaits – 120.
Visvairāk izmanto VSAA un VID pakalpojumus
Kopumā 2020. gadā no 1.janvāra līdz 31.maijam vienoto klientu
apkalpošanas centru tīklā pieteikti 48 580 pakalpojumi, no
tiem 3 985 – ar pilnvarotā e-pakalpojuma risinājumu.
Visbiežāk – 4429 reizes pieteikti Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras pakalpojumi. Valsts ieņēmumu dienesta
pakalpojumi pieteikti 3366 reizes, bet vairāk nekā 10 000
reizes sniegtas konsultācijas par e-pakalpojumu pieteikšanu portālā
Latvija.lv.
E-pakalpojumus portālā Latvija.lv daudzi iedzīvotāji pirmo
reizi izmēģinājuši tieši ārkārtējās situācijas laikā,
liecina VARAM informācija. Visbiežāk vienoto klientu apkalpošanas
centru speciālistiem lūgts padoms ar bezdarbu saistītos
jautājumos, tāpat pieaudzis konsultāciju skaits par Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūras, Valsts reģionālās
attīstības aģentūras, Ārlietu ministrijas, Nodarbinātības
valsts aģentūras e-pakalpojumiem portālā Latvija.lv.