Berlīne, 23.nov., LETA–AFP. Globālā ekonomiskā krīze jau devusi triecienu Eiropas automobiļu, ķīmijas un transporta sektoriem, un šķiet, ka šis saraksts drīz kļūs garāks.
Problēmas automobiļu sektorā, kurš kā pirmais saņēma krīzes triecienu, samazinoties realizācijas apjomam, izplatījušās arī uz rezerves daļu piegādātājiem un tālāk ķīmijas un tērauda nozarēs.
Pagājušajā nedēļā Vācijas ķīmijas lielfirma BASF paziņoja, ka tā uz laiku slēgs 80 rūpnīcas, kas ietekmēs 20 000 strādnieku visā pasaulē, bet tās konkurente kompānija “Rhodia” ziņoja par produkcijas izlaides apjoma samazināšanu par 40% trijos Francijas uzņēmumos.
Citi acīmredzot darīs to pašu pēc tam, kad Eiropas Ķīmiskās rūpniecības padome prognozēja vispārēju produkcijas izlaides samazināšanos nākamajā gadā, izņemot farmaceitisko produkciju.
Attiecībā uz tērauda ražotājiem sakarā ar zemāko cenu apvienojumu ar kraso pieprasījuma samazināšanos ASV investīciju bankas “JP Morgan” analītiķi rakstīja: “Mēs sagaidām, ka Eiropas tērauda industrijas ienākumi 2009.gadā samazināsies par 43%.”
Beļģijā tērauda kompānija “Unicore” paziņoja, ka “sakarā ar straujo situācijas pasliktināšanos globālajā automobiļu tirgū un vairāku automobiļu ražotāju paziņoto produkcijas izlaides apjoma samazināšanos kompānija nesasniegs savus 2008.gada peļņas mērķus”.
“Katrs sektors izjūt lejupslīdi, jo visas ekonomikas nozares ir saistītas cita ar citu,” teica “Commerzbank” analītiķis Jergs Krēmers.
Celtniecības sektora krīze jūtama visā kontinentā, un “būtu bīstami prognozēt manāmu uzlabošanos pirms desmitgades beigām”, liecina Vācijas firmas “Allianz” kredītu apdrošināšanas grupas “Euler Hermes” nesen veiktais pētījums.
Šķiet, ka krīze skars arī pakalpojumu sektoru.
Lejupslīde automobiļu sektorā tieši ietekmē reklāmas kompānijas, jo automobiļu ražotāji bieži ir vieni no to lielākajiem klientiem.
Vācijā, kur šī ir pirmā recesija piecu gadu laikā, automobiļu ražotāji šogad samazinājuši reklāmas budžetu par 10%, ziņo reklāmas firmu federācija ZAW, kas uzskata, ka aktivitātes trūkums tirgū paredzams visā 2009.gadā.
Francijā brīvdabas reklāmas grupa “JSDecaux” samazinājusi realizācijas apjoma pieauguma prognozi 2008.gadam.
Pirmo reizi sešos gados zemāko depresijas līmeni sasniegs arī luksusa preču tirgus, uzskata konsultatīvo pakalpojumu grupa “Bain and Company”. Eiropā, kas ir vadošais luksusa preču tirgus, pieaugums šogad samazināsies par 50% līdz 5,0%.
Sakarā ar pieprasījuma samazināšanos pasažieru skaits gaisa transportā septembrī samazinājās pirmo reizi piecos gados, bet kravas pārvadājumos bija vērojams viskrasākais kritums pēdējo septiņu gadu laikā.
2009.gada prognozes arī nav optimistiskas. Eiropas lielākā aviokompānija “Air France-KLM” izvairās runāt par 2008./2009.gada perspektīvām, bet Vācijas aviokompānija “Lufthansa” oktobra beigās samazināja savu šā gada peļņas prognozi.
Tā kā tā ir pirmā lejupslīde 15 valstu eiro zonas pastāvēšanas laikā, biznesa struktūras samazina savus ceļojumu budžetus un to pašu dara arī mājsaimniecības.
Dzelzceļa sektorā krīzes ietekmi jūt “Eurostar” vilcieni, jo tās Parīzes – Londonas līnija ir “galvenā biznesa satiksmes maršruta centrā un tāpēc to ietekmē ekonomika”, teica Francijas dzelzceļa kompānijas SNCF tālsatiksmes dienesta direktore Mireja Fožēra.
Eksporta krīzes laikā tās ietekmi tūdaļ izjūt kravas pārvadājumu dienests. Hamburgas ostā, kas ir lielākā Vācijā un otra lielākā Eiropā, “konteineru pārvadājumi ātri sarūk un 2008.gada trešajā ceturksnī samazinājās par 4%,” liecina Šveices bankas UBS pētījums.
“Ja šī tendence turpināsies, apjomi 2009.gadā saruks pirmo reizi kopš 1982.gada,” norāda UBS.