Sestdiena, 20. decembris
Arta, Minjona
weather-icon
+2° C, vējš 0.89 m/s, R-DR vēja virziens

Jauns bezmaksas krīžu tālrunis – 116123

Latvijā jau vairāk kā 20 gadus darbojas biedrības “Skalbes”
krīžu tālrunis, kur visu diennakti iespējams saņemt emocionālu
atbalstu un uzzināt par psiholoģiskās palīdzības iespējām.
Turpmāk šis pakalpojums būs pieejams zvanot uz tālruni 116 123.
Par to, kāpēc ieviests jauns tālruņa numurs un kādos gadījumos
iespējams vērsties pēc palīdzības, stāsta biedrības “Skalbes”
direktors Raivo Vilcāns.

Vienots krīžu tālrunis visā Eiropas Savienībā

116123 ir vienots krīžu tālrunis, kas līdzīgi kā tālrunis
112 darbojas Eiropas Savienībā. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta
lēmumu ikvienam ES iedzīvotājam, neatkarīgi no tā, kurā valstī
viņš atrodas, ir jābūt pieejamam noteiktam sociālo pakalpojumu
klāstam, tai skaitā iespējai saņemt psihoemocionālu palīdzību
krīzes situācijā. Nu jau pāris nedēļas arī Latvija ir
pievienojusies vienotajam tīklam, tāpēc arī tālruņa numurs ir
mainīts.

Bezmaksas palīdzība jebkurā diennakts laikā latviešu, krievu
un angļu valodā

Līdzšinējais krīžu tālrunis bija bez paaugstinātas maksas,
tomēr, zvanot uz to, bija jāmaksā kā par zvanu uz parastu mobilā
tālruņa numuru. Tālrunis 116123 ir pilnībā bezmaksas, tas
darbojas visu diennakti, turklāt atbalstu iespējams saņemt ne vien
latviešu, bet arī krievu un angļu valodā. Tas dod iespēju pēc
palīdzības vērsties arī cilvēkiem, kuri īslaicīgi ieceļojuši
Latvijā vai nepārzina latviešu valodu.

Iespēja pieteikties uz bezmaksas psihologa konsultācijām

Covid-19 laikā ar garīgo veselību saistītās problēmas ir
kļuvušas īpaši aktuālas, tādēļ šobrīd tālrunim 116123 ir
arī papildus funkcija. Piezvanot uz to ir iespējams ne vien saņemt
tūlītēju emocionālu atbalstu, bet arī veikt pierakstu pie
sertificēta psihologa. Ikviens pilngadīgs Latvijas iedzīvotājs
var saņemt līdz pat 10 bezmaksas konsultācijām, kas tiek
organizētas kādā no tiešsaistes platformām. Šobrīd projektā
strādā 6 psihologi un mēnesī kopā nodrošina 330 konsultācijas.
Vietas uz tām aizpildās ļoti ātri, jo nepieciešamais atbalsts ir
krietni lielāks kā iespējas to nodrošināt. Taču ik pa brīdim
kāda vieta atbrīvojas, tāpēc cilvēki ir aicināti zvanīt un
interesēties par pieejamajiem laikiem.

Katrs sestais zvanītājs stāsta par pašnāvnieciskām domām

Aplūkojot
jautājumus, ar kādiem iedzīvotāji vēršas pie tālruņa
konsultantiem, jāsaka, ka joprojām ļoti izplatīta problēma ir
vardarbība ģimenē. Tomēr ir arī jaunas tendences. Covid-19
pandēmijas laikā, salīdzinot ar iepriekšējiem periodiem, ir
lielāks sūdzību skaits par garīgās veselības problēmām.
Cilvēki arvien mērķtiecīgāk meklē palīdzību, jo vēlas
pārrunāt ikdienas gaitu radītos pārdzīvojumus un bažas par
nākotni. Saņemto zvanu analīze liecina, ka apmēram
puse zvanītāju ir akūtas krīzes situācijā, kuras ietvaros izjūt
spēcīgas emocijas un nepieciešamību pēc atbalsta, savukārt
vidēji katrs ceturtais zvanītājs atrodas hroniskas krīzes
situācijā, kas varētu liecināt par ilgstoši neatrisinātām
problēmām un, iespējamu, psiholoģiskās palīdzības
nepieciešamību. Liela
daļa zvanītāju kā vienu no problēmām atzīst vientulības
sajūtu. Novērojām, ka arvien biežāk zvanītāji piemin domas par
pašnāvību. Pēdējā mēneša laikā par pašnāvnieciskām domām
runājuši aptuveni sestā daļa zvanītāju. Tas nozīmē, ka šis
tālrunis ir īpaši svarīgs un noderīgs sabiedrībai.

Tiek gaidīts ikviena zvans

Uz tālruni aicināts zvanīt ikviens iedzīvotājs, kurš nonācis
grūtā situācijā vai sastapies emocionāliem pārdzīvojumiem.
Dažkārt cilvēki mēdz domāt, ka viņu problēmas nav tik
nozīmīgas, un viņi ar savu zvanu tikai traucē, taču tā nav.
Jebkura problēma vai pārdzīvojums, kurš nedod mieru un negatīvi
ietekmē cilvēka emocionālo stāvokli, ir pietiekams iemesls, lai
vērstos pēc palīdzības. Krīzes tālrunis nav domāts tikai
dziļām krīzēm. Tās var būt arī ikdienas problēmas, piemēram,
problēmas darbā vai ģimenē, par kurām gribas ar kādu
izrunāties. Jāpiebilst gan, ka tālrunis 116123 ir paredzēts
psihoemocionālā atbalsta sniegšanai pieaugušajiem. Ja krīzes
situācijā nonācis bērns vai pusaudzis, ir jāzvana uz bērnu un
pusaudžu uzticības tālruni 116111, savukārt, ja esat kādā
noziegumā cietušais, ir pieejams īpaši šim nolūkam paredzētais
tālrunis noziegumos cietušajiem 116006.

Plašāka
informācija www.skalbes.lv

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.