Rīga, 28.maijs, LETA. Apkopojot partiju un mediju sniegto informāciju, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) konstatējis, ka piecas dienas pirms pašvaldību vēlēšanām viena no partijām ir pārsniegusi plānoto priekšvēlēšanu izdevumu apmēru konkrētiem kampaņas izdevumiem, aģentūru LETA informēja KNAB pārstāve Inta Šaboha.
KNAB partijas nosaukumu pagaidām neatklāj, taču norāda, ka šodien partijai tiks nosūtīts brīdinājums. Saskaņā ar priekšvēlēšanu aģitācijas likumu – ja politiskā partija vai to apvienība ir noslēgusi līgumus par summu, kas pārsniedz likumā noteikto pieļaujamo priekšvēlēšanu izdevumu apmēru, – KNAB priekšnieks izsaka brīdinājumu. Savukārt, ja KNAB konstatē, ka partija vai to apvienība jau ir veikusi priekšvēlēšanu aģitāciju par summu, kas pārsniedz likumā noteikto pieļaujamo priekšvēlēšanu izdevumu apmēru, tad KNAB priekšnieks pieņem lēmumu par aizliegumu veikt turpmāko aģitāciju par maksu.
Saskaņā ar likumu pārējie politiskie spēki un ar tām nesaistītās personas vēl trīs dienas var izvietot aģitācijas materiālus.
Līdz 28.maijam viena politiskā partija ir pārsniegusi limitētos aģitācijas izdevumus un sasniegusi 100,05%, proti, ir noslēgusi līgumus par summu, kas pārsniedz likumā noteikto pieļaujamo priekšvēlēšanu izdevumu apmēru. Savukārt viens politiskais spēks ir sasniedzis 94% un vēl septiņi ir sasnieguši vairāk nekā 50% no likumā pieļaujamo izdevumu apmēra visu veidu reklāmas izvietošanai, labdarības pasākumu finansēšanai un sponsorēšanai.
Vēl 21 politiskais spēks priekšvēlēšanu aģitācijas izdevumiem iztērējis vairāk nekā 10%, savukārt astoņi politiskie spēki nav iztērējuši finanšu līdzekļus minētajiem aģitācijas izdevumiem.
Saskaņā ar KNAB rīcībā esošo informāciju pēdējo septiņu dienu laikā ir pieaudzis ar partijām un to apvienībām nesaistīto personu skaits – no 30 līdz 43, kas savā vārdā veic priekšvēlēšanu aģitāciju par konkrētiem politiskiem spēkiem. Desmit personas politiskās reklāmas izvietošanai, pasta pakalpojumu izmantošanai, labdarībai un sponsorēšanai ir izlietojušas vairāk nekā 2900 no 3000 latu. KNAB vēl atsevišķi vērtē trešo personu veiktās aģitācijas saistību ar partiju kampaņām. Saskaņā ar likumu šādos gadījumos aģitācijas izdevumi tiek pieskaitīti attiecīgās partijas tēriņiem.
Kopumā līdz 28.maijam KNAB ir apkopojis vairāk nekā 1480 paziņojumus par noslēgtajiem līgumiem vai tajos veiktajām izmaiņām saistībā ar priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu televīzijā, radio, preses izdevumos, internetā, telpās un publiskās vietās, kā arī labdarības pasākumu finansēšanu un sponsorēšanu.
Atbilstoši likumam 31.maijā un vēlēšanu dienā, 1.jūnijā, priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana ir aizliegta ne tikai televīzijā, bet arī radio programmās un raidījumos, publiskās lietošanas ārtelpās – laukumos, skvēros, parkos, uz ielām, ceļiem, tiltiem, tuneļiem un iekštelpās, preses izdevumos, internetā un valsts un pašvaldību institūcijās un kapitālsabiedrībās, kurās valstij vai pašvaldībai pieder vairāk nekā 50% kapitāla daļu.
KNAB arī aicina iedzīvotājus sniegt informāciju par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas apmaksas kārtības pārkāpumiem.