Sabiedriskajā transportā pasažieru skaita
maksimālā ietilpība palielināta līdz 80% līdzšinējo 65% vietā, savukārt
komerciālo maršrutos pārvadātājiem, kā arī valstspilsētu pārvadātājiem
būs ļauts organizēt pārvadājumus, kuros uzņems pasažierus tikai ar
sadarbspējīgiem Covid-19 sertifikātiem, paredz valdībā otrdien
atbalstītie grozījumi Epidemioloģiskās drošības pasākumos Covid-19
infekcijas izplatības ierobežošanai.
Satiksmes ministrijā (SM) skaidroja, ka maksimālās ietilpības
palielināšana saistīta ar skolnieku mācību atsākšanos klātienē no
1.septembra, kas būtiski ietekmēs pasažieru plūsmas apmērus. Savukārt,
ievērojot pašreiz noteiktos ierobežojumu attiecībā uz pārvadājamo
pasažieru apjomu sabiedriskajos transportlīdzekļos, SM prognozē būtisku
pasažieru plūsmas pieaugumu, kas var radīt pārvadātājiem problēmas ar
visu pasažieru nogādāšanu nepieciešamajā galapunktā.
“Maršruta tīklā daudzi maršruti ir pielāgoti, lai savlaicīgi nogādātu
skolēnus un studentus uz mācību iestādēm, ievērojot mācību laika sākumu
un beigas. Līdz ar to šādi maršruti ir pieprasīti tieši mācību laikā un
to izmanto kā skolēni, tā citi pasažieri un attiecīgi tajos
transportlīdzekļu piepildījums tuvojas maksimāli atļautajam,” norādījusi
ministrija.
Tāpat Satiksmes ministrijā atzīmēja, ka pārvadājamo skolēnu skaits
būtiski nepalielina infekcijas izplatības risku, jo klātienes mācību
procesā tiek pieļauti tikai izglītojamie, kas nav inficēti.
Valdībā apstiprinātie grozījumi nosaka, ka sabiedriskā transporta
pārvadātājs organizē iekāpšanu un izkāpšanu tā, lai pasažieru skaits
transportlīdzeklī nepārsniedz 80% no tā ietilpības, vai 85% no tā
ietilpības, ja nepieciešams uzņemt pasažierus pieturvietās ārpus
reģionālās nozīmes maršrutu galapunktiem.
Kā skaidroja ministrijā, sākoties jaunajam mācību gadam, sagaidāms
ievērojams pasažieru plūsmas pieaugums – līdz 50% autobusu satiksmē un
līdz 15% vilcienu satiksmē. Tāpēc sabiedriskā transportā noteikta
papildu vēdināšana – izmantojot automātiskās ventilācijas sistēmas vai
atverot lūkas un logus, katrā pieturvietā atverot visas durvis pasažieru
iekāpšanas pusē, kā arī, ja laikapstākļi ir piemēroti, ik pēc 30
minūtēm pieturvietās atverot durvis uz piecām minūtēm. Lai informētu
pasažierus par nepieciešamību vēdināt transportlīdzekli, pārvadātājam
transportlīdzekļa salonā jāizvieto informācija par aizliegumu pašrocīgi
aizvērt logus.
“Ir svarīgi nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumus visiem
pasažieriem, tāpēc ir jāpieņem lēmumi par risinājumiem, lai nebūtu
situācijas, kad pasažieri, kam ir jādodas uz skolu vai darbu, paliktu
pieturā,” teica satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).
Viņš arī pauda – tā kā pasažieru plūsmas pieaugumu lielā mērā veido
skolēni, tad tas būtiski nepalielina infekcijas izplatības risku, jo
izglītības iestādēs mācību process klātienē notiek tikai skolēniem un
studentiem, kas nav inficēti.
Vienlaikus grozījumi paredz rast iespēju valstspilsētu maršrutu
tīklā, reģionālās nozīmes komerciālajos reisos un vilcienu maršrutos
pārvadātājiem pārvadāt pasažierus, kuriem ir sadarbspējīgie testēšanas
pārslimošanas vai vakcinācijas sertifikāti.
Komerciālajos maršrutos pārvadātājiem būs ļauts organizēt arī
braucienus, kuros transportlīdzeklī tiek uzņemti tikai pasažieri ar
sadarbspējīgu testēšanas, vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu.
Līdz šim prasību par maksimālo ietilpību bija jāievēro arī
komercreisu pārvadātājiem. Savukārt līdz ar grozījumiem attiecīgo
prasību var neievērot, ja transportlīdzeklī tiek uzņemti tikai pasažieri
ar sadarbspējīgu testēšanas, vakcinācijas vai pārslimošanas
sertifikātu. Pasažieri un transportlīdzekļa vadītājs šajos reisos varēs
arī nelietot mutes un deguna aizsegus.
Pašreiz komerciālie reisi tiek veikti maršrutā Rīga-Daugavpils, taču
tuvākajā laikā Autotransporta direkcija plāno ieviest komerciālos reisus
arī Pierīgā.
Attiecībā uz pasažieru pārvadājumiem ar vilcieniem, grozījumi paredz
noteikt, ka vilcienu maršrutos, kuros biļetes tiek pārdotas ar numurētām
sēdvietām, pārvadātājs var organizēt pārvadājumus atsevišķos vagonos,
ievērojot prasību par nepieciešamiem sertifikātiem.
Lai nodrošinātu pēc iespējas vienmērīgāku pasažieru plūsmu
sabiedriskajā transportā, arī pakalpojumu pasūtītājs valstspilsētās –
Daugavpilī, Jelgavā, Jēkabpilī, Jūrmalā, Liepājā, Ogrē, Rēzeknē, Rīgā,
Valmierā un Ventspilī – varēs noteikt reisus, kuros pasažierus var
uzņemt tikai ar sadarbspējīgu sertifikātu, kas ietver arī negatīva
Covid-19 testēšanas sertifikātu.
Noteikts, ka sabiedriskajā transportā tā vadītājs vai konduktors
informēs par mutes un deguna aizsega pareizu lietošanu un atteiks
pakalpojuma sniegšanu, ja persona nelieto mutes un deguna aizsegu vai
lieto to neatbilstošā veidā.
Valdībā apstiprinātās izmaiņas arī paredz, ka transportlīdzeklī,
taksometrā vai vieglajā automobilī, ar kuru veic pasažieru
komercpārvadājumus, transportlīdzekļa vadītājiem, kuri neatrodas no
pasažieriem pilnībā nodalītā kabīnē, kā arī pasažieriem joprojām jālieto
mutes un deguna aizsegi. Savukārt ar grozījumiem papildus noteikts, ka
transportlīdzekļa vadītājam vai konduktoram jāinformē par mutes un
deguna aizsega pareizu lietošanu un jāatsaka pakalpojuma sniegšana, ja
persona to nelieto vai lieto neatbilstošā veidā.
Jau vēstīts, ka vēl tiki augusta beigās maksimālā ietilpība tika
samazināta no 80% līdz 65%. Izmaiņas tika veiktas saistībā ar faktu, ka
Latvijā 14 dienu kumulatīvais Covid-19 saslimstības rādītājs uz 100 000
iedzīvotājiem pārsniedzis 100 jaunu saslimšanas gadījumu robežu. Pašreiz
saslimstības ar Covid-19 divu nedēļu kumulatīvais rādītājs pieaudzis
līdz 193,1 gadījumiem uz 100 000 iedzīvotāju.